Gå til innhold
Hundesonen.no

Pemphigus


Recommended Posts

Noen som har kjennskap til den autoimmune sykdommen  Pemphingus?

Yoshi er jo som kjent allergisk, blodprøven viser at han ikke tåler husstøvmidd og at han har lavt stoffskifte. Noe man  stadig får høre om allergiprøve resultater er at de skjelden stemmer, og at ''alle'' hunder får utslag på en slik prøve. Selv mener jeg det er en dårlig unnskylding for uvettig avl. Uansett, Yoshi har et snodig symptom bilde. Han klør ikke, men han får helt ut av det blå, sår, som han slikker på, deretter blir det infeksjon som igjen skaper irritasjon og så kommer kløen når dette blir skorpete. Allergikere klør jo?

Det som jeg har observert, er at det hele starter med flass, som blir som en sirkel. Der denne sirkelen er, kommer det en blemme. Denne blemmen er full av gørr, når den sprekker, får han sår som væsker, før de blir skorpete og tørker inn. Dette skjer sporadisk her og der på kroppen hans, og er ikke som våteksem som sprer seg som ild i tørt gress. Han har også ganske tørre poter og snuta kan til tider være tørr. Disse tingene fortalte jeg til en hundevenninde, som kunne fortelle at hennes tidligere malamute, hadde likt symptom bilde som Yoshi, og fikk samme diagnose, atopi/allergi - MEN de tok også biopsi, og denne viste at hunden hadde Pemphinghus. Vår veterinær har aldri tatt biopsi av Yoshi, så jeg lurer på om jeg skal be de om det nesten gang han får en sånn blemmeting.  

 

Jeg har googlet sykdommen, men finner veldig lite erfaringer, kun lister med symptomer, så er det noen her som har noen tanker eller erfaringer rundt denne sykdommen? :)



Yoshi fòres forresten på VOM & Hundemat nr 33 tilsatt fiskeolje, ølgjær(pga pelstap), blåbærekstrakt og gurkemeie(for immunforsvaret). Han fungerer dårlig på tørrfòr - sånn hvis noen hadde tenkt å foreslå fòrskifte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Red Merle skrev:

Noe man  stadig får høre om allergiprøve resultater er at de skjelden stemmer, og at ''alle'' hunder får utslag på en slik prøve. Selv mener jeg det er en dårlig unnskylding for uvettig avl.

Jeg er litt usikker på hva du mener med det? For jeg tar ikke allergiprøver av Nora nettopp fordi jeg veit hun kommer til å få utslag på støv og lagermidd-allergi. Nå er det ikke jeg som er oppdretter på henne, jeg har heller ikke avlet på henne, så hvordan får det vært en unnskyldning for "uvettig avl"? Hun er allergisk, det er det ingen tvil om. Hun er ikke allergisk mot noe hun spiser, det har vi testa ut med eliminasjonsdiett. Alle hunder som testes for allergi får utslag på støv og lagermidd, så derfor gidder jeg ikke å betale flere tusen kroner for å få det til svar (hun er sannsynligvis allergisk mot burot også, siden hun har en økning i sykdomsaktivitet når det er mye burot-pollen). Det er egentlig det samme for meg hva hun er allergisk mot, vi behandler symptomene, og de er som de er uavhengig av hvilke allergier hun har. 

Til det du spør om, så har jeg ikke hørt om pemphigus, men om du mistenker det så ta en biopsi av blemma han får, og snakk med dyrlegen om behandlinga evt er annerledes? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Red Merle skrev:

Noen som har kjennskap til den autoimmune sykdommen  Pemphingus?

Yoshi er jo som kjent allergisk, blodprøven viser at han ikke tåler husstøvmidd og at han har lavt stoffskifte. Noe man  stadig får høre om allergiprøve resultater er at de skjelden stemmer, og at ''alle'' hunder får utslag på en slik prøve. Selv mener jeg det er en dårlig unnskylding for uvettig avl. Uansett, Yoshi har et snodig symptom bilde. Han klør ikke, men han får helt ut av det blå, sår, som han slikker på, deretter blir det infeksjon som igjen skaper irritasjon og så kommer kløen når dette blir skorpete. Allergikere klør jo?

Det som jeg har observert, er at det hele starter med flass, som blir som en sirkel. Der denne sirkelen er, kommer det en blemme. Denne blemmen er full av gørr, når den sprekker, får han sår som væsker, før de blir skorpete og tørker inn. Dette skjer sporadisk her og der på kroppen hans, og er ikke som våteksem som sprer seg som ild i tørt gress. Han har også ganske tørre poter og snuta kan til tider være tørr. Disse tingene fortalte jeg til en hundevenninde, som kunne fortelle at hennes tidligere malamute, hadde likt symptom bilde som Yoshi, og fikk samme diagnose, atopi/allergi - MEN de tok også biopsi, og denne viste at hunden hadde Pemphinghus. Vår veterinær har aldri tatt biopsi av Yoshi, så jeg lurer på om jeg skal be de om det nesten gang han får en sånn blemmeting.  

 

Jeg har googlet sykdommen, men finner veldig lite erfaringer, kun lister med symptomer, så er det noen her som har noen tanker eller erfaringer rundt denne sykdommen? :)



Yoshi fòres forresten på VOM & Hundemat nr 33 tilsatt fiskeolje, ølgjær(pga pelstap), blåbærekstrakt og gurkemeie(for immunforsvaret). Han fungerer dårlig på tørrfòr - sånn hvis noen hadde tenkt å foreslå fòrskifte. 

 

Allergitester gir ofte både falske negative og falske positive både på hund og mennesker, derfor er det ofte veldig lite vits i å ta de, fordi sannsynligheten for at du kommer noe nærmere et svar på hva hunden er allergisk mot er liten. Men man ser jo gjerne om hunder er allergiske og misstenker man det så er det mye sikrere å prøve å finne ut hva hunden er allergisk mot gjennom eliminering. Ikke bare på proteiner, men også på andre ting. Misstenker man husstøvmidd så får man prøve å sette igang tiltak mot det å se om det hjelper. Misstenker man pollen så får man prøve å minske hvor mye hunden blir utsatt for det å se. Men at alle får utslag på noe er jo feil, man kan jo like gjerne ha en allergisk hund som ikke får utslag som motsatt. 

Og nei, allergihunder må ikke klø, det er jo bare en allergisk reaksjon av flere, aner ikke om de kan få sår av å være allergiske når sårene ikke kommer fordi hunden klør seg sår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er rart at de bommer på hund når det kommer til tester. De bommer like mye på folk. Iallfall på meg. 

Feks så skal jeg være kjempe allergisk mot hest. Det er jeg ikke. Med mindre det er pollen ute som jeg er allergisk mot DA får jeg ekstremt forhøyet reaksjon ved å også være med hest. Resten av året har jeg ingen reaksjon. 

Jeg er også allergisk mot ku. Noe som ikke gir normalt utslag sammelignet med reaksjonen på andre ting. Jeg har jobbet med melkekyr (mye hudkontakt med ku) men får ingen lunge eller kløe reaksjon i øyner eller nese. Derimot får jeg etter en uke i fjøset atopisk eksem på hendene som utarter seg og blir sopp mellom fingrene. 

Det blir litt på siden, men en allergi mot flere ting utarter seg veldig forskjellig. 

Sykdomnen du snakker om har jeg dessverre aldri hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke det er så rart at "alle" (det stemmer ikke helt altså, men det er jo det som sies) får utslag på allergitester.
Jeg regner med at de som ikke har hunder med symptomer ikke flyr til veterinær for å teste for en allergi det er null grunn til å mistenke :P 
Har hatt god nytte av allergitest for atopi (som ga utslag, og som der igjen ga grunnlag for å lage immunterapi, noe som fungerer veldig bra på min hund, og som gjør at jeg slipper å trø i henne kortison). Testen ifht mat har vært mindre nyttig (den ga egentlig bare et hint om hvor man skulle starte elimineringen). 
Jeg fikk grundig forklart fordeler og ulemper ved testingen, og hvorfor noen velger å teste og andre ikke, av dermatologen som utredet min hund. 

Har heller aldri hørt om sykdommen det er snakk om (jeg bare hang meg opp i allergidiskusjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt ganske mye på det egentlig både fordi jeg er allergiker selv og fått ekstremt rare utfall på tester og mange venner har hatt hunder med allergi. Jeg tror at grunnen til at man får så rare utfall ligger litt i allergiens natur - dvs det er noe feil med instillingen av immunforsvaret ditt og det kan gi diverse utslag og ikke alltid konsistente utslag. Noen reagerer kanskje bare på en ting og det er det, men de fleste allergikere reagerer på flere ting og slik som nevnt over så har ting en kummulativ effekt. Terskelverdiene for å reagere på noe senkes om man allerede reagerer på noe annet.

Selv har jeg reagert mye på blindprøver (dvs vann), jeg fikk sterkt utslag på hasselnøtt på blodprøver (noe jeg tåler greit), men ikke noe utslag av valnøtter (som jeg omtrent dør når jeg spiser for halsen snører seg sammen og jeg får ikke puste). 

Jeg googlet pemphigus og det skal være mulig å ta en hudprøve å se etter cellelag som har delt seg (acantolytiske celler) og hvite blodceller. Hva med å gå til en veterinær som er spesialutdannet på autoimmune sykdommer, det finnes noen av dem nå, og de møter ofte flere diagnoser enn vanlige veterinærer og kan forhåpentligvis hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pemphigus er ikke en vanlig greie hos hund, så kan jo rett og slett være at det ikke har blitt tenkt på. Vil absolutt anbefale deg å få tatt en biopsi for å se om du ender opp med en skikkelig diagnose. Om jeg husker rett så er det vel 3-5 forskjellige variasjoner av pemphigus hos hund og de vil jo nødvendigvis trenge forskjellig behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 2ne skrev:

Jeg er litt usikker på hva du mener med det? For jeg tar ikke allergiprøver av Nora nettopp fordi jeg veit hun kommer til å få utslag på støv og lagermidd-allergi. Nå er det ikke jeg som er oppdretter på henne, jeg har heller ikke avlet på henne, så hvordan får det vært en unnskyldning for "uvettig avl"? 

Til det du spør om, så har jeg ikke hørt om pemphigus, men om du mistenker det så ta en biopsi av blemma han får, og snakk med dyrlegen om behandlinga evt er annerledes? :) 

Lurer på hvorfor du tar dette personlig?  
Jeg ser på det som en dårlig unnskylding for uvettig avl, når oppdrettere setter hunder i avl med positiv allergitest på det grunnlaget at alle hunder får utslag på en slik test. Altså, man bruker er hund som er dokumentert affisert (men har ingen synlige problemer) i avl, og unnskylder det med at  'alle får utslag'. Det har ingen ting med deg å gjøre, og det er bra du ikke vil bruke din hund i avl.

Han har ingen blemmer eller utslag per dags dato, men på evnt neste utslag så vil jeg be om en biopsi ja.

3 timer siden, MaritaS skrev:

Pemphigus er ikke en vanlig greie hos hund, så kan jo rett og slett være at det ikke har blitt tenkt på. Vil absolutt anbefale deg å få tatt en biopsi for å se om du ender opp med en skikkelig diagnose. Om jeg husker rett så er det vel 3-5 forskjellige variasjoner av pemphigus hos hund og de vil jo nødvendigvis trenge forskjellig behandling. 

Takk for et mer brukbart svar enn mas om allergier osv :) Hunden til ei jeg kjenner hadde Foliaceus, men det er mange forskjellige utgaver av sykdommen tyidligvis. Jeg vil nok be om biopsi, for årsaken til at jeg tviler på at Yoshi virkelig er allergisk er det at Immunterapi ikke hadde noen effekt på ham, og det eneste som har funka er antibiotika og kortison i de periodene disse blemmene dukker opp. Han står på kortison nå, ikke fordi han klør i hverdagen, men fordi det holder disse utbruddene noe i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Red Merle skrev:

Lurer på hvorfor du tar dette personlig?  
Jeg ser på det som en dårlig unnskylding for uvettig avl, når oppdrettere setter hunder i avl med positiv allergitest på det grunnlaget at alle hunder får utslag på en slik test. Altså, man bruker er hund som er dokumentert affisert (men har ingen synlige problemer) i avl, og unnskylder det med at  'alle får utslag'. Det har ingen ting med deg å gjøre, og det er bra du ikke vil bruke din hund i avl.

Jeg tar det ikke personlig, jeg forklarte hvorfor jeg ikke gidder å ta en allergitest på min hund :) Jeg kjenner heller ingen oppdrettere som bruker allergiske hunder i avl, derfor visste jeg heller ikke at det var noen som unnskyldte at alle hunder fikk utslag på allergistester og allikevel bruker dem i avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg tar det ikke personlig, jeg forklarte hvorfor jeg ikke gidder å ta en allergitest på min hund :) Jeg kjenner heller ingen oppdrettere som bruker allergiske hunder i avl, derfor visste jeg heller ikke at det var noen som unnskyldte at alle hunder fikk utslag på allergistester og allikevel bruker dem i avl. 

Jaok, da feiltolket jeg kanskje svaret ditt noe. Man trenger ikke se lengre enn til en av mine raser, før man finner kull der hunder med dokumentert allergi er innvolvert i avl :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...