Carro92 Skrevet 5. August 2017 Rapporter Share Skrevet 5. August 2017 Jeg har et kaninskinn liggende etter atter ene kaninen måtte avlives i vinter, jeg skulle gjerne ha funnet en måte å tørke den, så den trygt kan brukes til hundene. Noen som vet hva man kan gjøre med det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 5. August 2017 Rapporter Share Skrevet 5. August 2017 20 minutter siden, Carro92 skrev: Jeg har et kaninskinn liggende etter atter ene kaninen måtte avlives i vinter, jeg skulle gjerne ha funnet en måte å tørke den, så den trygt kan brukes til hundene. Noen som vet hva man kan gjøre med det? Hva mener du med å tørke det? Tenker du på å garve det for å kunne beholde det med pels og sånt, så må du enten sende det inn til noen som garver det for deg, eller gjøre det selv med alun eller fettgarving (tror det er de som er enklest). Hvis du google alun + skinn så kommer det opp endel oppskrifter. Jeg har prøvd alungarving, det er mye arbeid, men jeg syns det er gøy. Det er samme metode som @Ganzie bruker på sine kaninskinnleker. Resultate avhenger av hvordan pelskvaliteten var på avlivningstidspunkt, hvordan det har blitt oppbevart frem til du behandler det, hvor bra du salter, og hvor bra jobb du gjør, alder på kanin, og kvaliteten på selve skinnet. Ellers kan du bare naturtørke det - altså henge det til tørk, og la det tørke, men da blir det veldig stivt og pelsen vil ramle fort av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carro92 Skrevet 5. August 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. August 2017 Akkurat nå, Raksha skrev: Hva mener du med å tørke det? Tenker du på å garve det for å kunne beholde det med pels og sånt, så må du enten sende det inn til noen som garver det for deg, eller gjøre det selv med alun eller fettgarving (tror det er de som er enklest). Hvis du google alun + skinn så kommer det opp endel oppskrifter. Jeg har prøvd alungarving, det er mye arbeid, men jeg syns det er gøy. Det er samme metode som @Ganzie bruker på sine kaninskinnleker. Resultate avhenger av hvordan pelskvaliteten var på avlivningstidspunkt, hvordan det har blitt oppbevart frem til du behandler det, hvor bra du salter, og hvor bra jobb du gjør, alder på kanin, og kvaliteten på selve skinnet. Ellers kan du bare naturtørke det - altså henge det til tørk, og la det tørke, men da blir det veldig stivt og pelsen vil ramle fort av. ok, takk for tips! jeg vet ikke helt hva det heter, vi tørker jo fugl til apport men tenkte sånn for å beholde pels og bruke det til feks leke eller noe. Dette var en kanin som ble 6mnd ca, og har blitt oppbevart i frysern fordi jeg ikke har funnet noen måte å ordne den på ennå men takk, da skal jeg prøve meg litt frem 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 6. August 2017 Rapporter Share Skrevet 6. August 2017 Om du skraper av alt av fett så er det bare å evt salte og henge opp. Det blir stivt men det er enkelt ihvertfall Aner ikke om pelsen holder , jeg lagde leker men de ble spist rett opp så jeg aner ikke hvor lenge de evt kunne holdt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alvira Skrevet 16. August 2017 Rapporter Share Skrevet 16. August 2017 Jeg har bare skrapt og naturtørket mine. De blir veldig stive, men funker gull å bare rulle dem sammen til en "pøsle". Supre apportleker f.eks. Tørket mine for ca 6 mnd siden, og de holder ennå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts