Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe som piper etter fødsel


HanneS
 Share

Recommended Posts

Hei. Har en tispe som fikk 4 flotte hunder for 4 dager siden. Dette er hennes første kull og alt har gått veldig fint både drektigheten og fødsel. Hun passer godt på valpene sine og er der med en gang de piper... MEN når hun ikke trenger å stelle de (fordi de er mette og fornøyd) , går hun rundt og piper. Hun vandrer rastløst rundt og jeg opplever det som om hun ikke helt vet hva hun skal gjøre... hun går på antibiotika pga den siste morkaken kom sent ut. Hun har også perioder i løpet av dagen der hun graver i senga si, biter i senga si og "klikker" litt ? Noen som har noen råd? Dette pågår på nettene også... kan det være hormonelt? Fordi hun er uerfaren? Valpene vokser fint, så er ikke bekymret for de... det blir dyrlegen next visst ikke ting roer seg snart ? 

Hilsen bekymret hønemor av en hundeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å diagnostisere en hund over nett, men det er ikke unormalt at tisper har etter-rier og lar seg merke av det. Livmora skal trekke seg sammen igjen, og det kan selvfølgelig gi stress, uro eller plager i kroppen som gir seg utslag i graving og ytre uro. Jeg har ei tispe som gravde mer etter at valpene kom ut enn før fødsel på sitt første kull, mens på sitt andre kull så var det motsatt. Det er ingen fasit.

Har du tatt tempen på tispa? Den kan fremdeles være høy etter fødsel, men den skal ikke være for høy. Hun spiser og drikker normalt? Har hun normal urinering og avføring? Går ammingen som den skal, er pattene som de skal? 

Ligger hun i valpekassa selv om valpene sover? Altså, hvorfor går hun rundt og piper, er det fordi hun ikke vet hvor valpene er, eller er det på grunn av rastløshet i kroppen? Velger hun å forlate valpene selv? Hva skjer om du tar henne tilbake til valpene? Valpene er veldig små enda, og i den alderen vil gjerne tispa være hos valpene hele tiden, selv om de ikke trenger henne der og da - men hun gir varme og nærhet, og hun har kontroll på dem. Hvis hun forlater valpene, er det fordi hun er alene med dem? Jeg sitter mye i eller ved valpekassa for å holde valpemor med selskap - finn ei god bok eller en sesong av en serie du liker å se på, eller få unna det strikketøyet du aldri ble ferdig med.

Kan hun ha melkespreng? Er fire valper normalen for denne rasen, har hun mye melk til overs?

Jeg kaster ut forslag siden jeg ikke aner mer enn det du skriver, og for alt jeg vet kan det være at du trenger veterinær, jeg har ikke sett hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar SFX. Hun spiser og drikker godt. Temperaturen er fin. Valpene dier godt og det virker som hun har godt med melk. For meg så virker det ikke som om morsfølelsen er helt på plass. Hun gjør bare det hun må, så går hun ut av valpekassen og legger seg andre plasser. Har prøvd oss ut på en liten tur i dag for å få kroppen i gang, men ser ikke ut som det hjalp noe. Hun virker lei seg ut... får helt vondt av henne ? Jeg har stasjonert meg i en sakkosekk ved siden av valpekasse, men hun vil ikke ligge oppi der allikevel ? Det virker som hun går å gjemmer seg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun ikke er helt komfortabel med morsrollen enda, for noen tar det litt lenger tid, men innen ei uke burde hun i hvert fall ha "skjønt" ting. Jeg hadde ei tispe som måtte ta keisersnitt, og hun slet veldig med å forstå hva det var hun våknet opp til, og anså i hvert fall ikke valpene som hennes - alt hun visste var at vi kjørte til veterinæren, hun sovnet, også våknet hun med trillinger? Med henne så "tvang" jeg henne til å være i valpekassa en del, for at hun skulle gjøre jobben sin. Det høres verre ut enn det var, men hun var så langt fra mor den første dagen at hun forlot dem selv om de var sultne, og gjorde ingenting med dem. Så da brukte jeg lydighet for å kommandere henne i kassa, og satt med henne i kassa - og da var det greit for henne, selv om hun tittet stort på de små som diet. Etter fire-fem dager så løsnet det helt for henne (det skjedde gradvis), og hun gjorde alt som skulle gjøres. Men hos henne var det ingen veer og press-rier som utløste hormonene som setter i gang morsinstinktene.

Det kan være at tispa di er usikker på rollen, ikke alle tisper er voksne i hodet selv om de har passert to. Jeg ville - om mulig, jeg aner ikke hvilken rase du har og størrelse på valpekassa - satt meg *i* kassa med tispa, vært rolig og ikke stresset, bare holdt henne med selskap, og gitt henne få muligheter til å stikke av fra valpene. Både det å amme og å vaske dem frigjør hormoner i tispa som forsterker morsinstinktet. 

Hvis hun ikke er syk, så kan en være litt streng med dem så de gjør det de skal. Men du skriver hun fikk antibiotika fordi den ene morkaka kom sent ut - men den har kommet ut, det er ikke noe som kan være igjen i tispa? Og hvorfor fikk hun antibiotika? De fleste veterinærer kvier seg for å gi tispa noe som kan påvirke melk og valper.

Eller så er det jo også noen tisper som er bedritne mødre og aldri gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en liten rase, så det er plass til meg i valpekassen ? Har sittet der litt i dag ja ? Har også "tvunge" henne til å vært i kassen. Litt feil ord å bruke, men all kos, mating og godsaker har foregått i kassen ☺️ Jeg håper og tror dette løsner ?? Som sagt så er hun det med en gang valpene piper, og de har lagt på seg godt! Vi rører ikke valpene mer enn vi må, så hun skjønner at jobben må hun gjøre selv ☺️ Hun er grundige sjekket av veterinær, så det er ingenting igjen inne i henne... antibiotika virket som en selvfølge så jeg følger bare det hun anviste ?? Hun mente det ikke hadde noe med melka eller valpene... jeg måtte forsikre meg om det ? Takk for gode råd! Det kommer godt med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, HanneS skrev:

Dette er en liten rase, så det er plass til meg i valpekassen ? Har sittet der litt i dag ja ? Har også "tvunge" henne til å vært i kassen. Litt feil ord å bruke, men all kos, mating og godsaker har foregått i kassen ☺️ Jeg håper og tror dette løsner ?? Som sagt så er hun det med en gang valpene piper, og de har lagt på seg godt! Vi rører ikke valpene mer enn vi må, så hun skjønner at jobben må hun gjøre selv ☺️ Hun er grundige sjekket av veterinær, så det er ingenting igjen inne i henne... antibiotika virket som en selvfølge så jeg følger bare det hun anviste ?? Hun mente det ikke hadde noe med melka eller valpene... jeg måtte forsikre meg om det ? Takk for gode råd! Det kommer godt med ?

At valpene er rolige, mette, varme og fornøyde er det viktigste, så satser vi på at det er etter-rier som gjør tispa di urolig. Fortsatt lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...