Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente hund fra sverige


Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en kompis som skal hente hunden sim fra sverige til norge, han er svensk og hunden er en 8mnd gammel renraset pomme med alt av papirer i orden. Men hva må til for å få den over til norge? Leser så mye forskjellig på nett, så om noen har fått med seg hunden over så hadde det vært suuupert!

Den har pass, han vill hente den så fort som det lar seg gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur minst 24 timer før innreise til Norge(tas til vetrinær med stempel i passet), og ikke lengre før enn 5 dager og stopp på rødt i tollen for å betale moms. :) Også må den ha de normale vaksinene og slikt, men det antar jeg at er i orden som det skal. Kjøpekontrakt må vell være med. 

Ganske fort gjort med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har eid den i 6mnd allerede, så nei, det er ikke en hund han drar over for å kjøpe. 

Så siden han har eid den en stund så må han da ha med kjøpskontrakt som viser når hunden ble kjøpt? 
Og pass, så får hunden den siste vaksinen dagen før den skal over. er det alt? 
Er det forresten noen som vet hvor det er vetrinær i Strømstad?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
13 timer siden, Bordercollie skrev:

Takk for svar! :) 

Men både hund og eier er svenske statsborgere, må det da betales moms? Han skal flytte tilbake til sverige om 6mnd igjen, så han blir ikke boende her 

Statsborgerskap er uinteressant, det er hvor han er registrert bosatt som gjelder. Blir det noe spørsmål på grensa så fungerer det nok dårlig å si at han skal flytte tilbake om 6 måneder om han er bosatt her. Pr. definisjon så høres dette ut som en import og det skal da betales moms. Det hjelper ikke om han har eid den på papiret over en tid om den ikke har vært fortollet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bordercollie skrev:

Han har eid den i 6mnd allerede, så nei, det er ikke en hund han drar over for å kjøpe. 

Så siden han har eid den en stund så må han da ha med kjøpskontrakt som viser når hunden ble kjøpt? 
Og pass, så får hunden den siste vaksinen dagen før den skal over. er det alt? 
Er det forresten noen som vet hvor det er vetrinær i Strømstad?

 

Jeg ville tatt med kjøpekontrakt i tilfelle noen skulle slå seg vrange ja, eller eierbeviset som viser når hunden ble registrert på eier. 
Siste vaksinen? Mener du ormkuren? Den taes minimum 24 før man drar inn i Norge. 
I Strømstad har man Strömstad Djurklinik og Dingle Veterinärerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hans hund så trenger han ikke kjøpekonrakt nei, jeg trodde han hadde kjøpt hunden nå. Da er det jo bare å ha med passet. Pluss ormekur. Om han bor her nå så nå den vell egentlig fortolkes regner jeg med, men jeg er ingen ekspert på området. Kjør på rødt og hør hva de sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Malamuten said:

Om det er hans hund så trenger han ikke kjøpekonrakt nei, jeg trodde han hadde kjøpt hunden nå. Da er det jo bare å ha med passet. Pluss ormekur. Om han bor her nå så nå den vell egentlig fortolkes regner jeg med, men jeg er ingen ekspert på området. Kjør på rødt og hør hva de sier?

Mange av tollerne aner ikke regelverket. Er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...