Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok en dyrevernssak, Dansk oppdretter


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Litt creepy, jeg trykker vanligvis ikke på disse linkene, men jeg fikk en sånn "må se hvilken rase det er"-vibe av artikkelen. Også var det labrador. Selvfølgelig. Den snille, gode, trauste labradoren som er så enkel å mishandle. For den logrer i veg uansett hva du gjør mot den. Kun brukt som valpeproduserende roboter, for å trykke ut labradorvalper og gi inntekt til syke mennesker.

Dessuten er det ekstra jæ*lig å se labradorer SÅ tynne, når man vet hvor matglade labradorer er. Det føles som et ekstra overgrep mot de, når man vet hvor desperat ens egen hund bare den går glipp av kveldsmaten. Mennesker! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lijenta skrev:

Ufattelig trist. 25 sultene labradorer. Min første tanke er hvordan får vi stoppet dette i et tidelig stadium 

Noe som hjelper - er å informere folk. Dette er det viktigste. For å ta en sammenlikning - mange synes f.eks det er SÅÅÅÅ KULT OG STAS og dra å se delfiner i fangenskap. De tenker ikke på hva som ligger bak, og at det egentlig er dyreplageri av verste sort. Hvis man bare får informert folk, så åpner de øynene. Og ser det horrible i det. Iallefall en god del av de, noen vil for alltid være egoister som bryr seg mer om å få skrytebilder til facebook enn dyrenes velvære.

På samme måte tenker jeg det er viktig å informere folk om å kjøpe valp fra en ordentlig oppdretter. En oppdretter som er godkjent av kennelklubben, som registrerer valpene, som helsetester dyrene, som man besøker - og at man treffer mor / familien. At man ikke avtaler å møte oppdretter på halvvegen og aldri ser hvordan valpene vokser opp. Det er vindusshoppere som ikke vet noe om hund, som bidrar til å holde valpefabrikker i live. Vi har nøyaktig samme ulla i Norge, en oppdretter som driver med labradoravl under svært dårlige forhold. Ikke så dårlige som i Danmark, men akkurat "adekvat" nok til at mattilsynet ikke kan gjøre noe. De livnærer seg på at labradoren skaper store kull, er hunder som er utrolig enkle å ha med å gjøre, og valpene blir stort sett ikke særlig miljøskadet av å vokse opp i en betongkjeller. Så sitter det noen på internetten, ser annonser om labradorvalper - bryr seg ikke om manglende tester/papirer etc.. Og kjøper. 70,000-100,000kr i inntekt per kull, og disse i danmark har åpenbart ikke brydd seg om å kjøpe hundemat en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...