Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrallergi... først ikke mulig å teste, nå skal vi ha blodprøve??


Cams
 Share

Recommended Posts

Lang historie kort : Hund har slitt med øreinfeksjon i lang, lang tid. Veterinær mener først nå kommer av fôrallergi, og hund har spist kun Hills Z/D allergimat i noen måneders tid. Jeg har alltid fôret på vom, eller Orijen / Taste of the Wild, og hjertet mitt blør av å fôre hunden på "drittmaten" hun får nå. Derfor, da veterinær mistenkte allergi, så spurte jeg om det ikke fantes noen som helst annen måte å teste for fôrallergi, som i form av en blodprøve. Fikk da klart svar om at Nei, det kan kun bevises igjennom ellimineringsdiett. OK. Så da ble det allergitørrfor.

Resultat: Øreinfeksjon borte. Ingen andre symptomer på allergier, annet enn at hun har fått litt fukt/sopp imellom noen av tærne og ørlite i munnvikene. 

Jeg var innom veterinæren i går for å kjøpe en ny fôrpose, og tenkte å høre med dem ang "hva nå", da jeg veldig gjerne vil starte med å finne ut nøyaktig hva det er hun reagerer på. Nå får jeg plutselig beskjed om at de må ta diverse prøver, blant annet en blodprøve som må sendes ut for å få resultater?? Da sa jeg til dyrepleieren at dette spurte jeg dem om sist gang, og da fikk jeg klar beskjed om at det ikke fantes noen prøver å ta for å finne ut av nøyaktig hva mat hun reagerer på. Dyrepleieren gikk til bakrommet og snakket med veterinær, kom tilbake igjen og sa nøyaktig det samme og spurte om jeg ville sette opp time nå.

Jeg syns dette hørtes innmari rart ut?! Men dette er første gang jeg dealer med matallergi hos hund, så jeg vet ikke hva som er normal prosedyre her? Blir jeg lurt, eller er dette helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt blodprøve på min. De er ikke 100% sikre, men på min stemmer de såvidt vi kan se hitil.

Min hadde vi i grunn allerede konkludert med allergi, men for min del var det veldig greit å i alle fall få en viss idé hva hun reagerte på. Hun hadde såre poter og lett for å få ørebetennelse. Resultatet på prøven her ble: lam, melk, storfe og hjort. Merker at får hun noen av de så begynner hun med poter og ørebetennelse med en gang. Hun får også allergimedisin i tillegg(reagerer mindre hvis hun får i seg noe hun ikke tåler). 

Minuset er at blodprøvene er ganske dyre(ca 3000kr per kategori tror jeg).

Lagt til: på min visste vi ikke om det var fôr eller noe i miljøet, så hun ble testet for begge.

Endret av WelshenNemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver for allergi er generelt ikke veldig pålitelige dessverre.

Men det du bør gjøre nå er jo å begynne å eliminere. Introduser forsiktig en og en proteintype. Det er jo det som er poenget med å ha hunden på allergifôr. Blir den bra, så kan du begynne å prøve litt forskjellige proteinkilder for å finne ut hvilke hunden reagerer på og hvilke den ikke reagerer på. Det er den sikreste måten. Lurt å bare prøve en type om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at blodprøver er heller noe jeg ønsker å gjøre hvis det viser seg at elimineringsdietten ikke fungerer. Som sagt, nå er hun jo fin og har vært det siden i sommer.

Det viktigste for meg er jo å finne et godt fôr hun fungerer på, og så holde oss til det. Jeg ser ikke helt nødvendigheten i å bruke masse tid og penger på å finskjemme hva hun kan være allergisk mot, særlig hvis blodprøvene ikke engang er pålitelige. 

For dere som har gjort elimineringsdiet før, hva vil være et godt utgangspunkt å starte på? Jeg ønsker veldig gjerne at hun skal fungere på f.eks nr 33 fra vom og hundemat - kan jeg starte med å bare gi disse pølsene og sjekke hunden for eventuelle reaksjoner? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om blodprøvene er litt upålitelige så er de gode som veiledning og vil nok spare deg for både penger og veterinærbesøk i fremtiden om du bare kjører på og tester forskjellig. Det du fort ender opp med da er nye ørebetennelser hvor du da må vente enda flere uker før du kan begynne på nytt med ny elimineringsdiett.

Det vanligste er vel å begynne med en og en ren proteinkilde. For eksempel ren kylling eller ren fisk. Hvis du starter rett på VoH som inneholder litt forskjellig så kan du ikke være sikker på hva hunden faktisk reagerer på om den skulle reagere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cams skrev:

Jeg føler at blodprøver er heller noe jeg ønsker å gjøre hvis det viser seg at elimineringsdietten ikke fungerer. Som sagt, nå er hun jo fin og har vært det siden i sommer.

Det viktigste for meg er jo å finne et godt fôr hun fungerer på, og så holde oss til det. Jeg ser ikke helt nødvendigheten i å bruke masse tid og penger på å finskjemme hva hun kan være allergisk mot, særlig hvis blodprøvene ikke engang er pålitelige. 

For dere som har gjort elimineringsdiet før, hva vil være et godt utgangspunkt å starte på? Jeg ønsker veldig gjerne at hun skal fungere på f.eks nr 33 fra vom og hundemat - kan jeg starte med å bare gi disse pølsene og sjekke hunden for eventuelle reaksjoner? 

Jeg ville droppa blodprøver ja. Det er en unødvendig utgift for noe som er såpass usikkert. Bare følg nøye med på eventuelle reaksjoner. Ser du antydning til reaksjoner i ørene f.eks. så bør du begynne å rense tidlig slik at du unngå infeksjon. Selv bruker jeg Clorhexiderm(tror jeg det heter). Nå har hun fått en som vet. også putta litt kortison i. Det fungerer veldig bra som forebyggende behandling mot infeksjoner. 

Jeg ville starta med en ren proteinkilde. Gir du nr. 33 og hunden reagerer, så aner du ikke hva hunden reagerer på. Og da må du tilbake på allergifôret igjen til hun er symptomfri. Det er viktig at immunforsvaret får nullstille seg litt etter reaksjon. Det er fort gjort at hun vil få reaksjon på noe hun egentlig ikke reagerer på hvis immunforsvaret allerede er overaktivt etter en proteinkilde hun ikke tåler. 

Kylling kan være fint å begynne med, eller også lam. Min tåler lam ganske greit. Svin er noe veldig mange reagerer mye på. Dr. Clauders har en del tørrfôr med bare en proteinkilde. Det går an å prøve. Min har gått på det med lam og fungert greit. Nå får hun med hjort, og det syntes jeg ikke er like bra. Føler det er mindre næring i det. Hun har mye avføring og må ha mer mat for å holde vekta. Ellers har jo også Dyregod kommet med et nytt fôrmerket der flere av pølsene er av en proteinkilde. Dette er varmebehandlet da, litt i samme gata som NP har jeg forstått. 

V&H har også et fôr med bare lam, men det er ikke fullfôr. 

17 timer siden, Polfarer skrev:

Men selv om blodprøvene er litt upålitelige så er de gode som veiledning og vil nok spare deg for både penger og veterinærbesøk i fremtiden om du bare kjører på og tester forskjellig. Det du fort ender opp med da er nye ørebetennelser hvor du da må vente enda flere uker før du kan begynne på nytt med ny elimineringsdiett.

Men siden denne testen er såpass upålitelig så er det jo ikke sikkert utslagene stemmer en gang. Verken det hunden tåler eller det den ikke tåler. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Cams skrev:

For dere som har gjort elimineringsdiet før, hva vil være et godt utgangspunkt å starte på? Jeg ønsker veldig gjerne at hun skal fungere på f.eks nr 33 fra vom og hundemat - kan jeg starte med å bare gi disse pølsene og sjekke hunden for eventuelle reaksjoner? 

Er ikke helt sikker på om min erfaring hjelper, men hun sto på dette hypoallergeniske Hills-foret som det ikke skal være noe de reagerer på i, og hadde ingen merkbar forandring på 4 mnd, så vi fastslo at hun ikke er allergisk mot mat. Før hun fikk Hills-foret fikk hun dog V&H kylling, men som sagt så er hun ikke allergisk mot foret, så det hjalp ikke. 

Poenget med elimineringsdiett er jo at man helst har proteinkilder de ikke har fått før, og bare en av de om gangen, sånn at man ser hva de reagerer på. Så nei, jeg ville ikke gitt nr. 33 som har flere proteinkilder, jeg ville begynt med en av variantene som er reine, og jobbet meg ut fra det, lagt til en og en proteinkilde og sett når/om det kom en reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville droppa blodprøver ja. Det er en unødvendig utgift for noe som er såpass usikkert. Bare følg nøye med på eventuelle reaksjoner. Ser du antydning til reaksjoner i ørene f.eks. så bør du begynne å rense tidlig slik at du unngå infeksjon. Selv bruker jeg Clorhexiderm(tror jeg det heter). Nå har hun fått en som vet. også putta litt kortison i. Det fungerer veldig bra som forebyggende behandling mot infeksjoner. 

Jeg ville starta med en ren proteinkilde. Gir du nr. 33 og hunden reagerer, så aner du ikke hva hunden reagerer på. Og da må du tilbake på allergifôret igjen til hun er symptomfri. Det er viktig at immunforsvaret får nullstille seg litt etter reaksjon. Det er fort gjort at hun vil få reaksjon på noe hun egentlig ikke reagerer på hvis immunforsvaret allerede er overaktivt etter en proteinkilde hun ikke tåler. 

Kylling kan være fint å begynne med, eller også lam. Min tåler lam ganske greit. Svin er noe veldig mange reagerer mye på. Dr. Clauders har en del tørrfôr med bare en proteinkilde. Det går an å prøve. Min har gått på det med lam og fungert greit. Nå får hun med hjort, og det syntes jeg ikke er like bra. Føler det er mindre næring i det. Hun har mye avføring og må ha mer mat for å holde vekta. Ellers har jo også Dyregod kommet med et nytt fôrmerket der flere av pølsene er av en proteinkilde. Dette er varmebehandlet da, litt i samme gata som NP har jeg forstått. 

V&H har også et fôr med bare lam, men det er ikke fullfôr. 

Men siden denne testen er såpass upålitelig så er det jo ikke sikkert utslagene stemmer en gang. Verken det hunden tåler eller det den ikke tåler. 


Tusen takk for gode tips!
Når jeg tester hundefor med èn proteinskilde, f.eks med kylling, kan jeg også forsøke å gi ren kylling i tillegg? Eller bør jeg kun holde meg til tørrforet under elimineringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Cams skrev:


Tusen takk for gode tips!
Når jeg tester hundefor med èn proteinskilde, f.eks med kylling, kan jeg også forsøke å gi ren kylling i tillegg? Eller bør jeg kun holde meg til tørrforet under elimineringen? 

Kylling er kylling, så jeg hadde gjerne brukt ren kylling ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hunden din skal leve med allergi resten av livet hadde jeg tatt blodprøvene. De må sendes til laboratorium i Tyskland (i de fleste tilfeller) hvor man tester for ulike allergener i matvarer. Mange tester også for midd. Siden middallergi er mer vanlig enn fôrallergi ville jeg fått med det også på testen. 

Sånn ellers, hvis hunden fungerer bra på z/d, hvorfor ikke bare fortsette med det? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...