Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder sånn generelt.


Tomine
 Share

Recommended Posts

Hvilke gjeterhundraser i gruppe 1 regnes som høyaktive gjeterhunder? Hvilke har mye lyd? Vakt? Hvilke passer best til familiehund? Hvilke passer best til enten agility, lydighet, rally eller gjeting av sauer? Hvilke passer best for barn? Hvem er reserverte? Eller ikke reserverte? Hvem er førerorienterte, fører myke og hvem er ikke det?

Kan dere sammenligne alle de hunderasene i gruppe 1 gjeterhunder. For og i mot? Erfaringer? Hvilke gjeterhunder foretrekker du best og hvorfor? Har du planer om å kjøpe en gjeterhund og hvilken rase? Liker dere gjeterhunder sånn generelt? Hvem har full energi og hvem er roligere? Hvem er mest På? 

Hvordan er en typisk gjeterhund sånn generelt? Og sikkert masse andre spørsmål..  Ble mange spørsmål om dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det ble vanskelig å svare på med så mange spørsmål og så stor gruppe hunder. Mange hunder i gruppe 1 er vel mer brukshunder å regne. Jeg har ikke nok kunnskap om hunderaser til å huske hvilke som i utgangspunktet var rene gjeterhunder. Men jeg kan noen av svare på noen få spørsmålene ut hva mine personlige erfaringer. 

Høyaktive hunder: Border collie, belgisk fårhund mallanois. Hollandsk gjeterhund mfler. Og som også er "formell 1" hunder innen forskjell typen hundesport, og med full energi. Særlig BC og Malle på forskjellige vis. 

Mye lyd: shetland sheepdog, pumi, schipperke. Gjeterhunder bjeffer generelt lett har jeg inntrykk av. Men disse har jeg sett bjeffe veldig mye.

Vakt: belgisk fårhunder, hollandsk gjeterhund, shafer, kuvaz, maremma. 

Familihund: old english sheepdog, bearded collie, collie begge typer, shapendoes ++++ 

Sosiale: Bearded collie! +++ mange sosiale 

Reserverte: en del shetland sheepdoghunder. Diverse mindre kjente gjeterhunder fra Tyskland, belgia, Holland... Osv mange reservete også. 

Myke: alle med collie i navnet sitt, shetland sheepdog og old english sheepdog. Generelt sett mange av de britiske gjeterhundhundene. 

Jeg kan nok ikke sammenligne rasene. De er så enormt forskjellige. Noen kan konkurrere på høyt nivå, og noen er rene kosebamsene. Særlig hvis man skal sammenligne feks superfokusert malle og en bamsette old english sheepdog. 

På generel basis vil jeg si at de fleste gjeterhunder er opptatt av eieren/familien sin. Men på en annen side er noen supersosiale, og andre enmanshund. Mange har lett for å bjeffe litt pga arbeidsmønster. 

Jeg tror nok jeg har nevnt noen av ytterpunktene over. Dette er kun personlige erfaringer. 

Jeg har selv bearded collie. Og har vurdert collie og shapendoes. Generelt sett liker jeg gjeterhunder og fuglehunder. Jeg digger bearded collien min. Han er utrolig morsom og rar. Han tiltrekker seg mye oppmerksomhet fordi han ser ut og oppfører seg som han gjør. Agility er den sporten som gjerne passer rasen best. Selv om det faktisk finnes en del blodspor championer i Sverige. Men der har de generelt championer i alle grener. Det finnes også mange svært gode linjer i forhold til utstilling. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn?

Høyenergi og mye På hele tiden:

- Border collie, malle, hollandsk gjeterhund

De med mest energi etter de tre ovenfor.

- alle belgiske fårehunder (utenom malle), aussie, kelpie, mudi, kroatisk gjeterhund, schefer, hvit gjeterhund.

Hakket ned med energi med mye vakt og mye lyd.

- puli, pumi, schapendoes, briard, pyrenisk gjeterhund, shetland sheepdog.

Enda hakket ned i energi:

- welsh corgi pembroke, cardigan, schipperke.

Minst energi i gruppe 1 og regnes som familiehunder og ikke typiske bjeffehunder:

- Langhåret og korthåret collie og bearded collie og old english sheepdog. 

 

Gigant Store VAKT/VOKT:

Komondor, Kuvas, Maremma.

 

Jeg har lest mye om gjerterhunder da jeg ønsker en hund som er opptatt av familien sin og ikke typiske jakthunder og de er lettlærte. Men det er sikkert noe jeg har glemt og sikkert mye feil men dere kan bare skrive om det var noe som bør rettes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt belgere (laekenois, groenendael og en terv på "besøk " et år ), og bortsett fra laekenoisen er puliene vi har hatt høyere i både energi og vakt. Puliene er enda mer fører og flokkorienterte i tillegg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2018 at 6:31 AM, Mud skrev:

Jeg har hatt belgere (laekenois, groenendael og en terv på "besøk " et år ), og bortsett fra laekenoisen er puliene vi har hatt høyere i både energi og vakt. Puliene er enda mer fører og flokkorienterte i tillegg. 

Vet du om dette er rasetypisk for rasen? @Mud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På ‎03‎.‎01‎.‎2018 at 1:17 AM, Tomine skrev:

Er det sånn?

Høyenergi og mye På hele tiden:

- Border collie, malle, hollandsk gjeterhund

De med mest energi etter de tre ovenfor.

- alle belgiske fårehunder (utenom malle), aussie, kelpie, mudi, kroatisk gjeterhund, schefer, hvit gjeterhund.

Hakket ned med energi med mye vakt og mye lyd.

- puli, pumi, schapendoes, briard, pyrenisk gjeterhund, shetland sheepdog.

Enda hakket ned i energi:

- welsh corgi pembroke, cardigan, schipperke.

Minst energi i gruppe 1 og regnes som familiehunder og ikke typiske bjeffehunder:

- Langhåret og korthåret collie og bearded collie og old english sheepdog. 

 

Gigant Store VAKT/VOKT:

Komondor, Kuvas, Maremma.

 

Jeg har lest mye om gjerterhunder da jeg ønsker en hund som er opptatt av familien sin og ikke typiske jakthunder og de er lettlærte. Men det er sikkert noe jeg har glemt og sikkert mye feil men dere kan bare skrive om det var noe som bør rettes på.

Det her syns jeg blir en for enkel og unyansert fremstilling. Det er store variasjoner i individer og linjer, og veldig forskjellig hva man mener med energiske. Mange chiahuahuaer er mer energiske enn terven min om vi ikke driver med noen aktivitet. Han er dønn rolig helt til vi skal gjøre noe. Det betyr ikke at han ikke er en krevende og aktiv hund. Men en hund som ikke roer seg mellom aktivitetene vil oppfattes som mye mer aktiv av de fleste. I tillegg er det ofte ikke aktivitetsnivået som gjør hunder krevende. Hva de har av drifter og instinkter har minst like mye å si. Les deg heller opp på de aktuelle rasene og hils på flere individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en energisk gjeter m en del vakt. Som trenger mye aktivisering. Likevel blir jeg mer sliten av puddelen i huset, (hun har forøvrig mye vakt og lyd og masse energi)... 

så det er ikke bare rase og rasergenskaper som avgjør hva man syns er slitsomt eller ikke å håndtere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.12.2017 at 11:21 PM, Tomine said:

Hvilke gjeterhundraser i gruppe 1 regnes som høyaktive gjeterhunder? Hvilke har mye lyd? Vakt? Hvilke passer best til familiehund? Hvilke passer best til enten agility, lydighet, rally eller gjeting av sauer? Hvilke passer best for barn? Hvem er reserverte? Eller ikke reserverte? Hvem er førerorienterte, fører myke og hvem er ikke det?

Kan dere sammenligne alle de hunderasene i gruppe 1 gjeterhunder. For og i mot? Erfaringer? Hvilke gjeterhunder foretrekker du best og hvorfor? Har du planer om å kjøpe en gjeterhund og hvilken rase? Liker dere gjeterhunder sånn generelt? Hvem har full energi og hvem er roligere? Hvem er mest På? 

Hvordan er en typisk gjeterhund sånn generelt? Og sikkert masse andre spørsmål..  Ble mange spørsmål om dette her.

 

On 3.1.2018 at 1:17 AM, Tomine said:

Er det sånn?

Høyenergi og mye På hele tiden:

- Border collie, malle, hollandsk gjeterhund

De med mest energi etter de tre ovenfor.

- alle belgiske fårehunder (utenom malle), aussie, kelpie, mudi, kroatisk gjeterhund, schefer, hvit gjeterhund.

Hakket ned med energi med mye vakt og mye lyd.

- puli, pumi, schapendoes, briard, pyrenisk gjeterhund, shetland sheepdog.

Enda hakket ned i energi:

- welsh corgi pembroke, cardigan, schipperke.

Minst energi i gruppe 1 og regnes som familiehunder og ikke typiske bjeffehunder:

- Langhåret og korthåret collie og bearded collie og old english sheepdog. 

 

Gigant Store VAKT/VOKT:

Komondor, Kuvas, Maremma.

 

Jeg har lest mye om gjerterhunder da jeg ønsker en hund som er opptatt av familien sin og ikke typiske jakthunder og de er lettlærte. Men det er sikkert noe jeg har glemt og sikkert mye feil men dere kan bare skrive om det var noe som bør rettes på.

Det er vel enkelt og greit at om du tar listen din, så er det slik at får ikke de øverste nok stimuli så lager de oppgaver selv her i livet. Alle hunderasene nedover gjør det i varierende grad men får alle det de trenger er de trivelige hyggelig hunder som ikke tar på seg masse ekstra oppgaver :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...