Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Vi bruker å gå med en enkel justerbar h-sele på tur når han ikke er "på jobb" å trekker hele turen. I selen får han gå som han vil. Dette inkluderer en del trekking i båndet da han vil fremover.

Vi tenker at han skal kun bruke trekkselen når han virkelig skal jobbe. Me  jeg kjenner litt på at han trekker en del på "vanlige gåturer" også.

Lurer på om det finnes en god sele (ikke trekksele) som ikke gjør noe at han trekker litt i? Om dere skjønner hva je mener?

Fordi han skal skille mellom disse to selene; jobb og ikke jobb.

Har sett litt på ManMat sin korte langdistansesele. Men dette ser for meg bare ut som en vanlig H - sele??

Manmat-kort-langdistansesele.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen sele som min kan gå i og smådra eller hoppe rundt i uten at det påvirker pusten hans - han er en hund som går med hodet ned når han drar eller går og gjør hundeting på tur, og da skal det ingenting til før selen legger seg på luftrøret. Har feks MR sin sykkelsele (som ser veldig lik ut som den du har lagt ut bilde av) og den dras også opp i halsen på ham, sitter fint når han har hodet opp, men drar han hodet ned så hveser han, samme med zero dc selen. Jeg sporer bla i nomesele...

Men hva med feks nonstop sin free motion, den føles jo annerledes for hunden enn en vanlig nome? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle kortseler trekkes opp i halsen og hemmer pusten når de trekker hardt.

Jeg har samme system som deg. En skikkelig trekksele (nome) for jobbing og mr kortsele for gåturer hvor de får lov til å trekke litt, men ikke skal trekke. Hadde manmat før, det er samme opplegget. Ok så lenge det ikke trekkes hardt. Huskyen min har lært å tilpasse det. De vet jo at de ikke er på jobb når jeg tusler med dem i kortsele, så da trekker han ikke like hardt heller. Terven er idiot som ikke har noe mellomgir, så han får gå pent i halsbånd eller jobbe. Ingen mellomting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wildlife skrev:

Takk for svar. 

Har sett på mr sin også ja. 

Men non-stop sine passer vel helst til litt smalere hunder og kanskje ikke så godt til vår jraftige malamute?

Aner ikke, en venninne har den til rottisen sin og passer fint på henne, men jeg har ikke hatt hund den har passet på. Må nok prøves :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...