Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken str. stoffbur trenger Felix?

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Kjøp det som ellos selger! mye billigere!

Kostet 299,- når jeg kjøpte :)

Pass på at du får det store. (de har to størrelser, en for katt og en for hund) Det for hund er ganske så stort, og MER enn stort nok til Felix;)

Skrevet

Kjøp det som ellos selger! mye billigere!

Kostet 299,- når jeg kjøpte :)

Pass på at du får det store. (de har to størrelser, en for katt og en for hund) Det for hund er ganske så stort, og MER enn stort nok til Felix;)

Det koster fortsatt det hos Ellos, men de får dem ikke inn igjen før 25.mars.. De har noen fine på plantasjen nå, kjøpte til mine i går..

Skrevet

Har du noe bilde av det du kjøpte på plantasen? pris? Mål? :)

HAr ikke kamera for tiden, men betalte 300 kroner for det største tøyburet - mye netting på det, men 70*50 var det mener jeg. Kjøpte også lekepakken som Miko reklamerte for :)

Skrevet

Istedenfor å lage en tråd smyger jeg meg inn med et lite spørsmål her jeg .. Hvor mange størrelser kommer disse Ellos burene i? Jeg kunne ikke finne dem noe sted på Ellos sine nettsider :)

En hund som er 60-70 cm i manken vil jeg anta trenger den største størrelsen?

Skrevet

Hei,

Ellosburet er: lengde 81, bredde 56 og høyde 66 cm. De har også en sånn liten bærebag for hunder/katter (tror jeg), så det er ganske lite - og slett ikke for en hund på 60-70 cm over manken.

Det er et greit lite bur til en bearded collie tispe (ca 50 cm høy), men ikke tilstrekkelig for hannhunden min (57-58 cm høy).

Du finner det forresten på www.ellos.no - også søker du på HUND (skriv det inn øverst til venstre på siden). Da kommer det opp.

Susanne

Skrevet

Glemte selvsagt det viktigste...

Man må huske på å ta et litt større stoffbur enn det man må av metallbur - da det ikke gir særlig støtte rundt hunden - hvis den ligger og lener seg oppetter kantene. Et større bur gjør (kanskje) at de ikke behøver lene seg så veldig til sidene... (muligens..)

Mine hunder har forøvrig veltet alle typer stoffbur flere ganger (har tre forskjellige typer), men det er jo ikke noe dramatisk i det - hunden sover like greit videre, den... Og det er jo lett å "vippe" buret opp igjen på rett kjøl.

Susanne

Skrevet

Takk. Der fant jeg det gitt. :P

Finnes det større bur av denne typen andre steder, eller blir de da så dyre at det er like greit å kjøpe metall bur?

Gå inn på http://akvasia.no/ Der finner du bur som kanskje kan passe en hund av din størrelse? Jeg kjøpte mitt til Amigo der (han er 56 cm mankehøyde). Buret er av stoff og kostet 695 kroner. Mål: 80x60x60. Finnes kanskje andre bur der inne også.

Skrevet

Ang. stoff kontra metallbur så vil jeg absolutt si at de har to forskjellige bruksområder. Det er viktigere enn prisforskjellen mellom dem.

Et stoffbur må KUN brukes til en hund som er godt vant til bur - en som ikke gnager, graver, er urolig i buret (de velter lett), er for oppfinnsomme (endel skjønner kjapt dette med glidelåser), etc.

Metallbur har fordelen av at man kan legge ifra seg ting oppe på dem (avlastningsbord), kan bruke dem til å børste hund på, etc. Men de er tunge - særlig de større størrelsene som er uforholdsmessig mye tyngre enn stoffburene.

Hvis man har kun ett bur - som for det meste blir brukt hjemme (stående stille) er et metallbur å foretrekke. Men hvis man bruker bur når man er ute og reiser, på stevner, hotell, hytter, etc - så er det klart enklere å dra med seg et stoffbur (som gjerne også har skulderstropp).

Verken det ene eller det andre av disse alternativene er supre i bil. Der bør man ha et eget - helsveiset (dvs ikke sammenleggbart) metallbur.

Susanne

Skrevet

Gå inn på http://akvasia.no/ Der finner du bur som kanskje kan passe en hund av din størrelse? Jeg kjøpte mitt til Amigo der (han er 56 cm mankehøyde). Buret er av stoff og kostet 695 kroner. Mål: 80x60x60. Finnes kanskje andre bur der inne også.

Fant bare metallbur der inne jeg. :unsure:

Skrevet

Var en tur på plantasjen i går, og der har de også fått inn stoffbur. Det var flere ulike str. og det største kostet 399,- (mener jeg og huske). Husker dessverre ikke de ulike målene på dem, for jeg så dem bare i forbifarten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...