Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon havainese, lagotto, puddel

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

jeg har hatt en tråd her før om førstegangs familiehund. Vurderer puddel, men lurer også på om noen her erfaring med bichon havainese? Samt lagotto og dvergschnauzer som førstegangshund. Det er jo helt umulig å finne ut hva som er den beste rasen for oss. ?

Skrevet

Lagotto har en del problemer med mentalitet, men ellers er de festlige hunder.

@Linekan vel si litt om schnauzerene, de kan ha en del lyd, morsomme hunder men har egne meninger og ikke like interessert i hva du mener som de andre rasene.

Bichonen opplever jeg stadig flere trivelige individer av. Jeg har inntrykk av de som relativt enkle og greie hunder, og definitivt en god familiehund og førstegangshund.

Det trenger jo ikke nødvendigvis å være ett alternativ som er best for dere. Rasene har ulike fordeler og ulemper, og det ene alternativet kan være like bra som det andre.

Skrevet
2 hours ago, Loop said:

Hei.

jeg har hatt en tråd her før om førstegangs familiehund. Vurderer puddel, men lurer også på om noen her erfaring med bichon havainese? Samt lagotto og dvergschnauzer som førstegangshund. Det er jo helt umulig å finne ut hva som er den beste rasen for oss. ?

Jeg har hatt flere valpekjøpere av dvergschnauzer som var førstegangseiere, og det har gått helt fint. Ja, man må være forberedt på å jobbe litt med valpen, med kurs og trening. De elsker å jobbe med det de synes er interessant, men det trenger jo ikke å være det eieren synes er interessant. Det som bruker å fenge dem er spor/nesearbeid og agility.

De kan ha en del lyd, noe som til en viss grad er trenbart (i alle fall når man har bare en). Men er man allergisk mot bjeffing skal man ikke kjøpe en dvergschnauzer.

Det er en napperase, så de krever en del pelsstell. Og selv om mange sier at det er jo bare å barbere dem om de ikke skal på utstilling, så ødelegger man da pelsens værbestandige kvaliteter. Pelsen blir da myk og suger til seg vann, isolerer ikke hverken for varme eller kulde.

De er veldig glade i de folkene de anser som flokken sin, men er ikke nødvendigvis så himla interessert i andre mennesker. Noen er litt mer enn bare reserverte, så kjøp aldri valp av en oppdretter som ikke lar deg hilse på mor. Sosialisering er viktig, for de har en viss egenvilje og da gjør man det litt enklere for seg selv om man venner dem til alt mulig som små. Det kan forekomme noe samkjønnsaggresjon, men det er ikke utpreget.

Rasen er kjent for å ha god helse, men som alle andre raser så har de noen svakheter. Først og fremst gjelder dette øyesykdom, og man får ikke lenger registrert valper i NKK om ikke foreldrene er øyelyst.

Det er en veldig robust hund selv om de er små, og langturer i fjellet eller joggeturer er ikke noe problem om de er trent til det. På fjelltur kan de også bære sin egen mat, bare venn dem til kløv på forhånd.

Tja, det var det jeg kom på i farta - spør om du lurer på mer :) 

• Like 1
Skrevet
6 minutes ago, Loop said:

Takk for flotte og utfyllende svar ? Har dere noen tanker om tispe eller hannhund? I forhold til om noen er roligere eller ikke? Fordeler og ulemper?

På DS er det litt hipp som happ, ingen store forskjeller mellom kjønnene :) 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...