Gå til innhold
Hundesonen.no

ID MERKING


Inustaff

Recommended Posts

Er det vanlig og selge dyre rasehunder uten id merking?

Kan oppdrettere bare vaksinere og selge hund?

Trodde det var vanlig og id merke siden det ikke er mulig å delta på utstilling eller annet uten det..?

ja det kan oppdretter. har aldri fått en valp som er id merket av oppdretter jeg. Og det er mulig å delta på utstilling. Du skriver bare til registrering når du melder på valpen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt drøyt og selge en rasehund til flere tusen,

og så kan ikke kjøper stille den ut uten at den er id merket?

Da er jo hunden likestilt som en blandingshund,eller?

Er det for mye forlangt at en oppdretter id-merker valpene,når man skal betale såpass for dem?

Hundene skal jo fungere som rasehund i det øyeblikk du kjøper den,og NKK sier at per dags dato skal alle hunder være id-merket om de skal delta på noe som helst utstilling...

Jeg skjønner ikke dette jeg..Jeg ville skjemmest av å være oppdretter med kennelnavn og store titler.

Selge valper kun med den vanlige stamtavla(som heldigvis er inkludert)og helseattest,som..hallo?sier seg selv at følger med.

Etter min mening er ikke hunden fullverdig rasehund dersom den ikke er ID merket.

På grunn av NKK nye regler.

Eller jeg heelt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen ting er påkrevd for å drive med avl. Hvem som helst kan kalle seg oppdretter, og oppdretter kan gjøre så lite eller mye de vil...

Derfor er det vår oppgave som valpekjøpere og velge oppdrettere som opptrer seriøst, og følger "uskrevne lover" om at valper skal være veterinærbesiktiget, vaksinert, chippet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt drøyt og selge en rasehund til flere tusen,

og så kan ikke kjøper stille den ut uten at den er id merket?

Da er jo hunden likestilt som en blandingshund,eller?

Er det for mye forlangt at en oppdretter id-merker valpene,når man skal betale såpass for dem?

Hundene skal jo fungere som rasehund i det øyeblikk du kjøper den,og NKK sier at per dags dato skal alle hunder være id-merket om de skal delta på noe som helst utstilling...

Jeg skjønner ikke dette jeg..Jeg ville skjemmest av å være oppdretter med kennelnavn og store titler.

Selge valper kun med den vanlige stamtavla(som heldigvis er inkludert)og helseattest,som..hallo?sier seg selv at følger med.

Etter min mening er ikke hunden fullverdig rasehund dersom den ikke er ID merket.

På grunn av NKK nye regler.

Eller jeg heelt på trynet?

Hehe, om du er helt på trynet kan ikke jeg uttale meg om.. Men om du leste hva jeg skrev litt lenger oppe så ser du at man kan stille valp. Når man melder på en valp til skue så skriver man til reg. i den rubrikken som står regnr. og om den er likestilt med blandingshund pga. ikke chippet... det er vel å ta det vel langt. Det er helt andre kriterier som legges til grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RICCO:

Ja jeg leste det..jeg har som sagt tidligere ikke peiling på utstilling,men min hund er snart 1 år og skal da vel ikke på valpeskue ,men juniorklasse,heter det vel...??

Jeg har ikke fått opplyst av oppdretter at hunden må være Id-merket for å kunne delta.

Og har ingen forutsetning for å vite det.

Allikevel han har sagt at jeg burdte prøve å stille..

Hadde kanskje vært en tanke å informere om at hunden er ubrukelig uten at den er id -merket...

Jeg driter jo ikke penger,så den utgiften kunne jeg da fått vite om før jeg hadde meldt på,så kunne jeg tatt det med i beregning og lagt av penger til det.Nå er det halvannen uke til utstilling.

Til faenivold me hele dritten.Hunden er jo ustabil uansett.

Provoserende synes jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er å ta litt hardt i.

Som noen sier her, det er helt opp til oppdretteren.

Diego var Id-merket når jeg fikk han, men det var ikke Cody.

Så det er inviduelt.

Men jeg blir jo ikke sur på oppdretter pga hu ikke chippet han.

Og nei, hunder er IKKE ubrukelig bare for den ikke er chippet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RICCO:

Ja jeg leste det..jeg har som sagt tidligere ikke peiling på utstilling,men min hund er snart 1 år og skal da vel ikke på valpeskue ,men juniorklasse,heter det vel...??

Jeg har ikke fått opplyst av oppdretter at hunden må være Id-merket for å kunne delta.

Og har ingen forutsetning for å vite det.

Allikevel han har sagt at jeg burdte prøve å stille..

Hadde kanskje vært en tanke å informere om at hunden er ubrukelig uten at den er id -merket...

Jeg driter jo ikke penger,så den utgiften kunne jeg da fått vite om før jeg hadde meldt på,så kunne jeg tatt det med i beregning og lagt av penger til det.Nå er det halvannen uke til utstilling.

Til faenivold me hele dritten.Hunden er jo ustabil uansett.

Provoserende synes jeg da..

Ja da heter det juniorklasse. Trur eg betalte ca 360 kr for å chippe, så det er jo ikke all verdens sum.. og om det er en og en halv uke til utstillingen så har du jo tid å gå till vetrinæren og få den satt inn. Da får du regnr. med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valget når jeg kjøpte Pan:chipse han selv,eller så kunne han ta en tur til dyrlegen å gjøre det.Jeg valgte det første,jeg hadde allerede plukket han ut og ville ha mest mulig kontroll på alt han opplevde (litt kontrollfreak der).Loke var chipset når han kom,men nå var jo han 14 mnd.Jeg vil tro det er ditt ansvar å chipse hunden,det er jo din hund!Det er du som skal,skal ikke stille han og jeg vil nå tro at de aller fleste oppdrettere uansett legger til den summen det koster å chipse valpen i kjøpssummen.

At oppdretter ikke informerte deg om det kan jo tenkes er fordi h*n trodde du visste det,når livet består av hund er det lett å glemme at mange ikke vet det vi andre kanskje synes er elementære ting.

At hunden er å regne som blanding er vel å ta hardt i?Den er vel registrert i NKK fordi om den ikke er ID merket?Og uansett så er det bare en kjapp tur til dyrlegen så er det problemet tatt hånd om;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm jeg tar 8000,- for en valp og det er da med full pakke hos dyrelegen for å si det på den måten, de får 1 vaksine, chipp og helseattest. har hitil aldri solgt valper uten chippmerking.

Men som sagt tidligere det er helt opp til oppdretteren hva de tar for valpen og hva kjøper får med i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke vet jeg..jeg har sett at de fleste oppdrettere budskjetterer valpekull og kostnader opp i skyene,og inkluderer ting i summen som er av fantasiverden..

Har faktisk hørt at noen oppdrettere ber deg betale registreringen selv,og det synes jeg er ennå drøyere!

Men det er en annen sak.

Ja jeg er klar over at det bare er å chippe hunden hos dyrlegen,men visste ikke at det var pålagt med chip for utstilling.Litt trøttende og få vite nå..men men..jeg bare lurte jeg.

Mener selv at en seriøs oppdretter leverer hunden vaksinert med helseattest,ormebehandlet,chippet og registrert.

Siden det argumenteres i andre innlegg at vaksiner ol.har blitt dyrere og at derfor hundeprisen stiger.

Så tenkte jeg bare at da burdte ting være inkludert.

Men det er som med chipsposene,dyrere blir de..og mindre får man oppi dem!!

Fint og vite at det ikke blir sett på som useriøst om en ikke gjør det på den måten.

Men jeg vet uansett at det blir ikke min måte å gjøre det,dersom jeg skulle oppnå mitt ønske om oppdrett en gang.

Må jo være eller rettere sagt ER irriterende at det ikke er ordnet.

Uansett...Jeg regner det som en del av pakken.

Hundene skulle kanskje ikke bli vaksinert og registrert heller,da det jo er min hund og mitt ansvar.

Nei selger man en vare skal den i mine øyne være er brukendes i det du overtar den.

Kjøper jeg meg en oppvask maskin til 5000 så forventer jeg at det finnes kontakt til å plugge den i veggen med...ellers kunne jeg beholdt oppvaskosten som er billigere.

Skal jeg liksom måtte kjøpe dette i tillegg for å kunne bruke makinen?

Det er kanskje en sær mening,men jeg har da heldigvis sett at de fleste oppdrettere har ordnet chip.

Det står det respekt av..at de ikke er så gjerrige at de ikke gidder å bruke penger på chip.

Det er faktisk rabatt på det sammen med vaksinen.

Jeg har ikke problemer med å betale chip men det er en prinsippsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten burdte det være i oppdretters interesse at hunden blir chippet,og IKKE opp til kjøpere.

Selvsagt fordi hunden blir enklere å holde kontroll på..om den skulle komme på aveier eller noe sånt.

Jeg ville krevd at hunden ble id-merket(derfor enklest gjort det selv)

,fordi det er "mine barn"som settes bort.

Uavhengig av om folk ville stille eller ikke så er det identitetsmerke.

Noe som er viktig at hunden har i dagens samfunn.

Jeg hadde selvsagt tenkt å chippe hunden,men fikk beskjed av oppdretter at den burdte bli eldre først.

Eneste måten jeg tolker det på er at han da slipper å ha utgiftene med det og får mest mulig utav salget.

Jau jau..vi har alle våre meninger om hvordan ting burdte vært uansett..

Folk har forskjellig oppfatning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre driver oppdrett av Cavalier og vi chipper alltid valpene før de selges, uten tillegg i prisen.- Trodde dette var rimelig vanlig, nå. Det er ikke bare rasehunder som bør chippes, en kopi av idchipregistreingspapirene sendes jo til dyreidentitet og skal være til hjelp dersom hunden stikker av e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til...

LAZITA:

Det er den minste valpesummen jeg har sett på 4 år...og likevel er de chippet. :wub:

he he he(og attpåtil så er det små hunder jeg selger sant :wub: ) ja jeg lurte på om jeg skulle gå opp til 8500,- på neste kull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he(og attpåtil så er det små hunder jeg selger sant :wub: ) ja jeg lurte på om jeg skulle gå opp til 8500,- på neste kull

Cavalierklubben har laget anbefalt valpepris, for å unngå store prisforskjeller, ligger alle valper av din rase på samme pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalierklubben har laget anbefalt valpepris, for å unngå store prisforskjeller, ligger alle valper av din rase på samme pris?

vell jeg ser jo nybegynner på østlandet som setter prisen til 9000,- da og det uten chip, så vurdere å stige litt i pris nå. ihvertfall hvis det er Småen som skal ha valper for hun er den mest premierte her hjemme.

Skal hører med de oppdretterene som har drevet lengre enn meg og høre hva priser de tar for valpene.

Vet jo at noen som har hannhunder de tar 1200,- for spranget og 1200,- for hver levende valp hvis hunden er champion og 1000,- for spranget og 1000,- for hver levendes valp om de ikke har blitt uch enda.

Så jeg kommer vell til å vurdere prisen på valper ut i fra hvem som er foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig syn på hunden din INUSTAFF: Ubrukelig fordi den ikke er merket...

Synes du som ansvarlig hundeeierer burde legge dine prinsipper, som du kaller det, tilside for din hunds sikkerhet. For du sier jo det ikke er noe problem å betale, men en prinsippsak. DET kaller jeg useriøst.

Du kunne ha stillt hunden din hele valpeperioden uten at den er chippet, så på hvilken måte har den vært ubrukelig for deg? Og du har tydeligvis ikke vært så veldig interessert i utstilling heller ettersom du ikke har funnet ut av dette kravet før nå. Så at din hund ikke har vært ID-merket har nok vært til minimalt trøbbel på den måten.

Reagerer på holdningen din, når du kaller hunder ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...