Gå til innhold
Hundesonen.no

4 måneder gammel valp og må tisse om natten?

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Vi har en herlig blandingshund og alt går stort sett fint! Han er tilsynelatende ikke så lett å trene til å gjøre ting.. Altså, "sitt" gikk kjempefint og alt etter det, ikke så mye. Det er nærmest ingen bjeffing, går stort sett fint på bånd og vi har relativt få uhell inne (noen svake øyeblikk fra meg og samboeren min gjør at han til tider har 1 uhell inne om dagen).

Men det er ikke vårt største problem. 

Han har et herlig sovehjerte og det setter vi pris på. Å legge han om kvelden, selv om han noen ganger har sovet litt tidligere på kvelden, skjer helt uten noen som helst lyd. Men. 

Guttebassen må tisse. 

Vi snakker bare én tissetur rundt klokka 4/5 og vi legger oss mellom 10-12, det varierer med dagen og timeplanen. 

Dette er riktignok litt slitsomt og jeg leste akkurat at en hund på 16 uker skulle i prinsippet sovet om natten. 

Noen her som kan hjelpe oss?<3 

Takk!

Skrevet

Helt normalt, det er ingen lov som sier at valper på 16 uker skal klare å holde seg gjennom natten. Bare å ta tiden til hjelp og fortsett å la han komme ut for å tisse om natten. 

• Like 1
Skrevet

Du skriver at dere legger han på kvelden, og det skjer uten en lyd. Hvor legges han henn? 

At de må tisse på natta er ganske normalt, bare pass på at det da kun er ut og tisse, og inn igjen. Ikke noe morsomt som skjer, da blir det fort en vane. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...