Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessert i jaktkurs

Gjest
 Share

Recommended Posts

Synd du bor på vestlandet. Hadde du bodd på Østlandet kunne du tatt turen innom Jarmyra på morningene på søndager. Da er det en gjeng som pleier gå samlet opp til treningsplassen de har for å jakte rotter med hundene sine. Vet ikke om det er noe slikt på vestlandet. Også må man være morgenfugl, for siden det ikke er helt etter loven, så møtes man nesten før sola har stått opp. 

• Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ozzy skrev:

Det er litt vanskelig og fortelle deg hvor man trener det,  da det er forbudt. Det er svært få som åpenlyst reklamerer for at de bryter loven. Selger du heroin putter du det ikke inn på gulesider liksom 

Pfft..alt som skal til er litt kreativ markedsføring..a la; ' Rent  hvite hester selges. Høy prisklasse' :sleep:

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vestlandsdrengen skrev:

Ærlig talt. Ett skikkelig bitt over nakken er da ikke dyreplageri. Det at de rister dyret etterpå er vel bare en ren refleks etter avlivingen. 

Jeg har jo en liten mistanke om at dette er litt underholdning for din del ..men for å gi deg et seriøst svar; Jeg ser ikke noe galt i det hvis disse rottene hadde dødd øyeblikkelig men ikke alle hunder har teknikk eller styrke nok til å kjapt drepe en rotte. Som du bl.a ser på videoen, så ligger det levende dyr og vrir seg på bakken, en av dem blir plukket opp på gaffelen og kastet avgårde av den ene mannen.

Hvis ikke hunden har den rette teknikk elker styrke i bittet, kan den like godt knekke ryggen på rotta og det medfører langt fra noen øyeblikkelig død, som et kjapt og korrekt utført nakkebitt ville gjort. 

Denne videoen er tydeligvis fra et område med svært mange rotter av noe slag, en slik mengde vil man neppe finne i Norge utendørs, så jeg ser ikke helt behovet for denne typen utryddelse her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ok, kall meg gjerne dust, men hvorfor reageres det med slik intensitet når noen spør om man kan la hundene drepe skadedyr som rotter, når mange av de samme personene har katt? Hunder dreper svært raskt og effektivt, det gir svært liten lidelse eller stress for byttet (når byttet er en mus/rotte og hunden er en terrier el.l), mens katter seigpiner ofte byttene sine i timevis før de til slutt dør av skadene. Samme byttedyr, men når katter gjør det anses de som innmari flinke nyttedyr som tar seg av et stort problem. Det anbefales å skaffe katt om man har et gnagerproblem på en gård f.eks.

Dere kan godt kalle det hetsjakt, men det blir virkelig for dumt å skrike sånn opp om dyremishandling osv om det er hunden som utfører handlingen (raskt og effektivt), men synes det er superfint og nyttig når katten utfører handlingen (langsomt og med stor lidelse involvert).

5abe93e838e48_Stellamusgigant1..jpg.e8a6803fc8f275b51e06e9f53096c3a4.jpg

Ikke terrier, men puddel, og denne musa fikk en svært effektiv død etter 3 sekunders jakt. Jeg har ikke katter, men denne hunden utfyller denne oppgaven så godt hun kan. Museproblemet i et hønsehus kan bli intenst, og verken feller eller gift fungerer. Hunden gjør en svært viktig jobb som skadedyrbekjemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Ok, kall meg gjerne dust, men hvorfor reageres det med slik intensitet når noen spør om man kan la hundene drepe skadedyr som rotter, når mange av de samme personene har katt? Hunder dreper svært raskt og effektivt, det gir svært liten lidelse eller stress for byttet (når byttet er en mus/rotte og hunden er en terrier el.l), mens katter seigpiner ofte byttene sine i timevis før de til slutt dør av skadene. Samme byttedyr, men når katter gjør det anses de som innmari flinke nyttedyr som tar seg av et stort problem. Det anbefales å skaffe katt om man har et gnagerproblem på en gård f.eks.

Dere kan godt kalle det hetsjakt, men det blir virkelig for dumt å skrike sånn opp om dyremishandling osv om det er hunden som utfører handlingen (raskt og effektivt), men synes det er superfint og nyttig når katten utfører handlingen (langsomt og med stor lidelse involvert).

5abe93e838e48_Stellamusgigant1..jpg.e8a6803fc8f275b51e06e9f53096c3a4.jpg

Ikke terrier, men puddel, og denne musa fikk en svært effektiv død etter 3 sekunders jakt. Jeg har ikke katter, men denne hunden utfyller denne oppgaven så godt hun kan. Museproblemet i et hønsehus kan bli intenst, og verken feller eller gift fungerer. Hunden gjør en svært viktig jobb som skadedyrbekjemper.

Du har absolutt et poeng, ingen tvil om det mtp katters jaktmåte. Som sagt, hvis hunden(e) avliver effektivt har jeg personlig ikke noe i mot det. Men ikke alle hunder er like effektive 'killers' og som man så på videoen , så lå det dyr og vred seg på bakken. 

Nå er det jo mulig at mange ( herunder meg) reagerte på hvordan denne forespørselen ble formulert?  Hvis jeg sier at jeg slaktet hønsene mine selv,ville vel neppe mange reagere negativt. La jeg derimot ut en forespørsel om noen hadde høns til salgs fordi jeg syns det var så morsomt å slakte, så ville antagelig en hel del reist bust..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...