Gå til innhold
Hundesonen.no

"KAMPHUNDER"

5338

Recommended Posts

Tar et eksempel med Great Japanese og Akita Inu.

Denne rasen ble delt for noen år tilbake,og ikke skjønner jeg folk som snakker som om hundene var to vidt forskjellige raser med ulike gemytt og.

Jeg har hatt begge deler og vil si at rasene er like i forhold til mentalitet.

Det eneste som skiller dem er utseende.

Syns det er rart at mange skal "forsvare" Amstaffen med å si at den ikke er lik sin bror Pitbullen.

Det virker ihvertfall som om det er et forsøk på å fortelle at man er klar over at Piten er litt sprø,men at Amstaffen er kvitt disse faktene etter årevis med avl.

Jeg ville nå ha sagt at uansett hvor mye disse hundene er skillet i avl/eller blandet..så har de samme utseende og er kapable til nøyaktig samme ting.

De har i grunn så like trekk at det ikke skiller dem mer enn hva det kan bli forskjeller innenfor en rase,om man ikke avler på samme type hunder.Utseendemessig.

(man ser da det på flere raser)

Altså størrelseforskjeller.Se på Schnauzere(riktig skrevet?)

Her har vi dem i ulike varianter,med muligens noen forskjeller i karaktertrekk(personlighet)

Men en Schnauzermentalitet skinner vel igjennom uansett??

Etter tidligere lesning ser jeg jo hvor merkelig det er...

"Amstaffen er jo ikke samme som Pitbull,man ser da forskjell"

Betyr det at man tillegger den ene hunden onde,mens den andre er fin?

Og at denne frasen frikjenner Amstaffen?

Jeg har hatt Amstaff,og kjenner kun en hund som er litt sprø(med tanke på andre tisper)

Utenom det er alle de andre ganske tolerate med høy terskel.Inkludert den jeg hadde.

Jeg ville nå aldri påstå at Amstaff og Pitbull er spesielt ulike.

Men så mener ikke jeg at det er noe galt i Pitbull heller.

Selfølgelig har deres gener sammen med deres utrolige styrke vanskelig for å motstå hundekamp.

Men når man snakker om mennesker og barn i forhold til denne hunden,så kjenner jeg en Amerikansk familie som har 2 stk av rasen Pitbull.Og flere familier og enkeltmennesker med Amstaffer som er gode hunder.

Disse hundene er godt voksne,og jeg blir da en av dem som er med på å vise den positive statistikken for disse hundene,sånn at folk kan se at det kommer an på eieren uansett.

Men det er det ingen som ser..for jeg kan ikke lage nyheter utav det-

Så jeg ville sagt at om folk skal prate om hundebitt.no,og nyheter med hunder som biter..

Så fant jeg mer enn dobbelt så mange Schæfere,et drøss med blandingshunder,Rottweilere og Spisshunder.

Til og med New Foundland og Labrador..men er disse onde for det?

Jeg putter ikke under en stol at enkelte hunder har lettere for å ryke i andre hunder..og er store nok til å gjøre forferdelig skade.Overnevnte hunder er alle det.

Men hva i all verden er vitsen og forfine dyrene så mye at vi fratar dem deres naturlige adferd?

Hannhund vs hannhund,tispe vs tispe

det går som regel ikke...med mindre de er vokst opp i flokk..noe som fungerer godt i ulvesamfunnet.

Det er mennesket som må ta ansvar for at hunden ikke får mulighet til angrep på andre hunder.

Det er ikke ønskelig at hunder angriper mennesker,men noen gjør det likevel.

Jeg velger å kalle det rasisme.

Skal man gå utifra nyheter burdte alle svarte og brune og gule mennesker få PITBULL stempel og bli ulovlig i Norge...

Men..

Vi vet jo at om vi tar hele verden under lupen så vil ikke de hvite være bedre enn de sorte.

Det er snakk om arv og miljø.

En hund som er syk i hodet kan være født sånn,eller så har eier skapt den sånn.

Som hund som menneske.

Ta en titt på denne..

Mange har nok sett den før,men uansett er det en tankevekker,og en bra film.

http://www.deviantart.com/view/11454716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Å sammenligne generaliseringer mellom hunderaser med generaliseringer mellom mennesker av ulik hudfarge blir for meg helt feil. Det har vært gjort forsøk på å kontrollere og selektere innen "avl" av mennesker (grøss), men heldigvis har slike prosjekter vært kortvarige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barmand skrev: Med fare for å få mange på nakken: Schäferhunden er den aller mest populære rasen her til lands - betyr det at alle schäfere er veldig omgjengelige overfor andre hunder? Søk litt her på hundesonen, og se hvilke erfaringer folk har.

Tror ikke du får så mange på nakken selv om du skriver dette. :P Har rasen selv, og vet nøyaktig hva du snakker om. Men, det finnes slike individer innen alle raser, og det er vel en kombinasjon av dårlig avl og "dårlige" hundeeiere. Det hele bunner vel i at man som eier skal gjere det beste for å få en stødig/omgjengelig hund som fungerer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg ville frem til,takk for at du sa det.Da kan vi si at en pittbull som ikke har blitt avlet til å tjene penger på å drepe andre hunder,fint kan fungere som en god familiehund,men er umulig å få til sammens med andre hunder av samme kjønn.PÅ lik linje som at greyhounden tretter ut eller tar igjen byttet sitt og dreper på stedet,men det er ingen menneske morder av den grunn.Så hva er det som er så ****** farlig med disse kamphundene da?At de er en fare for andre hunder?Jeg vet om mange andre raser som heller ikke er helt gode i hodet sitt og fort kan finne på å drepe en liten hund eller gi stor skade på andre hunder.

Er det pgr av at terskelen kanskje er mindre hos disse såkalte kamphundene som gjør at mange mennesker frykter disse? kanskje vi burde diskutere tiltak mot dette problemet i stedet for å forby hund etter hund etter hund,for det er slik fremtiden kommer til å bli om vi ikke ser ar det er tulletet å drive enslik politikk,vi løser ingenting med å forby,jeg tror vi gir ris til egen bak.vi kommer til å ende opp med hummer og canari,som vi ikke aner egenskapene til.

Bland Greyhound med Bullmastiff- Boerboel med Bullterier-der etter blander vi avkommene av disse og får en blanding som vi ikke aner hvordan vil bli..Større kraftigere raskere og enda mer hundeaggresiv..om ikke greyhoundens behagelige lynne skulle komme fram da :P

Grunnen til at mange frykter dem er de gjentatte historiene om hva de finner på å gjøre mot andre hunder og folk... Den informasjonen som også tilflyter oss fra raseentusiaster og rescue-grupper verden rundt om hvor krevende disse hundene er, og hvilket potensiale de har for å skade bidrar til reservasjonen.

Og poenget ditt med blandingsavlsforslaget er? Joda, i teorien kan du bli den stolte oppdretter av verdens raskeste rambukk, men i motsetning til de faktiske kunnskapene og historikken som er lett tilgjengelige om pitbull/amstaff for ALLE som er interesserte, vil man også med ditt blandingsforslag - umulig kunne vite noe om resultatet.

Dessuten frykter ikke jeg at andre typer raser skal bli misbrukt i slik blandingsavl, det være seg puddel eller greyhound (i motsetning til hva som skjer med de utallige kamphundrasene som flommer inn over oss) - det er ingenting som tyder på at de som synes det er tøft, barskt og flott med digre, tunge og skremmende hunder hverken lar seg fascinere av andre rasegrupper, eller skjønner hva de går glipp av og hvilket potensiale som finnes. Så, inntil problemet, mot formodning, skulle oppstå lener jeg meg tilbake og tar akkurat den framtidsvisjonen med stor ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kaste meg inn i denne diskusjonen, men jeg har en kommentar til du som skrev at man aldri hører om noe annet enn amstaff/Pitbull og terriere som biter. Dette er jo absolutt ikke riktig. Grønlandshund, huskies og krysninger har jo fått et (ufortjent) dårlig rykte etter biteepisoder som dokka-saken og den seksåringen i Tr.heim som ble drept av stefarens grønlandshund.

Jeg mener at forbud på forbud gjør ting værre, vi trenger opplysning og dyktig, regulert avlsarbeid. Dessuten vil det jo alltid finnes de som kjøper seg en "tøff" hund for å virke tøffe. Jeg skal ikke generalisere her, men av typen som man ofte ser i gjenger i Oslo, tidligere med en pit eller amstaff hengene i armen, nå med rottis, schäfer, boxer, og alle mulige krysninger mellom disse. jeg sier IKKE at disse hundene er "farligere" enn andre, men de ser gjerne litt tøffe eller "skumle" ut, og med feil oppdragelse og liv, så vil de ofte raskere enn andre raser kunne utvikle seg til å bli "farlige" hunder.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så finnes det raser som krever mer erfaring og mer arbeid enn andre. En pit, amstaff, rottis eller schäfer blir RASKERE farlig i gale hender, vil jeg tro, enn en dansk svensk gårdshund eller en setter.

Og en liten apropos til; det er ikke alle bitestatistikker som tar hensyn til anntallet av rasen i landet heller. Derfor vil det ikke være særlig rart at golden, cocker og schäfer kommer laaangt over pit og amstaff på listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kaste meg inn i denne diskusjonen, men jeg har en kommentar til du som skrev at man aldri hører om noe annet enn amstaff/Pitbull og terriere som biter. Dette er jo absolutt ikke riktig. Grønlandshund, huskies og krysninger har jo fått et (ufortjent) dårlig rykte etter biteepisoder som dokka-saken og den seksåringen i Tr.heim som ble drept av stefarens grønlandshund.

(...)

Og en liten apropos til; det er ikke alle bitestatistikker som tar hensyn til anntallet av rasen i landet heller. Derfor vil det ikke være særlig rart at golden, cocker og schäfer kommer laaangt over pit og amstaff på listene.

Hvem har skrevet at man aldri hører om annet enn amstaff/pitbull som biter?

(Det finnes ingen offentlig bittstatistikk i Norge...) - men, spør du meg burde vi kunne være langt mer restriktive i forhold til svært mange raser, noen av dem nevner du her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaff & Pitbull er registrert som samme rase nå. Og om dem er samme rase? er det ikke noe fasitt på.

Men etter det jeg har lest så vil jeg påstå at Amstaff, Pitbull & Staff bull terrier en gang i tiden var samme rase, men er blitt avlet ut i forskjellige linjer og nå registrert som forkjellige raser. Men Amstaff & Pitbull vil jeg si at er forskjellige raser nå. Pitbull ble avlet for hundekamper og Amstaff til "show" men pga dems like utseend er det vansklig å skille dem, og jeg tror ikke det er mange rene Amstaffer eller Pitbuller nå lengere, ettersom folk har vanskelig å se forskjell på disse rasene og har blitt avlet på opp igjenom årene, så har dem sikkert blitt mixet på en god del vil jeg tro...

Etter standaren så skal Amstaff være litt lavere enn Pitbull men så varierer Pitbullen mye på vekt, fra hele 10-50kg noe som er uvanelig, og dette er pga "The Working Pitbull" den er gjerne tynnere og lettere. Mens Amstaffen skal etter standaren veie 25-35kg så å kunne se forskjell på disse to rasene er umulig, utenom en "RedNose" Pitbull, altså med rød nese. Da er dette en Pitbull. Og Amstaffen skal ikke være mere enn 80% hvit mens Pitbullen kan være alle farger. Det er det eneste man kan skille disse to hundene ved utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Så hva er det som er så ****** farlig med disse kamphundene da?At de er en fare for andre hunder?Jeg vet om mange andre raser som heller ikke er helt gode i hodet sitt og fort kan finne på å drepe en liten hund eller gi stor skade på andre hunder.

Så?? Jeg er skeptisk, og felre med meg nettopp til raser og enkelt individer innen hundearten med stor hundeaggresjon.Jeg vil gjøre det jeg kan for å hindre nettopp det.Ikke vil jeg stemples som hysterisk av den grunn, :P

Vi trenger ikke hunder med et slikt problem.

Ikke alle hunder liker alle hunder og mennesker, men det får da være måte på.. :P

ustabile hunder vil iallefall ikke jeg ha, selv om de skulle være verdens beste engler med tobeinte.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har skrevet at man aldri hører om annet enn amstaff/pitbull som biter?

(Det finnes ingen offentlig bittstatistikk i Norge...) - men, spør du meg burde vi kunne være langt mer restriktive i forhold til svært mange raser, noen av dem nevner du her...

"Og det er nok ikke bare Amstaff, Pitbuller & Terriere som angriper mennesker, også flere raser, men dem står det ikke noe om i artikler. " (quote)

Jeg leste litt feil bak her- det var visst ingen som sa at man aldri hørte om andre raser som biter, derimot, at man aldri leser om andre raser som biter.. Dette er jo litt feil da sider som f.eks hundebitt.no har mesteparten av stoffet sitt om trekkhunder.

Jeg mener at media er et problem når det gjelder saker om hundebitt/"kamphunder" o.l. De hadde gjort oss en større tjenese hvis de, for eksempel, la vekt på at hundene som bet gutten i hjel i Dokka saken var fryktelig understimulerte og underernærte, at de levde i en flokk og utviklet et sterkt flokkinnstinkt, og at dette i salig blanding med rasenes opprinnelige jaktinnstinkt ga utslag i en grusom ulykke, enn at de nettopp var av rasene husky/grønlandshund/schäfer (blanding). Og om de, i noen av de såkalte "amstaff" sakene, kunne researche mer, og skrive mer om hvorfor biteepisoden skjedde, om det var mulig å finne ut av.

Jeg har ingen løsning på dette, men jeg vil tro at man ikke fjerner seg fra problemet kun ved å forby rasene. Vi har de allikevel- men i en avl som ikke akkurat er seriøs og som tar hensyn til gemytt og helse. Kanskje et sertifikat for å kunne ha visse raser, eller en godkjennelse på linje med det du får hvis du skal begynne med IPO hadde vært mulig? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det vil ha noe for seg å forby alle raser med ett visst utseende, eller en viss bakgrunn.. Gjennom grundig og seriøst avlsarbeid har jo både Border Collien (som får noen hundre år siden var en skikkelig tøff, lett antennelig hund), Dobermann og Boxer blitt (som regel) fine hunder som kan passe inn i vårt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så?? Jeg er skeptisk, og felre med meg nettopp til raser og enkelt individer innen hundearten med stor hundeaggresjon.Jeg vil gjøre det jeg kan for å hindre nettopp det.Ikke vil jeg stemples som hysterisk av den grunn, :P

Vi trenger ikke hunder med et slikt problem.

Ikke alle hunder liker alle hunder og mennesker, men det får da være måte på.. :wub:

ustabile hunder vil iallefall ikke jeg ha, selv om de skulle være verdens beste engler med tobeinte.. :wub:

Da har jo du valget med å skaffe deg en annen hund. Eg skaffet meg ikke hund for å verken være supersosial på den lokale hundetreffet men en STABIL tur kompis som elsker å hilse på folk osv. Min liker ikke hannhunder (med unntak) og korfor skulle eg da ikke kunne få meg den perfekte hunden for mitt bruk? Ustabile hunder? Kor har du fått dette fra? Noen kilder?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at folk velger å tviholde på sine fordommer (og til tider også svært mangelfulle kunnskaper), og at forsøk på saklig og dokumentert informasjon entes avfeies, bevisst eller ubevisst mistolkes, eller møtes med feilaktigheter. Det var tydeligvis naivt av meg å tro at hundefolk ikke ville være sneversynte og dømmende. Må innrømme at jeg er skuffet Enkelte virker til og med som om de anser det som deres "kall" her i livet å spre frykt og løgn - heldigvis gjelder iallefall ikke dette flertallet. Jeg velger å i det minste tolke det som noe positivt, og får heller glede meg over at det dermed er et lys i enden av tunnelen - om enn et svært lite et. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare applaudere trådstarter.

Veldig bra innlegg fra en som tydeligvis har kunnskap om rasene.

Jeg har selv drevet en del med Amstaff opp gjennom årene, og det er en helt herlig rase.

Men akkurat som med alle andre raser jeg har vært borti så har man individer som ikke er like hyggelige, men det er sjelden hunden sin feil. Og er det hunden sin feil så ligger årsaken stort sett i genene, altså ikke genene som gjør det til den spesielle rasen, men arv fra foreldredyrene.

Uansett hvilken rase man avler på så bør/skal man alltid kun velge de beste dyrene, ikke bare eksteriørmessig men også med tanke på gemytt.

To nervøse hunder gir mest sannsynlig nervøse avkom.

Ta stabile og mentalt gode hunder gir mest sannsynlig stabile og mentalt gode valper, og hvis man da tilføyer god sosialisering og dressur så har man en herlig hund, UANSETT rase og opprinnelig bruksområde.

(etter alle de årene med hund og jobb som dyrepleier så er det kun tre hunder som har prøvd å bite meg. Den ene var en Italiensk mynde, nervøs tispe, "arvelig belastet", den andre var en Schäfer, slovakisk-importert fra brukslinjer, ca dobbelt så stor som en norsk schäfer og veeeldig vaktsom (likte ikke å ta blodprøve), den tredje var en West Highland White. I tillegg har ca annenhver Chihuahua glefset... og i løpet av det siste året har jeg vel møtt ca 20 stk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange frykter dem er de gjentatte historiene om hva de finner på å gjøre mot andre hunder og folk... Den informasjonen som også tilflyter oss fra raseentusiaster og rescue-grupper verden rundt om hvor krevende disse hundene er, og hvilket potensiale de har for å skade bidrar til reservasjonen.

Og poenget ditt med blandingsavlsforslaget er? Joda, i teorien kan du bli den stolte oppdretter av verdens raskeste rambukk, men i motsetning til de faktiske kunnskapene og historikken som er lett tilgjengelige om pitbull/amstaff for ALLE som er interesserte, vil man også med ditt blandingsforslag - umulig kunne vite noe om resultatet.

Dessuten frykter ikke jeg at andre typer raser skal bli misbrukt i slik blandingsavl, det være seg puddel eller greyhound (i motsetning til hva som skjer med de utallige kamphundrasene som flommer inn over oss) - det er ingenting som tyder på at de som synes det er tøft, barskt og flott med digre, tunge og skremmende hunder hverken lar seg fascinere av andre rasegrupper, eller skjønner hva de går glipp av og hvilket potensiale som finnes. Så, inntil problemet, mot formodning, skulle oppstå lener jeg meg tilbake og tar akkurat den framtidsvisjonen med stor ro.

Ponget mitt er at folk vil velge den hunden de mener passer til sitt.Om vi forbyr alle hunder som mange mener ser farlige ut,vil det komme et markede med blandingshunder som kanskje blir farligere enn de opprinnelige såkalte kamphundene.Vi vet ikke hva vi får.Nå vet vi hva som kreves for å eie en pittt eller amstaff.Kan vi ikke roe oss med de rasene?I dag kommer det mange nye raser til Norge,her kan det blandes i hytt og pine,Mange går jo inn for å lage nye raser.Snart får vi vel en Canestaff eller Bullboer.Jeg er fornøyd med de rasene vi har og mener det burde satses mer på riktig håndtering og strengere krav fra oppdretterne for å eie hunder som krever litt mer.

Jeg har med et åpent sinn satt meg inn i motstandernes meninger om dette,og jeg skjønner argumentene godt.Jeg ser både akela og du Lotta som jeg annser som dyktige hundefolk heller mot å forby disse rasene,men det er noe som skurrer for min del.En følelse av at dette ikke kommer til å være så bra i lengden.Noen hunder er mer aggresiv en andre,men det er mot andre dyr.Da må det jo gå ant å legge forholdene til rette for et slik hundehold?For egenskapene til mange av disse rasene er jo kjempeflotte.

Jeg mener det er flott at oppdrettere ikke bare fokuserer på det positive med sin rasen,men legger ut det som er negativt også.MIN personlige mening omBorder Collie er at den passer best på landet der den får gjøre det den er avlet til,gjete sauer.Men skjønner jo at den kan brukes til andre ting også,men da må jo kunnskapen om rasen være til stede hos de som selger rasen.Vi kan jo ikke selge rasen bare fordi noen synes den er fin å se på,vi må legge fram krav til eier.Hvor mange Bc er ikke blitt helt tullete fordi de ikke får den aktiviseringen de trenger?Så om noen vil eie en Amstaff så må oppdretter se ann mennesket,er det en tulling som ikke har pepp på hunder så er det ikke vanskelig å luke ut personen.Men mange oppdrettere tenker bare profitt og det er her skoen trykker.Og det er derfor vi har fått så mange ulykker når det gjelder disse rasene.Blir det ikke for enkelt å forby?Vil vi ikke få inn andre raser som kanskje er enda mer krevende å håndtere.Nei jeg sitter ikke rolig på gjerdet å venter til det skjer,jeg mener vi må værne om de rasene vi har og øke kunnskapen om hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jo du valget med å skaffe deg en annen hund. Eg skaffet meg ikke hund for å verken være supersosial på den lokale hundetreffet men en STABIL tur kompis som elsker å hilse på folk osv. Min liker ikke hannhunder (med unntak) og korfor skulle eg da ikke kunne få meg den perfekte hunden for mitt bruk? Ustabile hunder? Kor har du fått dette fra? Noen kilder?

ja , jeg kan skaffe meg den hunden jeg vil.Men jeg må alikevel møte på andre hunder, selv om den ikke er min..Jeg kan ikke ta personlig ansvar for andres hunder, men jeg får møte konsekvensene om min hund skulle bli angrepet..

Klart det finnes ustabile hunder, er du ikke enig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja , jeg kan skaffe meg den hunden jeg vil.Men jeg må alikevel møte på andre hunder, selv om den ikke er min..Jeg kan ikke ta personlig ansvar for andres hunder, men jeg får møte konsekvensene om min hund skulle bli angrepet..

Jeg kunne fort tenke at du mente at alle Amstaffer eller pittbullere er ustabile hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billybuff: joda, tenkte meg at du tenkte det var det jeg mente...

For å si det så: jeg ser ikke bort i fra at når det smeller med en slik hund så smeller det så innmari, med store skader til følge nettopp fordi det er en stor kraftig terrier vi har med å gjøre.

(legg merke til at jeg vet de _ikke _låser kjeven)

Terriere er hissige, de er avlet for å ikke gi seg. og ja, en av Henriksbeste venninner er silkyterrier, hadde hun vært større, hadde hun vært død..)

Hundeaggressive ustabile amstaffer/pitbuller, ja det tror jeg finnes..men såklart innen mange andre raser også.

media hysteri eller ei, staffehunder har tiltrukket seg så mange feil eiere, det er ikke rart at det ble forbud mot amstaff/pitbull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud..

Klart finnes det en hund i hver rase som kan være både aggresiv, skikkelig hissigpropp, skummel og "kamp"klar... Og jeg gjentar, i alle raser.

Selv en bishon kan jo lett drepe et barn, så klart er skadene mye større om en pitbull gjør det, men fordet. Det barnet kan også dø av det bittet fra den hunden.

Jeg har jo rottweiler, og når vi er ute og går tur, så merker jeg at mange andre folk tar store omveier for ikke og møte på oss.. Greit at enkelte folk er redde for rasen,(dette respekterer jeg) den har jo ikke verdens beste rykte på seg den heller, men det går ann og gi rasen og f.eks MIN hund en sjanse, til og bli motbevist at ikke alle individene av den rasen er så skummle som media og andre hundefolk skal ha det til.

En bekjent av meg i oslo var LIVREDD hunder.. Hun hadde en gang blitt angrepet av en Labrador, som "liten", eller da hun var yngre, og og mista det ene øret sitt, og har et enormt stort arr under høyre øye. Denne hunden var medlem av en barnefamilie, og ungene kunne gjøre hva de ville me hunden. Ta den på øynene, drege den i halen you name it.. Hun satt på gulvet, hunden lå ikke langt unna, og bare PLUTSELIG angrep den.. Så det er ikke sant i mine øyne og min tro at det er BARE pitbullen som PLUTSELIG angriper uten forvarsel.. Hun hadde sotte rett opp å ned og sett på tv.

Kom dette i avisen?? nei, fordi det var ikke en skummel rase, og det solgte ikke..

Hunden ble avlivet så klart, uansett.. Da hun fikk møte min hund var hun livredd, men etter noen dager sammen med meg og bella turte hun og hilse og klappe bella, og nå til dags ligger de sammen på gulvet og koser som bare det.. :wub: syns det er koslig, kanskje OT men bare måtte få med, at selv om noen sier at pitbull er farlig, så er det ikke bare den rasen som kan gjøre skade!!!

(ikke at noen har påstått det heller da)

Uansett, jeg tror ikke at det og forby raser i hytt og pine hjelper noe som helst.

Man finner bare andre raser og ødelegge, og til slutt står norge bare igjen med bitte småe hunder som bishon og papillon..

Ha en fortsatt fin dag alle sammen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det så: jeg ser ikke bort i fra at når det smeller med en slik hund så smeller det så innmari, med store skader til følge nettopp fordi det er en stor kraftig terrier vi har med å gjøre.

(legg merke til at jeg vet de _ikke _låser kjeven)

Hmm du mener som den gangen en engelsk setter hoppet rett på hunden min og den andre gangen da en flatcoat/eller flat blanding hoppet på han? Dette kan skje når noen ikke tar ansvar og slipper hundene sine der det passer de og tror de har kontroll. Spiller ingen rolle ka hund det var. Tror du virkelig en amstaff gjør mer skade enn en schæfer eller rottweiler? bare får å nevne noen og veldig populære? Ustabile hunder finnes i alle raser. EOD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ponget mitt er at folk vil velge den hunden de mener passer til sitt.Om vi forbyr alle hunder som mange mener ser farlige ut,vil det komme et markede med blandingshunder som kanskje blir farligere enn de opprinnelige såkalte kamphundene.Vi vet ikke hva vi får.Nå vet vi hva som kreves for å eie en pittt eller amstaff.Kan vi ikke roe oss med de rasene?I dag kommer det mange nye raser til Norge,her kan det blandes i hytt og pine,Mange går jo inn for å lage nye raser.Snart får vi vel en Canestaff eller Bullboer.Jeg er fornøyd med de rasene vi har og mener det burde satses mer på riktig håndtering og strengere krav fra oppdretterne for å eie hunder som krever litt mer.

Jeg har med et åpent sinn satt meg inn i motstandernes meninger om dette,og jeg skjønner argumentene godt.Jeg ser både akela og du Lotta som jeg annser som dyktige hundefolk heller mot å forby disse rasene,men det er noe som skurrer for min del.En følelse av at dette ikke kommer til å være så bra i lengden.Noen hunder er mer aggresiv en andre,men det er mot andre dyr.Da må det jo gå ant å legge forholdene til rette for et slik hundehold?For egenskapene til mange av disse rasene er jo kjempeflotte.

Jeg mener det er flott at oppdrettere ikke bare fokuserer på det positive med sin rasen,men legger ut det som er negativt også.MIN personlige mening omBorder Collie er at den passer best på landet der den får gjøre det den er avlet til,gjete sauer.Men skjønner jo at den kan brukes til andre ting også,men da må jo kunnskapen om rasen være til stede hos de som selger rasen.Vi kan jo ikke selge rasen bare fordi noen synes den er fin å se på,vi må legge fram krav til eier.Hvor mange Bc er ikke blitt helt tullete fordi de ikke får den aktiviseringen de trenger?Så om noen vil eie en Amstaff så må oppdretter se ann mennesket,er det en tulling som ikke har pepp på hunder så er det ikke vanskelig å luke ut personen.Men mange oppdrettere tenker bare profitt og det er her skoen trykker.Og det er derfor vi har fått så mange ulykker når det gjelder disse rasene.Blir det ikke for enkelt å forby?Vil vi ikke få inn andre raser som kanskje er enda mer krevende å håndtere.Nei jeg sitter ikke rolig på gjerdet å venter til det skjer,jeg mener vi må værne om de rasene vi har og øke kunnskapen om hundehold.

Hei,

Det er sent på kveld og jeg har tatt denne diskusjonen veldig, veldig mange ganger før. Men bare kort, før jeg sovner her jeg sitter:

Jeg synes det er helt greit at vi har raseforbud mot kamphundrasene - og jeg har mange ganger forfektet at vi burde (om enn for en begrenset periode) ha importstopp av alle nye raser (og dermed blandingshunder) til landet. - I tillegg burde alle hunder i Norge vært ID-merket, og det burde være pålagt særlige krav/kunnskapstester (og kanskje økonomiske vilkår også, så ikke fristelsen blir for stor til å gjøre raske penger på "skumle", og dermed lettsolgte hunder) til EIERE og OPPDRETTERE - i første omgang av dem som driver med utpregede vokter-/vakthundraser, gjeter-/brukshunder, og polarhundrasene, f eks.

Det er alt for mange av dem som til stadighet avdekker at de ikke har filla peiling på hunderasene de har i hus, og dermed heller ikke er istand til å ta det fulle ansvaret for dem som kreves.

Natta...

PS: Regner med å ha et par rødglødende oppdrettere på nakken her i morgen, må bare beklage at det ikke blir noen videre debatt med meg, jeg er på møter hele dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at folk velger å tviholde på sine fordommer (og til tider også svært mangelfulle kunnskaper), og at forsøk på saklig og dokumentert informasjon entes avfeies, bevisst eller ubevisst mistolkes, eller møtes med feilaktigheter. Det var tydeligvis naivt av meg å tro at hundefolk ikke ville være sneversynte og dømmende. Må innrømme at jeg er skuffet Enkelte virker til og med som om de anser det som deres "kall" her i livet å spre frykt og løgn - heldigvis gjelder iallefall ikke dette flertallet. Jeg velger å i det minste tolke det som noe positivt, og får heller glede meg over at det dermed er et lys i enden av tunnelen - om enn et svært lite et. :wub:

Unnskyld SuperMario - hvordan kan det ha seg at de som er uenige med deg "avfeier fakta", "mistolker" eller "møtes med feilaktigheter" - mens vi skal tro at din håndtering av den info og opplysninger DU får tas inn med et åpent sinn, alle persepsjonsfiltrene borte, og hjernen satt i læringsmodus... ?

Hvor stor er sannsynligheten for at du faktisk tar inn over deg de fakta du får presentert? (For det er vel ikke slik at DU allerede har bestemt deg for hva som er sannheten, eller mistolker alt du får høre som du ikke vil være enig i?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er sent på kveld og jeg har tatt denne diskusjonen veldig, veldig mange ganger før. Men bare kort, før jeg sovner her jeg sitter:

Jeg synes det er helt greit at vi har raseforbud mot kamphundrasene - og jeg har mange ganger forfektet at vi burde (om enn for en begrenset periode) ha importstopp av alle nye raser (og dermed blandingshunder) til landet. - I tillegg burde alle hunder i Norge vært ID-merket, og det burde være pålagt særlige krav/kunnskapstester (og kanskje økonomiske vilkår også, så ikke fristelsen blir for stor til å gjøre raske penger på "skumle", og dermed lettsolgte hunder) til EIERE og OPPDRETTERE - i første omgang av dem som driver med utpregede vokter-/vakthundraser, gjeter-/brukshunder, og polarhundrasene, f eks.

Det er alt for mange av dem som til stadighet avdekker at de ikke har filla peiling på hunderasene de har i hus, og dermed heller ikke er istand til å ta det fulle ansvaret for dem som kreves.

Natta...

PS: Regner med å ha et par rødglødende oppdrettere på nakken her i morgen, må bare beklage at det ikke blir noen videre debatt med meg, jeg er på møter hele dagen...

Må si det er hyggelig at du anstrenger deg mitt på natta,sjeldent syn,men koselig:)

Joda vi har hatt denne debatten mange ganger,ja og du har fått opp øynene mine på mange ting.Men du vet at jeg ikke helt klarer å se det du ser i denne saken.Men om det er slik du ser det,så må du ta rottiser og resten av bøtteballetten også.Og om jeg ikke husker feil er det vel akkurat det du vil.Er ikke det en litt fientlig holdning til raser som DU mener ikke passer inn i samfunnet?Men er veldig enig i strengere krav,og det er fordi jeg vet at disse hundene trenger en stødig hånd.Men jeg vil ikke nekte mennesker med kompetanse og kunnskap til å eie slike hunder.

Hva slags erstatninger skal vi ha?Jeg har ikke lyst på Bc.Elghund eller schæfer.Jeg vil ha en bull hund,stor hund,men gjærne liten også.Det var da jeg falt for Frallen,da det er en stor hund i en liten kropp,kraftig og kompakt er den.Pluss stor selvtillit.

Vi må jo innse at vi velger ut fra smak og behag.Pelstype,gemytt og helse. Og hadde Amstaffen hvert lovlig hadde det blitt en slik og ikke en Fralle.Så vi som liker egenskapene og ikke bryr oss så mye om hundeaggresiviteten,men legger forholdene til rette,vi blir altså frarøvet denne mulighetet.

Jeg skjønner meget godt PO sin frustrasjon over forbudet av hans rase.

Nå sover du Lotta,drøm søtt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperMario:

Det innebærer at menneskefiendtlige kvaliteter faktisk ble avlet bort. Hvilke andre raser kan skryte på seg slikt?

Du kommer med et langt innlegg om folks manglende kunnskaper og feilaktige oppfatninger om kamphunder (eller "kamphunder" om du vil), men et utsagn som dette avslører at din egen kunnskap om andre hunderaser er hårreisende mangelfull!

Du kan da virkelig ikke på ramme alvor mene at menneskefiendtlighet ikke har blitt avlet bort hos andre raser? Utallige raser har levd tett på folk i hjemmene deres i hundrevis av år. Hvordan i all verden skulle det fungert hvis de var menneskefiendtlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Lotta mener at andre raser trenger man ikke forsvare med at det er avlet menneskevennlige.

Altså trenger ikke skryte om det.

Det regnes/tas som en selfølge,men skrikes ut om pit/staff som ikke er menneskefiendlig..

Ikke vet jeg..bare en tanke..tolket det hvertfall sånn.. :wub:

Jeg mener fortsatt at eieren i de fleste tilfeller skaper hunden,og at det er oppdrettere av disse rasene som har hovedansvaret for forbudet.

Enkelt og greit fordi de har solgt hundene videre til tullete eller uvitende mennesker.

Har man nok peiling på det man driver med og kjenner sin egen rase,så klarer man å høre på andre om de er egnet.Skal ikke mange setningene til.Man skal forvisse seg om at en slik hund havner riktig.

Men her er det vært snakk om penger.Tankeløst og nå kan de takke seg selv.

Har sagt det før og sier det igjen.

Min Amstaff angrep ikke en eneste hund i sitt liv,men ble angrepet av :

St.Bernard,Akita,Schæfer,Border/Schæferblanding,Amstaff...og flere løshunder jeg ikke kommer på.

Eneste han gjorde var å hyle som en unge å glefse "som ei tispe",med unntak av en gang..

Den gangen Amstaffen angrep var det noen idioter med muskler og slitne joggebukser som stod og skulle parre opp ei tispe(rett før forbudet).Hundene dems var løse..og jeg kom syklende med mine.

Amstaffen kom som ei kule,allikevel den var minst 150-200 meter vekk.

Jeg rakk såvidt å komme meg av sykkelen,så satt den stygge hunden i tryne/hodet på eldste akitaen.

Gamlefar ristet faktisk udyret av seg og det ble plutselig min amstaff som ble byttet..

Da denne hunden oppførte seg som en glefsende tazmansk djevel.

Lite lurt da det selvsagt ble 3 mot en..

Jeg brydde meg ikke,for min del kunne de spist den opp.Vi var under angrep av en sinnsyk amstaff.

Eieren kom og fjernet den pjuskete hunden sin,som hadde litt mindre øre enn hva den allerede hadde fra før.KUPERT litt til kan man si.

Jeg sa til han der mannen at han skulle være glad for at jeg hadde 3 hunder som kunne forsvare seg,

for hadde det vært fru Monsen med stive ,støle gamle Freddy på tur..så hadde han slitt med VG dagen etter.

Må innrømme at jeg ikke liker slossing,men i dette tilfellet var jeg glad at jeg traff denne mannen og den ekle hunden hans."Hunden skulle jo bare forsvare dama si..og sørge for at han kom til."

Jauda..mine var trusler for en kåt hann,men for ******* ikke ta det på offentlig sted med løse hunder!

Jeg sa også at han trengte ikke føle seg trygg bare fordi jeg hadde amstaff,fordi det må kunne gå an å bruke vett..

Han tok ikke hunden inn i bilen før det hadde gått en evighet og han fant ut at det ikke gikk an å ha en samtale med den frådende,glefsende,bråkete hunden på to bein..

Nei du..Det er eierne det er noe galt med...

Jeg hadde da Amstaff selv..Hvor gøy hadde det vært for meg om denne ekle amstaffen skulle spise opp min?Det var ikke vanskelig å se hvilke typer disse menneskene var.

Skikkelig gangsterfolk..hahah...

Det er første gang jeg har gått hjem å flirt etter en slåsskamp.

Mennene var både paff og flaue..Rotta deres fikk pryyyl!

Hunder er forskjellige.Mennesker også.

Ei dame som kjenner min mor har klart og få en fryktelig aggressiv _BC_

Denne hunden er familiehund..og jeg skjønner det ikke.

Min mor skulle ta med seg min sønn dit,det sa jeg at hun kunne bare glemme.

BC en er syk på sinnet bare fordi de ikke er kompetente til å ha den rasen engang,eller hund i det hele tatt.

Skulle gitt dem en Amstaff så hadde det ikke vært mer unger i den familien.De er jo blåste,og jeg skjønner hunden godt at den er som den er.

Et sted jeg var dagmamma hadde de 3 katter og en BC,alle disse dyrene var ustabile som fy.

Og de bortskjemte dyreplagerne av noen barn ble nektet og ta opp dyrene og ta i dem mens jeg var der.

(Dyrene stod på et kjellerrom og ble hentet ved plagetid,vanligvis)

Noen folk egner seg ikke til hund.Familien på TVN med den omplaserte Dalmantineren er sikkert ok mennesker,men de ville flippet ut en hvilket som helst hund av større karakter.

Ikke døm rasen.

Jeg kan ikke skjønne folk som liksom skal ha peiling på hund,som ikke ser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har innsett at folk velger å tviholde på sine fordommer (og til tider også svært mangelfulle kunnskaper), og at forsøk på saklig og dokumentert informasjon entes avfeies, bevisst eller ubevisst mistolkes, eller møtes med feilaktigheter.
Jeg skal ikke motsi deg - men jeg synes at den åpenbare forherligelsen fra eiere av enkelte raser som mange har et noe ambivalent forhold til er med på å forsterke inntrykket av at "dette kan umulig være riktig - ingen raser kan være *så* perfekte." Jeg tror at en slik holdning snarere kan bidra til å forsterke et negativt inntrykk av rasen enn det motsatte, uansett hvilken rase det gjelder.

Det var tydeligvis naivt av meg å tro at hundefolk ikke ville være sneversynte og dømmende. Må innrømme at jeg er skuffet Enkelte virker til og med som om de anser det som deres "kall" her i livet å spre frykt og løgn - heldigvis gjelder iallefall ikke dette flertallet. Jeg velger å i det minste tolke det som noe positivt, og får heller glede meg over at det dermed er et lys i enden av tunnelen - om enn et svært lite et. :wub:
Det er ingen grunn til å tro at hundeeiere er mer "vidsynte" enn folk flest - snarere det motsatte når det gjelder hundehold. Min oppfatning er at "hundefolkets" kvasikunnskap om hund gjør det lettere å akseptere at "slik er det" m h t fordommer om andres hundeeieres rasevalg. Eiere av små raser er åpenbart overkvalifiserte til å ha meninger om store raser og vice versa for "vi er alle hundeeiere" som "vet hva vi snakker om".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Lotta mener at andre raser trenger man ikke forsvare med at det er avlet menneskevennlige.

Altså trenger ikke skryte om det.

Det regnes/tas som en selfølge,men skrikes ut om pit/staff som ikke er menneskefiendlig..

Ikke vet jeg..bare en tanke..tolket det hvertfall sånn.. :wub:

Jeg mener fortsatt at eieren i de fleste tilfeller skaper hunden,og at det er oppdrettere av disse rasene som har hovedansvaret for forbudet.

Enkelt og greit fordi de har solgt hundene videre til tullete eller uvitende mennesker.

Har man nok peiling på det man driver med og kjenner sin egen rase,så klarer man å høre på andre om de er egnet.Skal ikke mange setningene til.Man skal forvisse seg om at en slik hund havner riktig.

Men her er det vært snakk om penger.Tankeløst og nå kan de takke seg selv.

Har sagt det før og sier det igjen.

Min Amstaff angrep ikke en eneste hund i sitt liv,men ble angrepet av :

St.Bernard,Akita,Schæfer,Border/Schæferblanding,Amstaff...og flere løshunder jeg ikke kommer på.

Eneste han gjorde var å hyle som en unge å glefse "som ei tispe",med unntak av en gang..

Den gangen Amstaffen angrep var det noen idioter med muskler og slitne joggebukser som stod og skulle parre opp ei tispe(rett før forbudet).Hundene dems var løse..og jeg kom syklende med mine.

Amstaffen kom som ei kule,allikevel den var minst 150-200 meter vekk.

Jeg rakk såvidt å komme meg av sykkelen,så satt den stygge hunden i tryne/hodet på eldste akitaen.

Gamlefar ristet faktisk udyret av seg og det ble plutselig min amstaff som ble byttet..

Da denne hunden oppførte seg som en glefsende tazmansk djevel.

Lite lurt da det selvsagt ble 3 mot en..

Jeg brydde meg ikke,for min del kunne de spist den opp.Vi var under angrep av en sinnsyk amstaff.

Eieren kom og fjernet den pjuskete hunden sin,som hadde litt mindre øre enn hva den allerede hadde fra før.KUPERT litt til kan man si.

Jeg sa til han der mannen at han skulle være glad for at jeg hadde 3 hunder som kunne forsvare seg,

for hadde det vært fru Monsen med stive ,støle gamle Freddy på tur..så hadde han slitt med VG dagen etter.

Må innrømme at jeg ikke liker slossing,men i dette tilfellet var jeg glad at jeg traff denne mannen og den ekle hunden hans."Hunden skulle jo bare forsvare dama si..og sørge for at han kom til."

Jauda..mine var trusler for en kåt hann,men for ******* ikke ta det på offentlig sted med løse hunder!

Jeg sa også at han trengte ikke føle seg trygg bare fordi jeg hadde amstaff,fordi det må kunne gå an å bruke vett..

Han tok ikke hunden inn i bilen før det hadde gått en evighet og han fant ut at det ikke gikk an å ha en samtale med den frådende,glefsende,bråkete hunden på to bein..

Nei du..Det er eierne det er noe galt med...

Jeg hadde da Amstaff selv..Hvor gøy hadde det vært for meg om denne ekle amstaffen skulle spise opp min?Det var ikke vanskelig å se hvilke typer disse menneskene var.

Skikkelig gangsterfolk..hahah...

Det er første gang jeg har gått hjem å flirt etter en slåsskamp.

Mennene var både paff og flaue..Rotta deres fikk pryyyl!

Hunder er forskjellige.Mennesker også.

Ei dame som kjenner min mor har klart og få en fryktelig aggressiv _BC_

Denne hunden er familiehund..og jeg skjønner det ikke.

Min mor skulle ta med seg min sønn dit,det sa jeg at hun kunne bare glemme.

BC en er syk på sinnet bare fordi de ikke er kompetente til å ha den rasen engang,eller hund i det hele tatt.

Skulle gitt dem en Amstaff så hadde det ikke vært mer unger i den familien.De er jo blåste,og jeg skjønner hunden godt at den er som den er.

Et sted jeg var dagmamma hadde de 3 katter og en BC,alle disse dyrene var ustabile som fy.

Og de bortskjemte dyreplagerne av noen barn ble nektet og ta opp dyrene og ta i dem mens jeg var der.

(Dyrene stod på et kjellerrom og ble hentet ved plagetid,vanligvis)

Noen folk egner seg ikke til hund.Familien på TVN med den omplaserte Dalmantineren er sikkert ok mennesker,men de ville flippet ut en hvilket som helst hund av større karakter.

Ikke døm rasen.

Jeg kan ikke skjønne folk som liksom skal ha peiling på hund,som ikke ser dette?

Ja akkurat.Så enkel om man kan kalle det,ser jeg også på det.Den siste setningen din var også interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...