Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen forslag til forbytte?


Lussan
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en 8 år gammal rottis. Han har i mange år stått på Hills j/d reduced kcal pga artroser i albuene, i jan prøvde jeg å bytte over til Acana senior. Det gikk bra i begynnelsen, men når jeg prøvde å gå over til fullforing så streika magan, løs avf og noen ganger sprutbæsj. Jeg brukte ca 4 uker på tilvenning.. Prøvde også bytte til Acana lamb, men ikke noe bedre.. Jeg prøvde videre i 3 uker til etter tilvenning. 

Det positive var at han ble så fin i pelsen og  han virka bedre i beina. Kontakter Morene om råd og de ba meg gå ned på mengde mat, men jeg tør ikke gå ned mer enn de 300g han fikk (han veier 46kg, kanskje noe mindre nå etter all denne sprutbæsjen) I følge fortabell så er 40kg 300g... 

Noen som har noen tips, eller forslag til et annet grainfree for? Det er jo en jungel der ute ?Kan det være høyt fett/protein prosent som gjør at magen slår seg vrang?

mvh grubblende hundeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare ville startet en plass i den jungelen og prøvd meg fram. Noe fra kurante merker som du finner i en dyrebutikk. Uansett hvilken noen anbefaler, så vi du få minst tre andre som sier det ikke funket for dem. 

Dersom det er noe av de vegetabilske tilsetningene i Acana hunden reagerer på, så kan  man jo prøve feks Orijen fra samme konsern som har 85% kjøtt, og mindre av «kjøttet» er i form av kjøttmel.

Men det er også fullt mulig både Acana og Orijen blir for kraftig kost, og at det er motsatt vei du skal gå. Igjen, du må bare prøve deg fram.

Du skriver ikke noe om hvorfor du byttet fra Hills? Hvis hunden fungerte på det så ville jeg i alle fall gått tilbake til det og fått stabilisert magen før du prøver noe nytt. Evt kjøpe noe skånekost hos veterinær. La ting normalisere seg et par uker før du introduserer noe nytt. Å hoppe fra fôr til fôr på en ustabil mage er muligens ikke den beste måten å teste ut nytt fôr. Og bytt ekstremt sakte - på 300g kanskje 30g om dagen? Og del opp i flere måltider i begynnelsen, om du ikke alt gjør det. 3-4 er passe. Det er normalt sett mer skånsomt for magen.

Jeg vet ikke hvorfor du ønsker noe kornfritt, men ikke se deg blind på det i alle fall. Det viktigste er jo å finne eller hvetebasert fôr. Det er ikke gitt at erter og bønner er noe bedre for akkurat din hund. Hvis Hills fungerte tidligere, så kan kanskje noe kornfritt derifra være en plass å starte? Om de har det i sortimentet sitt da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...