Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med hund?


Line_

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål angående dette med å fly med hund :D

Kan hunden være inne i flyet? Eller må den være under en viss str (i såfall, hvor stor?)?

Hva koster det?

Rabies vaksine trenger man jo også hvis man reiser utenlands og gjerne vil hjem igjen. Og da må man ta den mindst 180 dager før man skal dra?! Og hvor ofte må man ta den? Hva koster den?

Håper noen kans svare :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden kan enten være i lasterommet, eller i kabinen. for å være i kabinen må den være under 8 kg, også var det noen mål som jeg ikke husker. lasterom koster 200, kabin 150 (norwegian)

rabiesvaksinen må du begynne med minst 1/2 år før reise utenlands pga at det går et halvt år før de kan se på blodprøven om den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Sasbraathens:

Kjæledyr – plassbestilling for dyr

Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400.

Bestiller du billett på Internett, og skal ha med deg ditt kjæledyr, må du umiddelbart etter bestilling ta kontakt med oss, slik at vi kan bestille plass til dyret. For å kunne legge inn en bestilling på dyr må vi ha følgende informasjon:

Korrekte mål på bur samt totalvekt for bur + dyr.

Dersom det viser seg at det ikke er plass til dyret på det aktuelle flyet, vil vi kunne endre billettbestillingen til vi finner ledig plass for passasjer og dyr. Forutsetningen for dette er at bestilling av dyr er gjort samtidig, eller umiddelbart etter billettbestillingen.

Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterommet.

Godkjente bur - mål

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS/SAS Braathens er 40x25x23cm.

Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.

Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rabiesvaksine så bør du begynne i god tid ja.

Reglene er slik:

Man tar 2 rabiesvaksiner med 4 ukers mellomrom. Deretter må man ta blodprøve minimum 120 dager etter den siste vaksinen. Blodprøven kan tas senere også, men ikke senere enn 1 år etter siste vaksine, da må man isåfall begynne helt fra begynnelsen igjen. (obs: noen sier at det er nok med 1 vaksine. Det kan det i mange tilfeller være, men det har også skjedd at titernivået da ikke er høyt nok, og da må man starte helt fra begynnelsen igjen. Derfor vil jeg anbefale 2 vaksiner)

Fra blodprøven er tatt til svaret foreligger tar det ca 2 uker + -.

Man må også ha ett pass til hunden. Der skal alle vaksiner, både rabies og valpesykevaks. registreres. I tillegg skal selvfølgelig blodprøvesvaret føres inn.

Når man kommer tilbake til Norge må hunden få ormekur innen 14 dager etter ankomst. Dette skal også dokumenteres i passet.

Blir ikke dette gjort kan man få trøbbel på senere ut/innreiser.

Vær oppmerksom på at hvert enkelt land kan ha strengere regler enn de EU har satt opp.

F eks England har svært strenge regler.

Om jeg ikke tar helt feil krever de at man har ventet 160 dager fra siste vaksine til blodprøven blir tatt, ikke 120 dager.

I tillegg krever de at man får hunden lusebehandlet før innreise i landet. Dette må gjøres tidligst 48 timer før ankomst i England. Om ikke dette blir gjort vil hunden bli holdt igjen på grensa og blir satt i karantene i ett døgn samt at man må betale bot + det det koster for lusebehandling. (dette er ganske dyrt, boten altså)

Så før man reiser til utlandet med hunden. Sjekk med landets respektive ambassade i Norge. Da unngår man ubehagelige opplevelser med landets myndigheter.

Og til alle dere som skal på Danskebåt-tur med hunden.

Da må den også ha rabiesvaksinene i orden, selv om hunden ikke går i land i Danmark.

En dame jeg snakket med for ikke lenge siden ble stoppet på vei hjem igjen og hunden ble plassert i karantene. Den danskebåt-turen ble nok betraktelig mye dyrere enn anntatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har set noen i fly med små hunder som kan være i en bag. Tror de skal kunne være i sådan en for og have den med i flyet, ellers bliver det i lasterummet.. Du skal huske at du skal have en blodprøve 120 dager etter rabies vaccinationen som beviser din hund er rabiesfri hvis du vil ind i Norge igjen. Dette gjelder vidst ikke hvis du skal til Sverige og tilbake men de andre lande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...