Gå til innhold
Hundesonen.no

Økning i hundeangrep?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hund bitt i hjel (igjen)

Nå var det ikke derfor jeg poster enn så tragisk det er.

Tenkte mer på uttalelsen til Marring, det er jo virkelig ikke bra om det er tilfelle. 

 

Økning i hundeangrep

Marring er ikke overrasket når han hører om angrepet på Sofienberg i går. Ifølge Marring har det aldri vært innrapportert flere bittskader der hunder har angrepet hunder til veterinærklinikkene hans enn nå.

–  Bare forrige uke fikk vi inn syv-åtte hunder som enten var døde eller var så alvorlig skadet etter angrep fra andre hunder at de måtte avlives. Vi ser også en økning i antallet bittskader der hunder har angrepet mennesker.

Marring er svært kritisk til at mange hundeeiere slipper hunden sin ut uten bånd, eller lar dem gå løse på tur.

– Kunnskapen om hunder må opp. Vi må huske på at dyr ikke tenker som mennesker. Kanskje løsningen må være å innføre konstant båndtvang. Hendelser som den på Sofienberg skjer dessverre gang på gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Stine skrev:

Marring prater jo tøv når han påstår blandingen er lovlig da. Forferdelig dårlig skrevet eller? Fikk skikkelig tulle artikkel følelse når jeg leste...

Uansett ekstremt tragisk.

Samme her! Han hevder det er en lovlig blanding... sist jeg sjekka var amstaff ulovlig, ergo blandingen ulovlig! Og så lufter han høyt om båndtvang... men her var hunden som angrep i bånd! Den andre derimot, var løs! 

Så blir det dratt inn "hva om det var et barn?" I artikkelen... joda! Kunnskapsnivået må definitivt opp... en hundeaggresiv hund trenger ikke å være aggressiv mot folk/barn ? 

 

Trist sak... det er det! Men vi vet egentlig ikke hva som har skjedd ut fra artikkelen! Jeg har møtt en del pommer så i mitt hode er det ikke usannsynlig at pommen var den som reagerte først! Ikke at det er greit at den ble drept altså... men her har vi etter mitt syn EN side av saken ? desverre mistet en liten hund livet... det er uansett trist.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt provoserende å lese at løsningen for at noen hundeeiere er useriøse er at alle må holdes i bånd og at det dermed skal gå ut over alle. Dette rammer jo absolutt i høyeste grad de som faktisk er seriøse. De som dreit i å ha kontroll før kommer neppe til å få det pga helårs båndtvang, da det er ULOVLIG å ikke ha kontroll på hunden sin og. Og nettopp den loven jeg virkelig kunne ønske ble mer håndhevet om noe! 

Det sagt tror jeg virkelig ikke selv at det skjer flere hundeangrep, men bare at det blir skrevet mer om, noe som jo er bra, for det er virkelig et problem at man er nødt til å gå rundt og være bekymret for dette. 

Hunder som angriper andre hunder flest er ikke noe farligere mot barn enn andre, men mange barn går på turer med hunder (enten man synes dette er ok eller ikke) og for svært mange er det et naturlig instinkt å skulle beskytte egen hund i et angrep. Jeg har selv som ung blitt bitt pga dette, og det kan jo gå virkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Yellow skrev:

Sykt provoserende å lese at løsningen for at noen hundeeiere er useriøse er at alle må holdes i bånd og at det dermed skal gå ut over alle. Dette rammer jo absolutt i høyeste grad de som faktisk er seriøse. De som dreit i å ha kontroll før kommer neppe til å få det pga helårs båndtvang, da det er ULOVLIG å ikke ha kontroll på hunden sin og. Og nettopp den loven jeg virkelig kunne ønske ble mer håndhevet om noe! 

 

SÅ enig. Jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager at mer båndtvang alltid er det som foreslås når det er snakk om slike hendelser. Som du sier, det er jo faktisk ulovlig å ikke ha kontroll på hunden sin, og disse er jo allerede kriminelle i forhold til den hundeloven vi har idag. Utvidet båndtvang vil jo ikke ramme disse som allerede bryter loven. Jeg FATTER ikke at dette er så vanskelig for folk å forstå. At folk virkelig tror at det er for lite båndtvang som er problemet, akkurat som om det liksom var lov nå å la hunder angripe i hytt og pine. Blir helt matt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder økning i hundeangrep så tror jeg dessverre det er faktum. Stadig flere får hund, det blir tettere mellom hundene, og mange uten forkunnskaper som skaffer seg hunder de ikke bør ha. Kombinert med mer useriøs avl som resultat av økt forespørsel så må det bare gå galt.

Jeg tok en rekognosering på hundeskoler i Oslo for noen uker siden. Av 20 hundeskoler hadde de aller fleste valpekurs, hverdagslydighetskurs og passering/adferd/problemhundkurs. Et fåtall har konkurranse- og hundesportkurs. Det tyder jo på at markedet for kurs i passering og problemadferd øker jevnt.

Og av hundefolk jeg møter på tur så kan jeg ofte dele dem i to grupper. De som gir litt blaffen eller ikke vet bedre og slipper hunden bort til oss uten videre (med eller uten bånd), og som kanskje siden havner i gruppen med hunder som har hatt ekle opplevelser og bærer preg av det, og dermed holder seg unna, gjerne med hunden hengende i båndet og knurrer/bjeffer når vi går forbi (hunden altså).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...