Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "slite ut" valp på 10 mnd


Jack-Pot
 Share

Recommended Posts

Eg har en schæfervalp på snart 10 måneder som har et energinivå av en annen verden. Som regel går det greit da eg går mye turer, men noen dager blir det mer trening (lydighet, spor osv) enn tur og da blir hunden spinnvill. Hjernetrim fungerer IKKE for å slite den ut, det har eg kun fått til på helgekurs der det blir flere timers intensiv trening flere dager på rad, det har eg ikke tid til i hverdagen ellers.

Eg har prøvd å få valpen til å svømme litt, men den syns ikke det er noe gøy med mindre det svømmer en annen hund først, og det er ikke alltid det hjelper heller. Så eg lurte på å sykle med valpen. Eg må så klart venne valpen til dette og trene den gradvis opp, men eg tenker at en litt kort sykkeltur i raskt travetempo kanskje vil kunne ta toppen av energinivået? Eller er valpen for ung?

Bare for å nevne det så har hunden en fin av-knapp inne, men med en gang eg tar den utenfor døren blir den helt sprø og umulig å kommunisere med hvis den ikke har fått lang tur dagen før.

Andre tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt sykle med valpen eller slite den ut fysisk på andre måter, svømming løses jo gjerne enkelt med å kaste en leke eller pinne om hunden ikke svømmer på egen hånd :) 

Men, når hunden din greier å slappe av inne og problemet ditt er at den blir spinnvill og ikke kontaktbar ute så vil jeg tro at det ikke er mangel på aktivitet som er problemet, men heller det at du må jobbe med stressnivået og kontaktbarheten i de settingene du har problem. Så når han er sånn så ville jeg heller tatt tiden til å jobbe med det. Nå skriver du jo ikke så mye om hva som er vanskelig så da blir det jo ikke så lett å komme med konkrete eksempel, men om hunden stresser av gårde uten å ense deg så ville jeg jobbet med det, stopp og vent til hunden roer seg og du får kontakt. Om det er i passering av andre folk/hunder, ja så ville jeg jobbet med det, gi litt mer avstand, eller be hunden om å gjøre noe annet, feks sitt og belløn det at hunden sitter og etterhvert gir deg oppmerksomhet. Er den bare generelt vill så gå å sett deg en plass til den roer seg osv osv. Å slite ut hunden vil jo bare virke en stund uansett, for jo bedre kondis hunden får jo mindre sliten vil den bli og til slutt så vil det ikke virke å ta en sykkeltur. Aktivitet er fint så jeg sier ikke at du ikke skal gjøre det heller, men jeg tror ikke det er mangel på aktivitet som er problemet, derfor vil heller antagelig ikke økt aktivitet løse problemet på sikt, selv om det virker her og nå. så du må nok regne med å jobbe med problemet også, selv om du øker aktivitetsnivået :) 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Sykling blir nok ikke en fast treningsform enda, men da kan eg ihvertfall bruke det til å få ned det verste energinivået de dagene valpen er helt turbo. Kontakten må nok jobbes mere med, men det er så kjedelig i utgangspunktet og enda verre når det er så forbaska vanskelig å komme igjennom :P Men eg får vel bare prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...