Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling av shih tzu.

Ulvinne

Recommended Posts

Skrevet

Hadde aldri trodd jeg skulle poste noe her,men dere har nå klart og vekke min intresse for utstilling :o

Jeg har en shih tzu hann på snart to år(fyller den 23april2006). Hadde ikke planer om og stille han men nå har jeg som sagt blitt intr og har lyst til og prøve.

Saken er at han er klippet,mye pels og stelle med og siden han ikke egentlig skulle stilles så jeg ingen grunn til ikke og klippe han. Kan jeg stille han for det?

Han har også en "ekstra" tann,en valpe tann som ikke har falt ut enda,og tennene i underkjeven,de små mellom hjørnetennene, er løse. Blir dette sett på som en feil?

Hadde vært gøy og prøve som sagt,men er vel ikke noe poeng hvis dette er grunner til at han blir diskvalifisert f.eks?

Håper på noen svar,skal prøve og legge ut et bilde av han,slik at dere får se hele hunden:)

Guest cavkooik
Skrevet

Jeg tror nok at det trekker veldig ned at han er klippet. Men hvis du kan vente til pelsen hans har vokst ut igjen? Tanna som ikke skal være der bør du få gjort noe med. Hvis den har vært i veien for de andre tennene, så kan det hende at han har fått feil tannstilling. Jeg ville fått dyrlegen til å fjerne den tanna som ikke har falt ut.

Ellers kan du jo prøve deg på et match-show først, hvis det arrangeres noe slikt der du bor. På et match-show er man ikke så nøye med om det er renrase eller blanding, og da kan du jo stille en klippet hund og! Det er dessuten en kjempefin trening på å gå i ringen! :o

Skrevet

Jeg tror nok at det trekker veldig ned at han er klippet. Men hvis du kan vente til pelsen hans har vokst ut igjen? Tanna som ikke skal være der bør du få gjort noe med. Hvis den har vært i veien for de andre tennene, så kan det hende at han har fått feil tannstilling. Jeg ville fått dyrlegen til å fjerne den tanna som ikke har falt ut.

Ellers kan du jo prøve deg på et match-show først, hvis det arrangeres noe slikt der du bor. På et match-show er man ikke så nøye med om det er renrase eller blanding, og da kan du jo stille en klippet hund og! Det er dessuten en kjempefin trening på å gå i ringen! :o

Hva er et match-show? Kan ikke slike uttrykk jeg. :o

Skrevet

Tror du bør vente til pelsen er vokst ut igjen :o Da det gir feil inntrykk av rasen og du kan gå ut med dårligere resultat enn det hunden egentlig bør ha :o

Skrevet

Tror du bør vente til pelsen er vokst ut igjen :o Da det gir feil inntrykk av rasen og du kan gå ut med dårligere resultat enn det hunden egentlig bør ha :o

Ok.. Men hva med tennene? Noen som vet hva som er rett tannstilling for shih tzu? Har sett noen som ser ut som noen har kastet tennene inn i kjeften på de og de hundene har greie plasseringer..

Skrevet

Det er ganske vanelig på små hunder at de ikke mister noen av valpetenne, men de må trekkes.

Jeg vil venta til pelsen hadde vokst ut igjen. Det er jo ikke noe hensikt i og stille en klipt Shit tzu, i og med at pelsen teller en veldig stor del på den rasen på utstilling. Så hvist du trekker tanna og lar pelsen vokse ut, så er det jo bare og stille :o Det er veldig artig allså, man får ofte blod på tann.

Skrevet

Hva er et match-show? Kan ikke slike uttrykk jeg. ;)

Match show er ikke offisielt. Der kan også blandingshunder stille.

Det er da to og to hunder som stiller mot hverandre, det går i flere runder slik at det til slutt er en hund som vinner!

Skrevet
Det er veldig artig allså, man får ofte blod på tann.

Hoho, den kan jeg signere ja! ;)

Første gangen jeg stilte så var det Zico jeg stilte på valpeshow, Cavkooik her som fikk dratt meg med. ;) Jeg skulle iallefall bare se hvordan det var...

Etter det så har jeg stilt MASSE... hehe. ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...