Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det første du lærer din hund? - Tips?


Dachslys
 Share

Recommended Posts

Er det noen på forumet som kan komme med tips til enkle triks/øvelser for en ung og helt (klikker)fersk hund? 

Jeg har så smått begynt å klikkertrene huskytispa mi. Hun er veldig morsom å trene, men som huskies flest er hun vanskelig å motivere så gleden kan ofte være noe kortvarig... Når hun ikke skjønner melder hun seg ut, nesten uansett hva jeg har å belønne med. Tenker derfor at alt skal være så enkelt som mulig i starten, og at fokus skal være at hun skal lære å tenke helt selv. 

Øvelsene vi har trent på hittil har vært target (pote og snute), og gå pent. Potetarget synes hun er kjempemoro! Hun løper og stamper bestemt med begge beina på targeten (gryteunderlag). Slik det er nå kan jeg ikke bruke denne øvelsen til noe annet. Den har egentlig kun vært en morsom øvelse vi "tar fram" hvis hun faller av. Med andre ord har jeg liksom ikke hatt noen plan med treningen, og det ønsker jeg å forandre på. Nå jobber jeg med en slagplan, og skal prøve å få mer struktur over treningen. 

Jeg ønsker i hovedsak tips til enkle og heeeelt grunnleggende øvelser som vi kan bygge videre på. Planen har vært at jeg skal prøve meg på rallylydighet med henne om noen måneder, så kanskje noen øvelser som er grunnleggende for denne sporten? Helt generelt: hva er det DU ville begynt med av øvelser med din ferske hund?

Alle forslag tas i mot med stor takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Perfect Image skrev:

Kontakt og holde den konsentrasjonen over lenger tid, uansett og med forstyrrelser.

Det hun sa, og at det er hunden som skal ta kontakt med meg, ikke motsatt. Varierer min posisjon og trener omvendt lokking hvor jeg også varierer posisjon på hånda med godbit/leke i. Hun får velge grunnposisjon selv når vi trener kontakt (stå, sitt eller dekk), og jeg passer på å da forsterke kommandoordet for disse posisjonene før jeg belønner kontakten. Ellers er innkalling selvsagt, og vi trener systematisk lek. Når hunden begynner å få forståelse for alt dette, og begynner å tilby kontakt på nye steder med mye forstyrrelser, begynner jeg å øke kravene til hvor lenge kontakten skal opprettholdes. Kontakt er alfa og omega, uansett, så lenge man vil drive med en sport som innebærer samarbeid i nærheten av fører. Jeg vil heller ha godt generaliserte grunnøvelser i bunnen, så kommer det tekniske etterhvert :) Videre er det jo masse å jobbe med der hunden må tenke selv, finne utgangsstilling, flytte seg mens man snur seg på stedet, ett skritt fram, ett tilbake osv. samtidig som man da forhåpentligvis beholder den kontakten man har trent inn fra start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dachslys skrev:

Er det noen på forumet som kan komme med tips til enkle triks/øvelser for en ung og helt (klikker)fersk hund? 

Jeg har så smått begynt å klikkertrene huskytispa mi. Hun er veldig morsom å trene, men som huskies flest er hun vanskelig å motivere så gleden kan ofte være noe kortvarig... Når hun ikke skjønner melder hun seg ut, nesten uansett hva jeg har å belønne med. Tenker derfor at alt skal være så enkelt som mulig i starten, og at fokus skal være at hun skal lære å tenke helt selv. 

Øvelsene vi har trent på hittil har vært target (pote og snute), og gå pent. Potetarget synes hun er kjempemoro! Hun løper og stamper bestemt med begge beina på targeten (gryteunderlag). Slik det er nå kan jeg ikke bruke denne øvelsen til noe annet. Den har egentlig kun vært en morsom øvelse vi "tar fram" hvis hun faller av. Med andre ord har jeg liksom ikke hatt noen plan med treningen, og det ønsker jeg å forandre på. Nå jobber jeg med en slagplan, og skal prøve å få mer struktur over treningen. 

Jeg ønsker i hovedsak tips til enkle og heeeelt grunnleggende øvelser som vi kan bygge videre på. Planen har vært at jeg skal prøve meg på rallylydighet med henne om noen måneder, så kanskje noen øvelser som er grunnleggende for denne sporten? Helt generelt: hva er det DU ville begynt med av øvelser med din ferske hund?

Alle forslag tas i mot med stor takk! 

Generelt bruker jeg masse tid på disse tingene: Omvendtlokking, lek, vente på vær så god (og utvide øvelsen med at hunden må tilby småting før jeg sier værsågod etterhvert), belønne all frivillig kontakt med godbit eller lek, innkalling (belønne frivillig innkomst eller kontakt på tur, og bare rope når jeg vet 100% sikkert at valpen kommer).

Av konkrete atferder bruker jeg både listen med Canis' grunnferdigheter og listen til Maria Brandel. Atferder jeg starter med tidlig er snutetarget mot flat hånd (som etterhvert skal bli frystarget), plattformtrening (begge veier), musematte, targetstick, omvendtlokking/ikke rør, frishaping av dumme og mindre dumme ting bare for læringens skyld, følge etter når jeg går bakover, osv.

Hvis hunden din mister motivasjonen raskt så kan det skyldes at du krever for mye/belønner for sjelden. Det er kjempekjempeviktig at du belønner så ofte (=gjør det så enkelt/krever så lite) at hunden ikke rekker å miste lysten til å prøve igjen. Dette er slitsomt for dere begge, så det er viktig å ta hyppige pauser. Det tar tid i begynnelsen, men etterhvert som dere blir flinke så kommer det til å gå raskt og føles bedre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...