Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg spør for en venninne som har bestemt seg for at hun skal ha en portis.

Er det noen oppdrettere i Norge som avler på den varianten med krøllete pels, og ikke bølgete? Krøllene er fast kriterium.

Noen som vet? Og noe annet som er veldig viktig å vite om portiser?

Skrevet

Andre ting som er greit å vite:

Sjekk HD-statistikk hos oppdretter før kjøp, jeg vet det er noen oppdrettere som drar ned snittet for rasen... 

Portiser bjeffer mye mer enn feks puddel. Oppdrettere sier at de "liker å snakke", men la oss være ærlige: de kan være gneldrete. 

Pelsen gjør portisen helt ubrukelig i snø. Siden den ikke har underull fryser den lett når den er kortklipt. Med lang pels blir det store isklumper i pelsen, som hindrer bevegelse og kan gi forfrysninger. Ballene er spesielt utsatt. 

• Thanks 1
Skrevet

Det vet jeg ikke, men jeg ville nok ikke kjøpt valp fra en oppdretter som valgte avlsdyr ut ifra pelsen. Det er ganske mange ting å ta hensyn til når en skal kjøpe valp som jeg ville valgt å fokusere på fremfor pels. Jeg kan også tenke meg at endel oppdrettere vil være skeptisk til å selge valp til en som har pelsvariant øverst på prioriteringslisten. 

Skrevet
16 timer siden, Woola skrev:

Jeg spør for en venninne som har bestemt seg for at hun skal ha en portis.

Er det noen oppdrettere i Norge som avler på den varianten med krøllete pels, og ikke bølgete? Krøllene er fast kriterium.

Noen som vet? Og noe annet som er veldig viktig å vite om portiser?

Hva er det som gjør at krøllete pels er et fast kriterium?

Krøllete portispels er mye mer krevende å holde flokefri enn bølgete pels, og portisen er like røytefri uansett pelsstruktur. I min erfaring er bølgete portispels den enkleste røytefrie pelsen jeg noen gang har stelt.  Så jeg hadde faktisk hatt akkurat det motsatte kriterium-et om jeg noengang skulle kjøpt portis, den skulle garantert hatt bølgete pels. :) 

Skrevet
2 timer siden, Lemen skrev:

Hva er det som gjør at krøllete pels er et fast kriterium?

Krøllete portispels er mye mer krevende å holde flokefri enn bølgete pels, og portisen er like røytefri uansett pelsstruktur. I min erfaring er bølgete portispels den enkleste røytefrie pelsen jeg noen gang har stelt.  Så jeg hadde faktisk hatt akkurat det motsatte kriterium-et om jeg noengang skulle kjøpt portis, den skulle garantert hatt bølgete pels. :) 

Det er det inntrykket jeg har óg. I den grad pels har noe å si for meg så ville jeg foretrukket bølgete pels fremfor krøllete, men det er så mange andre ting som spiller inn i valg av oppdretter og kull at pels kommer helt bakerst i rekken. 

Skrevet

Takk for svar! Hun er en oppegående hundeeier altså, og villig til å reise langt (evt utenlands) for å få valp fra gode linjer med riktig pelstype.

Krøllete portiser kan vel ikke ha vanskeligere pels å vedlikeholde enn andre krølleraser som puddel eller lagotto? 

Skrevet (endret)

Kjære vene så mange meninger det var her da. Jeg har vært aktiv i rasemiljøet i snart 15 år og kjenner en hel bøtteballet med portiser og flere oppdrettere. Det er ting her jeg ikke kjenner meg igjen i altså. 

For det første; portiser er ikke kjent for å gneldre. Det finnes elendige oppdrettere der ute, og det finnes elendige eiere. Men flinke oppdrettere og riktig hund til riktig familie resulterer neimen ikke i noe gneldrebikkje. De prater mye, men det er sjelden de gneldrer altså. For å si det sånn - jeg har også en mindre rase og DEN gneldrer. 

For det andre; ingen oppdrettere avler på bare krøllete pels. Vet dere hvorfor? Fordi hvis du mikser krøllete med krøllete kan det bli helt krise. Portispelsen er avansert som sådan. To «ekte» krøllete foreldre har historisk sett vist seg å kunne gi både hårløse flekker og ekstremt dårlig og vanskelig pels. 

Når det er sagt så er det også helt feil at de krøllete er vanskeligere å stelle enn de med slett pels. Pelsen deles i to kategorier, men innenfor disse kategoriene finner du sikkert 10 ulike varianter av bølgete og krøllete pels. Selv har jeg en krøllete variant, men ikke den typen med tette, harde krøller. Hun har massiv og lang pels på hele kroppen. Den pelsen er enkel å stelle i forhold til en bølgete med massiv pels. Det kommer altså helt an på pelskvalitet og pelstype i sammenheng. 

Når det gjelder snø så er pelsen kjip når det er kramt. Men det er jaggu pelsen til de fleste raser med lang pels. Man må ikke tro man kan bruke en langpelset hund akkurat som en kortpelset (uten dress/sokker) - noe annet er naivt. 

Og til det TS spør om - det finnes krøllete valper i flere kull. Begge hårlag kan komme i samme kull om en av foreldrene er krøllete eller om det ligger på linjene. Gjør man seg kjent i rasemiljø og med linjer kan man fort se hvor man finner visse typer pels. ;) Portispels er ekstremt krevende når de skifter fra valpepels til voksenpels, men utover det kreves det «bare» regelmessig vedlikehold og børsting. Det er jo mye jobb, men det spørs helt hva man sammenlikner med. Sammenliknet med min andre rase er portisstell et *******. Sammenliknet med pelsstell på Old English sheepdog er det ganske enkelt :P 

Når det gjelder improper coat er det uønsket på rasen og selvsagt ikke godkjent. Pelsen blir som på en dårlig flatcoated retriever-pels som røyter. Sikkert søtt og alt det der, men det er ikke portispels og den er ikke vannavvisende på samme måte som de godkjente pelsene (noe som tross alt er viktig hvis hunden skal arbeide i vann). Mange tester hundene for å se om de er bærere av IC-genet slik at vi unngår at det fødes valper med den pelstypen. 

Endret av Maria
  • Like 3
  • Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...