Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til ukestur i fjellet med hund?

Recommended Posts

Skrevet

Hei!
Planlegger en ukestur i fjellet i august, med den ti år gamle tolleren min. Hun var med på en 4-dagers tur i Rondane i fjor, så jeg vet at hun takler det bra. Det tobeinte turfølget mitt har riktignok Bekhterevs, så vi har noen krav: 
- Må være hytteovernattinger, enten betjente eller selvbetjente hytter (ubetjente er uaktuelt) for å minske oppakkingen. 
- Ikke toppturer. Det kan gjerne være stigning, men vi er primært ute etter å vandre i fjellheimen, ikke jakte topper. 

Vi kommer til å dra med bil, så gjerne en rundtur om mulig - evt. enkelt å komme seg tilbake til utgangspunktet med kollektivtransport. Vi har ingen spesifikke krav til område, men det bør være sør for Trondheim. 
Har sett litt på ruta "Norge på tvers", noen som har gått den? 

Skrevet
På 26.6.2017 at 9:43 PM, Kristiin skrev:

Hva med trekanten i Trollheimen? :) Kan fint gjøres om til en ukes tur. 

Trollheimen ser fantastisk ut, takk for tipset! Har du gått trekanten? Omtrent hvor lange dagsetapper var det?

Skrevet
9 minutter siden, marjea skrev:

Trollheimen ser fantastisk ut, takk for tipset! Har du gått trekanten? Omtrent hvor lange dagsetapper var det?

Har akkurat gått den :) Det er litt valgfrihet i rutene du velger mellom hyttene og hvilken hytte du velger og starte på. Vi startet på kleva og gikk 5-6 km innover til jøldalshytta, videre gikk vi gjennom dalen (tror det er finere med ruten i høyden) rundt 20 km inn til trollheimshytta. Ruta vi gikk fra trollheimshytta til gjevilvasshytta husker jeg ikke akkurat nå hva het, men den var rundt 20-23 km det det var mye varierende terreng og mye stigning i starten. Når man kommer til gjevilvass ville jeg nesten anbefalt en dag på den faktastiske hvite sandstranda. Gjevillvasshytta og til jøldalshytta var vell 22-23 km med lett fjellterreng uten nevnverdig stigning. 

Om man har god tid tror jeg nesten jeg ville satt av en dag på hver hytta bare for å se seg rundt og nyte naturen :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...