Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med hund?

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Hei, har noen spørsmål angående dette med å fly med hund :D

Kan hunden være inne i flyet? Eller må den være under en viss str (i såfall, hvor stor?)?

Hva koster det?

Rabies vaksine trenger man jo også hvis man reiser utenlands og gjerne vil hjem igjen. Og da må man ta den mindst 180 dager før man skal dra?! Og hvor ofte må man ta den? Hva koster den?

Håper noen kans svare :o

Skrevet

hunden kan enten være i lasterommet, eller i kabinen. for å være i kabinen må den være under 8 kg, også var det noen mål som jeg ikke husker. lasterom koster 200, kabin 150 (norwegian)

rabiesvaksinen må du begynne med minst 1/2 år før reise utenlands pga at det går et halvt år før de kan se på blodprøven om den funker.

Skrevet

Hentet fra Sasbraathens:

Kjæledyr – plassbestilling for dyr

Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400.

Bestiller du billett på Internett, og skal ha med deg ditt kjæledyr, må du umiddelbart etter bestilling ta kontakt med oss, slik at vi kan bestille plass til dyret. For å kunne legge inn en bestilling på dyr må vi ha følgende informasjon:

Korrekte mål på bur samt totalvekt for bur + dyr.

Dersom det viser seg at det ikke er plass til dyret på det aktuelle flyet, vil vi kunne endre billettbestillingen til vi finner ledig plass for passasjer og dyr. Forutsetningen for dette er at bestilling av dyr er gjort samtidig, eller umiddelbart etter billettbestillingen.

Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterommet.

Godkjente bur - mål

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS/SAS Braathens er 40x25x23cm.

Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.

Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Skrevet

glemte å si at om du er medlem i nkk, så er en av medlemsfordelene rabatt på frakt av dyr på fly. gå inn på nkks sine sider, medlemmer, og medlemsfordeler.

eller bare oppgi medlemsnummeret ditt i nkk til flyselskapet når du bestiller.

Skrevet

Når det gjelder rabiesvaksine så bør du begynne i god tid ja.

Reglene er slik:

Man tar 2 rabiesvaksiner med 4 ukers mellomrom. Deretter må man ta blodprøve minimum 120 dager etter den siste vaksinen. Blodprøven kan tas senere også, men ikke senere enn 1 år etter siste vaksine, da må man isåfall begynne helt fra begynnelsen igjen. (obs: noen sier at det er nok med 1 vaksine. Det kan det i mange tilfeller være, men det har også skjedd at titernivået da ikke er høyt nok, og da må man starte helt fra begynnelsen igjen. Derfor vil jeg anbefale 2 vaksiner)

Fra blodprøven er tatt til svaret foreligger tar det ca 2 uker + -.

Man må også ha ett pass til hunden. Der skal alle vaksiner, både rabies og valpesykevaks. registreres. I tillegg skal selvfølgelig blodprøvesvaret føres inn.

Når man kommer tilbake til Norge må hunden få ormekur innen 14 dager etter ankomst. Dette skal også dokumenteres i passet.

Blir ikke dette gjort kan man få trøbbel på senere ut/innreiser.

Vær oppmerksom på at hvert enkelt land kan ha strengere regler enn de EU har satt opp.

F eks England har svært strenge regler.

Om jeg ikke tar helt feil krever de at man har ventet 160 dager fra siste vaksine til blodprøven blir tatt, ikke 120 dager.

I tillegg krever de at man får hunden lusebehandlet før innreise i landet. Dette må gjøres tidligst 48 timer før ankomst i England. Om ikke dette blir gjort vil hunden bli holdt igjen på grensa og blir satt i karantene i ett døgn samt at man må betale bot + det det koster for lusebehandling. (dette er ganske dyrt, boten altså)

Så før man reiser til utlandet med hunden. Sjekk med landets respektive ambassade i Norge. Da unngår man ubehagelige opplevelser med landets myndigheter.

Og til alle dere som skal på Danskebåt-tur med hunden.

Da må den også ha rabiesvaksinene i orden, selv om hunden ikke går i land i Danmark.

En dame jeg snakket med for ikke lenge siden ble stoppet på vei hjem igjen og hunden ble plassert i karantene. Den danskebåt-turen ble nok betraktelig mye dyrere enn anntatt.

Skrevet

Jeg har set noen i fly med små hunder som kan være i en bag. Tror de skal kunne være i sådan en for og have den med i flyet, ellers bliver det i lasterummet.. Du skal huske at du skal have en blodprøve 120 dager etter rabies vaccinationen som beviser din hund er rabiesfri hvis du vil ind i Norge igjen. Dette gjelder vidst ikke hvis du skal til Sverige og tilbake men de andre lande.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...