Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi har en øst sibirsk Laika tispe på 1 1/2 år. Ho er kjempe snill og relativt lydig, mye energi og godt jaktinstinkt. Har til nå kommet godt overens med andre hunder med unntak av to stk elghund tisper ho delte hundegård med når ho var valp. 

Nå plutselig for 1mnd siden gikk ho etter halsen på ei tispe ho tidligere ikke har hatt noen problemer med, skal sies den løper som den vil tilogmed i båndtvangen, bor på landet og synes ikke noe om at de ikke holder båndtvangen... og igjen idag hilste ho på en hannhund på 7mnd, hvor ho viste aggresjon og snerret etter den. Den løper fritt rett ovenfor vårt hus og lurer på om vår blir terget pga det. 

Tispa vår har flere hunder ho kommer kjempe godt overens med (beagle, boardercollie/samojed, huskey, svensk gårdshund for å nevne noen). 

Er det noen som hae tips til hvordan vi kan gå frem når det gjelder aggresjonen? Ho omgås dessverre ikke så mye andre hunder, men dette er noe vi vil ta tak i da vi er litt redd for om ho kan gå etter noen andre hunder i jakta...

Skrevet

Høres ut som en laika :P Vi hadde også en øst laika. Vel, oppdretter advarte faktisk: sett aldri en laika i hundegård med en annen hund. Det gjorde vi for så vidt ikke heller. Men hun var superbra med andre hunder, null problem. Fram til den dagen hun slet seg fra kjettingen sin, hoppet inn i en hundegård og drepte en ung hanhund...

Skrevet

Oida! Avlivet dere laikaen da?

Vi føler vi har god kontroll på ho, og egentlig aldri hatt noen problemer, heller ikke når vi slipper ho i jakta. Veldig trofast. Men siden ho har begynt slik når ho er i bånd, blir vi litt bekymret. Og siden ho fortsatt er ung, vil vi ta tak i det nå og terpe. 

Noen forslag til hvordan vi burde gå frem?

Visste ikke det var typisk for Laika,  hvordan var deres Laika ellers i lynne og gemytt? :) 

Skrevet
Akkurat nå, Tro92 skrev:

Oida! Avlivet dere laikaen da?

Vi føler vi har god kontroll på ho, og egentlig aldri hatt noen problemer, heller ikke når vi slipper ho i jakta. Veldig trofast. Men siden ho har begynt slik når ho er i bånd, blir vi litt bekymret. Og siden ho fortsatt er ung, vil vi ta tak i det nå og terpe. 

Noen forslag til hvordan vi burde gå frem?

Visste ikke det var typisk for Laika,  hvordan var deres Laika ellers i lynne og gemytt? :) 

Nei, hun ble omplassert til et hjem uten andre hunder. Ellers var hun snill og (litt vel) mild. Ingen skarp hund overhodet. Dette er en del år siden, om rasen har samme greiene fortsatt, vet jeg ikke. Men oppdretter hadde flere liknende historier. 

Med det sagt, ville jeg skjermet din hund totalt fra dem hun har vist at hun ikke liker. Det bedrer seg oftest ikke, uansett rase. 

Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, hun ble omplassert til et hjem uten andre hunder. Ellers var hun snill og (litt vel) mild. Ingen skarp hund overhodet. Dette er en del år siden, om rasen har samme greiene fortsatt, vet jeg ikke. Men oppdretter hadde flere liknende historier. 

Med det sagt, ville jeg skjermet din hund totalt fra dem hun har vist at hun ikke liker. Det bedrer seg oftest ikke, uansett rase. 

Tusen takk for respons :) 

Skrevet

Hun er i ferd med å bli voksen, og kanskje litt andre meninger om ting enn før. I tillegg er det provoserende hvis den andre hunden er løs og hun i bånd.

Om hun knurrer så er det bare en bra ting, det er et signal til både dere og de andre hundene om at hun ikke liker situasjonen. Problemet er igjen da om de andre hundene er løse (og hun bør strengt tatt ikke hilse på andre når hun er i bånd heller) og svarer. Dere bør så godt dere kan holde henne unna disse hundene og få eierne til å ta de inn i båndtvangstiden ihvertfall (strengt tatt så skal de ha kontroll på hunden ellers også, om de løper ute alene).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...