Gå til innhold
Hundesonen.no

buhund og bjeffing.


MarieR
 Share

Recommended Posts

Buhunden og bjeffing.

"Buhund? De små gneldrehundene de alltid hadde på gårdene før i tiden?"

"Næi huff, buhunden bjeffer jo Bare"

"Buhunden er bare til får å irritere naboene!"

"Små gneldrebikkjer som gjeter sau, men gjete det kan de!"

Dette er bare noen av komentarene jeg har fått når jeg har sagt at jeg har buhund, eller som jeg har lest på nettet. Når folk, spesielt gamle mennesker tenker buhund, tenker de nok på den lile hunden som passet gården, og varslet med høylydt bjeffing om den så noe,noen osv, eller om det kom noe, noen osv. Eller jakthunden som halset feks fugl opp i trærne og holdt de der med bjeffingen sin. Buhunden er av mage forbindt med bjeffing, noe de fleste ikke ønsker av en hund, bjeffing i tide og utide.

Man får hva man gir sier nå jeg!

er det rart buhundene på gårdene bjeffet? TENK så kjedelig å passe gården dag ut å dag inn, uten andre spesielle oppgaver enn og vokte på sauene!

Er det rart buhunden bjeffer på jakt?

den er en halsende jakthund, den SKAL i gitt situaskjon bjeffe. Det er det den er opplært til.

Buhunden har kanskje lavere terskel for bjeffing enn andre raser, og det er vanskelig (jeg vil egentig si umulig)å lære enn buhund og ikke bjeffe, det er en del av instinktet dens. MEN, bjeffingen kan forebygges, til den er på høyde med en annen rases terskel for bjeffing.

noen stikkord som egentlig taler for seg selv:

- hjernetrim og mentale oppgaver, buhunden trenger å bruke hodet!

- bjeffing kommer ofte av at hunden kjeder seg. ( i bånd ute osv)

- Fysisk trim, buhunden trenger også en del mosjon får å trives!

- sosialisering, en hver usosialisert hund vil bjeffe i nye situasjoner! Dette gjelder absolutt ikke bare buhunden!

Når buhund kom på tale her, var det første jeg fikk, et grin på nesa og: "buhund..er ikke det slike hunder som bare bjeffer?" men buhund ble det, og til de som trur at alle buhnder står å bjeffer døgnet rundt, dere tar grundig feil! Som sagt, man får hva man gir. Ask har lav bjeffeterskel når han står ute på verandaen, men der kommer vokteinstinktet inn. Ellers bjeffer han fint lite, med mindre det er andre hunder innvolvert. Da kan han fint stå å bjeffe i timesvis, mens halen går som en propell. Buhunden er nok glad i å prate, det er sikkert. men om noen bort vurderer buhnden som sin neste rase, fordi "den bjeffer så mye" synns jeg ærlig talt de kan gi den en sjanse til, det gjorde jeg, og kunne ikke hvert mer fornøyd!! herligere hunder finns ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...