Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med hund?

Line_

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål angående dette med å fly med hund :D

Kan hunden være inne i flyet? Eller må den være under en viss str (i såfall, hvor stor?)?

Hva koster det?

Rabies vaksine trenger man jo også hvis man reiser utenlands og gjerne vil hjem igjen. Og da må man ta den mindst 180 dager før man skal dra?! Og hvor ofte må man ta den? Hva koster den?

Håper noen kans svare :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden kan enten være i lasterommet, eller i kabinen. for å være i kabinen må den være under 8 kg, også var det noen mål som jeg ikke husker. lasterom koster 200, kabin 150 (norwegian)

rabiesvaksinen må du begynne med minst 1/2 år før reise utenlands pga at det går et halvt år før de kan se på blodprøven om den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Sasbraathens:

Kjæledyr – plassbestilling for dyr

Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400.

Bestiller du billett på Internett, og skal ha med deg ditt kjæledyr, må du umiddelbart etter bestilling ta kontakt med oss, slik at vi kan bestille plass til dyret. For å kunne legge inn en bestilling på dyr må vi ha følgende informasjon:

Korrekte mål på bur samt totalvekt for bur + dyr.

Dersom det viser seg at det ikke er plass til dyret på det aktuelle flyet, vil vi kunne endre billettbestillingen til vi finner ledig plass for passasjer og dyr. Forutsetningen for dette er at bestilling av dyr er gjort samtidig, eller umiddelbart etter billettbestillingen.

Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterommet.

Godkjente bur - mål

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS/SAS Braathens er 40x25x23cm.

Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.

Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rabiesvaksine så bør du begynne i god tid ja.

Reglene er slik:

Man tar 2 rabiesvaksiner med 4 ukers mellomrom. Deretter må man ta blodprøve minimum 120 dager etter den siste vaksinen. Blodprøven kan tas senere også, men ikke senere enn 1 år etter siste vaksine, da må man isåfall begynne helt fra begynnelsen igjen. (obs: noen sier at det er nok med 1 vaksine. Det kan det i mange tilfeller være, men det har også skjedd at titernivået da ikke er høyt nok, og da må man starte helt fra begynnelsen igjen. Derfor vil jeg anbefale 2 vaksiner)

Fra blodprøven er tatt til svaret foreligger tar det ca 2 uker + -.

Man må også ha ett pass til hunden. Der skal alle vaksiner, både rabies og valpesykevaks. registreres. I tillegg skal selvfølgelig blodprøvesvaret føres inn.

Når man kommer tilbake til Norge må hunden få ormekur innen 14 dager etter ankomst. Dette skal også dokumenteres i passet.

Blir ikke dette gjort kan man få trøbbel på senere ut/innreiser.

Vær oppmerksom på at hvert enkelt land kan ha strengere regler enn de EU har satt opp.

F eks England har svært strenge regler.

Om jeg ikke tar helt feil krever de at man har ventet 160 dager fra siste vaksine til blodprøven blir tatt, ikke 120 dager.

I tillegg krever de at man får hunden lusebehandlet før innreise i landet. Dette må gjøres tidligst 48 timer før ankomst i England. Om ikke dette blir gjort vil hunden bli holdt igjen på grensa og blir satt i karantene i ett døgn samt at man må betale bot + det det koster for lusebehandling. (dette er ganske dyrt, boten altså)

Så før man reiser til utlandet med hunden. Sjekk med landets respektive ambassade i Norge. Da unngår man ubehagelige opplevelser med landets myndigheter.

Og til alle dere som skal på Danskebåt-tur med hunden.

Da må den også ha rabiesvaksinene i orden, selv om hunden ikke går i land i Danmark.

En dame jeg snakket med for ikke lenge siden ble stoppet på vei hjem igjen og hunden ble plassert i karantene. Den danskebåt-turen ble nok betraktelig mye dyrere enn anntatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har set noen i fly med små hunder som kan være i en bag. Tror de skal kunne være i sådan en for og have den med i flyet, ellers bliver det i lasterummet.. Du skal huske at du skal have en blodprøve 120 dager etter rabies vaccinationen som beviser din hund er rabiesfri hvis du vil ind i Norge igjen. Dette gjelder vidst ikke hvis du skal til Sverige og tilbake men de andre lande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...