Gå til innhold
Hundesonen.no

Et leserinnlegg i avisa


Djervekvinnen

Recommended Posts

Det blir for dumt å påstå noe sånnt spør du meg... Jeg er hjemme om dagene, men noen ganger vil selv jeg behøve "hundevakt". Da vil det jo være bra for lillegutt å ha noen som kan komme å være sammen med han og ta han med på tur. Ofte blir dette enten svigermor eller mamma. :wub:

Der bruker han og å være når vi har sjallabais her hjemme. Men jeg tar da meg av hunden min fordet? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "dumper" ofte Tinka hos barnevakt (eksen min eller veninna mi) når jeg er på skolen. Hun kan stresse på seg anfall hjemme alene. Så hvorfor ikke la henne ose seg sammen med han de timene jeg er borte i stedet. Hadde hun godtatt andre hadde jeg kanskje valgt noen andre, men nå er hn litt... sær.

Har begynnt å tenke på å la Frisbee være hos en kamerat når jeg er borte. Jeg stoler på han, og han har en jevngammel hund. Hvorfor ikke la han være der og leke, istedet for å daffe og bølle hjemme?

Synes folk som annonserer etter "barnevakter" viser mere ansvar enn mange andre som lar bikkja ligge i bur hele dagen. Noen har det kanskje best i bur, men andre ville kanskje trives mnedre hos en barnevakt. Ser ikke på meg selv for noen dårlig hundeeier av den grunn hvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint folk er enige med meg. Jeg har selv hatt et stort problem med en hund som har hatt problemer med å være alene og hylt og skreket hele tiden. Derfor måtte vi finne pass til hunden, hvis vi skulle bort noe. Og som noen sier, så er det jo mye bedre at hunden er sammen med noen enn å ligge hjemme. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer og skriver sånnt..

Tuppetroll: de aller fleste mennesker må jo jobbe for å få penger. Er hund noe kun de uføre, hjemmeværende husmødre eller de som jobber hjemmefra? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, jeg leste det innlegget i dag, og holdt på å dette på ræva..så lite folk må ha å henge seg opp i da, for å kunne måtte kommentere noe slikt i en avis?

vel, jeg syns det er ansvarsfult gjort av folk som har hunder som av en eller annen grunn ikke takler det å være alene hjemme bra. jeg syns det er mye bedre at hundene kan bli passet enn at de skal kunne stresse på seg anfall, eller ikke ha det bra når de er alene. nå kan det jo sikkert diskuteres om å starte på nytt med alene-treningen kunne ha vært en ide også, men det skal visst være vanskelig med hunder som allerede har fått skrekken (?)

men hvis folk har råd til det, og syns det er et bedre alternativ for hunden - så for all del :wub: syns ikke det er noe andre skal legge seg borti.

jeg hadde pass til minstejenta når jeg hadde eksamen og ikke kunne være hjemme. må innrømme at alene-treningen har gått sakte (er oppe i 1,5 t, og minstejenta er 5 mnd) men nå er jeg hjemme-værende helt til jul, så vi har god tid på oss :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit med pass til hunden. Jeg savner flerr tilbud på "Doggy day care." Tenk så deilig å kunne hente en hund etter jobben som er kjempeglad og fått masse mosjon/lek. Hadde Kara et sånt sted for noen år tilbake, og hun stortrivdes. Var ikke der hver dag, men et par dager i uka. Dessverre ble det stedet nedlagt og alternativet ble ikke aktuellt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint folk er enige med meg. Jeg har selv hatt et stort problem med en hund som har hatt problemer med å være alene og hylt og skreket hele tiden. Derfor måtte vi finne pass til hunden, hvis vi skulle bort noe. Og som noen sier, så er det jo mye bedre at hunden er sammen med noen enn å ligge hjemme. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer og skriver sånnt..

Tuppetroll: de aller fleste mennesker må jo jobbe for å få penger. Er hund noe kun de uføre, hjemmeværende husmødre eller de som jobber hjemmefra? :wub:

Jeg er enig med deg :wub: Derfor jeg også la veldig tydelig vekt på at det NESTEN ville vært mer riktig å si at det om de hundeeierne som lar hundene være hjemme. Når det er sagt ligger mine hjemme uten pass når jeg er borte, det var en av grunnene til at jeg ville ha to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå følte jeg meg slem.. toya er aleine hjemme de to dagene i uka jeg jobber...

men jeg har da tid til henne selvom, bikkja er jo hoppene glad når jeg kommer hjem jo, vet ikke hvor hu skal gjøre av seg,stakkars... tror ike at hu har vondt av de timene aleine de to dagene i uka altså, trur hu syntes det er deilig å slappe av litt og jeg, også har hu jo fuglene å snakke me..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå følte jeg meg slem.. toya er aleine hjemme de to dagene i uka jeg jobber...

men jeg har da tid til henne selvom, bikkja er jo hoppene glad når jeg kommer hjem jo, vet ikke hvor hu skal gjøre av seg,stakkars... tror ike at hu har vondt av de timene aleine de to dagene i uka altså, trur hu syntes det er deilig å slappe av litt og jeg, også har hu jo fuglene å snakke me..

helt enig, ask er jo alene hjemme 7 timr hver ukedag, å ser ikke noe problem i det, men hadde noen jeg kjenner tlbydt seg å vere hos han mens vi var borte, så hadde jo det vært topp. hundeklubben tar på seg å lufte/passe hunder, men har foreløbig ikke benyttet meg av det enda.

så jeg er ikke enig i det leserinnlegget. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og ikke enig i avisinnlegget.

Det er bra at folk gir hundene sine et alternativ på dagen, slik at de kan bli lufta da.

MEN. Noen av disse personen kjøper seg bare god samvittighet ovenfor hunden, og så gjør de ikke noe med den selv. Slike folk skulle ikke hatt hund. Hundelufting skal jo være et ekstratilbud til hunden på dagtid, og ikke være i stede for aktivisering med eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og ikke enig i avisinnlegget.

Det er bra at folk gir hundene sine et alternativ på dagen, slik at de kan bli lufta da.

MEN. Noen av disse personen kjøper seg bare god samvittighet ovenfor hunden, og så gjør de ikke noe med den selv. Slike folk skulle ikke hatt hund. Hundelufting skal jo være et ekstratilbud til hunden på dagtid, og ikke være i stede for aktivisering med eier.

enig :wub: syns at folk misbruker disse tjenestene.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, ask er jo alene hjemme 7 timr hver ukedag, å ser ikke noe problem i det, men hadde noen jeg kjenner tlbydt seg å vere hos han mens vi var borte, så hadde jo det vært topp. hundeklubben tar på seg å lufte/passe hunder, men har foreløbig ikke benyttet meg av det enda.

så jeg er ikke enig i det leserinnlegget. :wub:

Var ikke meningen å få noen av dere til å føle dere slemme, var bare min måte å få frem poenget med at jeg ikke var enig med leserinnlegget på. Hunder kan jo trenes opp til å være alene hjemme og det er jo også raseavhengig hvor godt de takler det. Mistenker ingen her for å være slemme mot hundene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det var nok ikke meningen at noen skulle føle seg slemme fordi hundene deres er alene ofte/lenge. Rex er godt vant til å være alene 7,5 timer om dagen da vi begge jobbet. og vi hadde ingen problem (følte oss ikke slemme) med å la han være alene så lenge 5 dager i uken, pga at vi vet at han takler det fint. hunder kan trener opp til å være alene hjemme, og ha det bra den tiden de er alene. men det er også rasebetinget, som nevnt.

jeg syns ikke hundepassere skal være et sted hvor hunden får mosjonen/aktiviteten den trenger, slik at eier skal "slippe", men et alternativ for hunder som nettopp (av en eller annen årsak) ikke takler å være alene hjemme godt.

hvis hundene trives med å være alene hjemme, så skal ikke eierne føle seg slemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å få noen av dere til å føle dere slemme, var bare min måte å få frem poenget med at jeg ikke var enig med leserinnlegget på. Hunder kan jo trenes opp til å være alene hjemme og det er jo også raseavhengig hvor godt de takler det. Mistenker ingen her for å være slemme mot hundene sine!

hehe, slapp helt av, det var ironi fra min side hvertfall :D ser ikke på meg selv som slem fordi hunden er mye alene. :o beklager om du følte deg truffet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiefher er ikke glad i å være hjemme alene, hadde jeg fått tak i en som ville passe han om dagen å det ikke ble alt for dyrt, ja daville jeg slått til. Men det hjelper ikke bare og lufte han en time. det er ikke luftinga han skriker etter, men å få vær med. Han skrik i flere tima stakkar. Men vi har såvidt begynt med hjemme-alene-treninga..så han stilner seg nok etterhvert :P

Å det avis innlegget e jo latterlig å reager på, er jo snakk om å gjøre det best for hunden, akkurat som et lite barn som man sender til dagmamma/barnehage. Hunder er jo også flokkdyr som liker seg best sammen med sine :rolleyes:

Men her i Bodø, stakkars lille Bodø e det ikke meir å skriv om i ei avis for gamle sutrete kvervulanter B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...