Gå til innhold
Hundesonen.no

Dachs

Minadachs

Recommended Posts

Skrevet

jeg er enig at den strihårete er finest...

Veldig søt rase da... hehe men tror ikke jeg det er en hund for meg.. men nydelig rase er det

Skrevet

Liker den strihårete best jeg og, synes de er mye tøffere.

Selv om de korthårete og langhårete er fine de og ;)

Skrevet

Dachsen er en utrolig flott rase! Har vokst opp med den strihårete varianten, liker den best, er veldig glad i hunder med litt barter :P Men de andre er veldig fine de også. Utrolig strie da, de trenger streng oppdragelse.

Skrevet

Dachsen er en utrolig flott rase! Har vokst opp med den strihårete varianten, liker den best, er veldig glad i hunder med litt barter :P Men de andre er veldig fine de også. Utrolig strie da, de trenger streng oppdragelse.

JAAAA:D jeg åsså, jeg elsker åsså hunder med litt barter. Hehe, synes strihåra dachs er mer robuste, det er litt mer hund i de:) hehe.. Men de andre forbinder jeg mest med utstillings bikkjer!

Skrevet

Jeg må nok si at jeg liker best de langhåret dvergene. Da jeg begynte å fundere på å skaffe med dachs, falt valget på langhår, pga. jeg ikke hadde sansen for hårlaget for hverken kort- eller strihåret.

Men uansett hva hårlag; Så har dachsen en stor personlighet.

Skrevet

HAr sett litt på dachs og jeg er litt usikker om dette er rasen for meg. Liker godt de korte glatthårede som er sorte og tan. Og så så jeg et bilde av en brun og tan, noe jeg ikke har sett før. Er de uvanlige? (altså fargen) Har de sterkt jaktinntinkt? Løper de avsted så fort de får sjangsen? Hvordan er de sammen med andre hunder i forskjellige størrelser? Er det greit å få trent bort/unngått bjeffing?

Skrevet

Og så så jeg et bilde av en brun og tan, noe jeg ikke har sett før. Er de uvanlige? (altså fargen)

Jeg vet bare om at det finnes noen brun/tan langhår her i Norge, men brun/tan korthår har jeg ikke sett/hørt om (bare sett på bilder). Til dags dato er det gjerne litt lettere å importere inn en brun/tan om det er den farven man vil ha, siden det ikke er mange oppdrettere som har denne farven her i Norge.

Skrevet

HAr sett litt på dachs og jeg er litt usikker om dette er rasen for meg. Liker godt de korte glatthårede som er sorte og tan. Og så så jeg et bilde av en brun og tan, noe jeg ikke har sett før. Er de uvanlige? (altså fargen) Har de sterkt jaktinntinkt? Løper de avsted så fort de får sjangsen? Hvordan er de sammen med andre hunder i forskjellige størrelser? Er det greit å få trent bort/unngått bjeffing?

Altså: Dachsen har ett jakt instingt. De er avlet til å være jakt hunder. Dachsen er ikke den letteste å trene. De er veldig stae. De løper hvis de før sjangsen, men da må du trene. De trives ikke så godt med andre hunder. Men det har aldri jeg opplevd. Du kan ikke unngå bjeffing på noen hunder. Dachsen bjeffer ikke mye hvis du trur det. Tvert imot. En jack russel terrier bjeffer mer for å si det sånn!

Skrevet

Jeg har selv hatt dachs(kort håret), de trenger å bli sett på plass, han følgte meg over alt å stakk skjeldent av. Men hadde jakt innstinkt i seg, men katten å hunden var bestevenner:) En dachs har stor personlighet bare helt herlig...

Skrevet

Så fant jeg denne også..

uvanlig farge

Og denne:

enda en

Virker som disse er mer av i utlandet..

Har sett på veldig mange kenneler i Norge og de aller fleste avler på Strihåret dachs og brune dachs... <_< <_<

Kjempesøte begge to. :) Men hva sier standarden til dachs om farger da ?

Skrevet

Tillatte farger er ensfarget rød, rødgul og gul; alle med eller uten sorte stikkelhår. Ren farge foretrekkes og rød anses mer verdifull enn rødgul og gul. Hunder med sterkt islett av sorte hår hører til denne kategori og ikke til ”andre farger”. Hvitt ikke ønskelig, men enkelte små flekker ikke diskvalifiserende. Nesebrusk og klør sorte, rødt tillatt, men ikke ønskelig. Det er også tillatt med tofarget dypsort eller brun med rustbrune eller gule tegninger over øynene, på siden av snute og underleppe, på innsiden av ørene, på forbryst, på inn- og baksiden av bena, på potene, rundt anus og derfra til ca. 1/3 til 1/2 ut på halens underside. Sort nesebrusk og sorte klør hos sorte; brun eller sort hos brune. Hvitt ikke ønskelig, men enkelte små flekker er ikke diskvalifiserende. For sterkt utbredd tanfarge uønsket. Dachsen kan også være flekket (merle; stripet/tigret): Grunnfargen alltid den mørkeste fargen (sort, rød eller grå). Det er her ønskelig med uregelmessige hvite flekker (store flak uønsket). Verken den mørke eller lyse fargen skal dominere. Den tigrete er rød eller gul med mørkere striper. Nesebrusk og klør som hos ens- eller tofargete. En dachshund kan også ha andre farger: Alle farger som ikke er nevnt ovenfor.

Rart det er så lite variert i Norge da...

Skrevet

Ja...men det er vel sikkert fordi rød farge foretrekkes..? Uansett så er jo de andre fargene tillatte, og jeg syns alltid det er morro å være litt uteom det vanlige! Skulle jeg hatt en dachs, hadde nok jeg valgt en merle. :)

Skrevet

Det er en oppdretter her i norge som har en dachs med Cream farven, kjempe fin farve..:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...