Gå til innhold
Hundesonen.no

Skygge gjeting- hvordan forebygge/unngå?


Aya

Recommended Posts

Liten intro for de som ikke har fått det med seg:

Jeg fikk BC'en min som et ni mnd gammelt pinnedyr, med stressuavner som å jage halen sin og å tisse/skvette inne. Forrige eier hadde han fra han var 8 uker til syv mnd, hun hadde nok dessverre litt for liten tid og litt feil måte og ha han på. Han lå mye i bur, og mesteparten av den psykiske og fysiske mosjonen han fikk var joggeturer med pinnekasting. Han hadde også en ganske streng oppdragelse, jeg fikk vite at hun var et militærmenneske og oppdro hunden deretter- dvs. militærdisiplin. Jeg har selv aldri møtt henne.. I sommer var han i to mnd hos oppdretter, og her stod han for det meste i luftegård med resten av familien sin, samt rusleturer og løpe løs rundt på tunet. Mesteparten av stresssymptomene som halejaging osv. forsvant da. Min konlusjon er vel at han hadde en kombinasjon av over- og understimulering, for mye fysisk mosjon og for lite ro trening for en vilter valp og unghund, og for lite mental trening.

Etter jeg fikk han har jeg vært forsiktig med mye fysisk trening, han går mye løs og styrer programmet selv når vi er på tur, klatrer endel for å få litt muskler. (Han er nå 15 mnd). jeg har trent mye godbitsøk, litt spor, gjenstandssøk. Jeg er en "klikker", og bruker det mye så han skal få jobbe litt med hodet sitt lydigheten. Til sommeren er planen og begynne å trene med Norske Redningshunder, agility og kanskje også gjeting.

Så, for å komme til saken: problemet mitt er at han altfor lett begynner og stresse hvis ting ikke skjer. hvis han enten ikke har fått nok hjernetrim, eller han må ligge og slappe av inne, så begynner han noen ganger og gjete skygger: dvs. han ligger stille, men stirrer og stirrer. Hvis dette ikke blir bedre når vi har trent mer aktivt (redningshund/gjeting), så skal jeg ta han med til adferdsspesialist, men jeg vil veldig, veldig gjerne ha noen råd om hvordan jeg unngår dette, forebyggende tiltak, og hva jeg skal gjøre hvis han setter igang.. Dette kom plutselig, på julaften faktisk, når familien gikk rundt juletreet;)

Jeg må understreke at dette ikke skjer hele tiden, og kun når det er mye skygger ute, altså når det er mørkt.

En tilleggsopplysning: han er vokst opp med å være kennelhund, og dessverre (synes jeg) må han også være det frem til sommeren, da jeg går på en skole hvor hundene må bo ute. De har veldig fine hundegårder, innendørs og utendørs, og han har lagt på seg masse etter at han kom hit, og virker som regel som om han trives godt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg å oppsøke veterinær først, for å utelukke eventuelle sykdommer, for så å oppsøke en atferdsterapaut. Synes ikke du skal vente å se, slik atferd kan bli værre og vanskligere å bli kvitt.

Lykke til!

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanjse du rett og slett ble litt vell ivrig i begynnelsen på at han ikke skulle bite seg i halen osv.. kanskje han nå utrolig lett kjeder seg fordi han har blitt vant til at så lenge mamma er her da skal det skje noe...

Finne metoder som roer han ned..la han sove i fanget ditt kanskje..Kan tenkes at det kan være så enkelt!!

Men ikke ta dette negativt Aya..vil bare hjelpe deg..

Du har en hund som krever mye, men han vil nok sjerpe seg veldgi mye når du får han ut av den hersens hundegården..En leilighet og han ikke så er alt MYE bedre! Det er jeg sikker på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...