Gå til innhold
Hundesonen.no

Luksusproblem når det gjelder apportering..


Aya

Recommended Posts

Skrevet

Har en BC som tror han er apporterende fuglehund, og det beste han vet er nettopp apportering. Men jeg har et lite "luksusproblem". Han slipper apporten for tidlig, på bakken. Jeg belønner for avlevering, men det er ingen belønning som er bra nok- han vil ikke ta den og fokuserer kun på apportbukken som ligger på bakken.. Så jeg klarer ikke å belønne han for å holde på apporten, eller egentlig avlevere den til meg i hånda. Noen tips?

Skrevet

Jeg pleier å ta opp apporten og legge den i munnen på hunden (ikke tvangsapport) hvis den slipper. Da får du muligheten til å klikke/belønne for riktig atferd.

Skrevet

Har en BC som tror han er apporterende fuglehund, og det beste han vet er nettopp apportering. Men jeg har et lite "luksusproblem". Han slipper apporten for tidlig, på bakken. Jeg belønner for avlevering, men det er ingen belønning som er bra nok- han vil ikke ta den og fokuserer kun på apportbukken som ligger på bakken.. Så jeg klarer ikke å belønne han for å holde på apporten, eller egentlig avlevere den til meg i hånda. Noen tips?

Ja klart det...Dette momentet med avlevering, bør du trene på under kontrollerbare forhold til å begynne med. Ikke kast den langt avgårde, men sleng den bare på bakken/gulvet en meter eller to unna. Når han "slipper den" så passer du på å holde hånda under slik at du får belønnet for at den havner i hånden din. Og belønningen? Jo en likedan apportbukk som slenger fra deg. Denne leken med å hele tiden bytte bytte(he he) syns mange hunder er artig. De gangene han ikke får levert deg i hånden, blir det ikke noe bytting heller. Etter hvert vil han fysisk oppsøke hånden din for å få langt den der. Det er bare da belønningen kommer. Når dette momentet er i boks, kan du prøvesette det inn i en lett apportøvelse.
Skrevet

Ja klart det...Dette momentet med avlevering, bør du trene på under kontrollerbare forhold til å begynne med. Ikke kast den langt avgårde, men sleng den bare på bakken/gulvet en meter eller to unna. Når han "slipper den" så passer du på å holde hånda under slik at du får belønnet for at den havner i hånden din. Og belønningen? Jo en likedan apportbukk som slenger fra deg. Denne leken med å hele tiden bytte bytte(he he) syns mange hunder er artig. De gangene han ikke får levert deg i hånden, blir det ikke noe bytting heller. Etter hvert vil han fysisk oppsøke hånden din for å få langt den der. Det er bare da belønningen kommer. Når dette momentet er i boks, kan du prøvesette det inn i en lett apportøvelse.

Hva med å gå enda mer tilbake - starte fra scratch.. Ikke kast men ha den i din hånd og så belønn for å holde og avlever og så deretter jobbe videre med det.. Tilbake til start er ofte et greit punkt å starte på når ting butter..

Skrevet

Hva med å gå enda mer tilbake - starte fra scratch.. Ikke kast men ha den i din hånd og så belønn for å holde og avlever og så deretter jobbe videre med det.. Tilbake til start er ofte et greit punkt å starte på når ting butter..

Ja det er et godt poeng du kommer med der. Mange vil ha nytte av å begynne på nytt. Man får observere hunden og se hvor langt tilbake man ev. bør gå. Med Pia trente vi på at vi begge to skulle holde i den sammtidig nettopp for å unngå at hun spyttet den ut før jeg fikk tak i den. Også i eliteklassen ser man at det er et problem noen sliter med. Så fort eieren bøyer seg ned spyttes den ut så er de er lynraske nede for å få tatt den før den havner på bakken.
Skrevet

Bare pass på at det ikke blir "tradisjonell apport" der hunden spurter ut til apportet og loffer tilbake igjen. Jeg ville baklengskedet øvelsen hvis jeg var deg:-D Men gøy at han liker det hvertfall!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...