Gå til innhold
Hundesonen.no

Fornøyd eller angrer du på hundenavnet?


Fillerya

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Hehe ville ha S lyd i navnet til gutten og siden eg er latiner så valgte eg noe latinsk som santoz som betyr "helgenen"

Avogtil syns eg at han burde hete "brutus" eller "bulldozer" siden han er så brå i bevegelsene eller leking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det ble bestemt av oppdretter at jeg kunne få Casper (han var egentlig reservert til noen andre), skulle jeg og en venninne ha forspiel hjemme før vi skulle ut på byen en tur. Mens vi satt og nippet til vinen (jeg var helt fra meg av lykke, og venninnen min gledet seg til å bli "tante") satte vi opp en liste med aktuelle navn, og morgenen etter fikk samboeren min plukke ut det navnet han likte best. Det ble Casper på oss...

Egentlig ville jeg helst at han skulle hete Maximus (fra filmen Gladiatoren) eller Sigurd, men i dag er jeg godt fornøyd med navnevalget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vega var det ikke jeg som valgte engang. hun skulle egentlig hete nikita, men så stjal såklart søskenebarne mitt navne til deres hund ;) så da fant onkeln min på at hun var en Vega side hun var vakker som en stjeerne :)

Mira kom jeg og mamma til enighet i. vi ville ikka at hun skulle hette sissi som oppdrettern kalte henne så vi kalte henne mira rett og slett fordi at bestevennina mi sin hund hetet det å hun har vært lei seg siden de måtte omplassere henne for moren fikk kraftig allergi. så jeg døpte min hund til mira for å glede bestevennina mi og for at jeg ELSKER navne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår fikk vi da hun var ovetr 3 år, så navnet var selvfølgelig bestemt og godt innarbeidet. Hun heter egentlig Baronesse-Evita (hun kommer fra et B-kull), men blir bare kalt Evita. Liker navnet kjempebra! Hun passer veldig godt til navnet sitt, for hun er en liten "prinsesse på erten"...

Mine to forrige hunder het Theo og Ayla. Også to navn som jeg på forhånd hadde bestemt og som jeg likte veldig godt. (Theo var forresten oppkalt etter en meget flink varmblodstraver med navnet Theo T.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer ikke på valg av navn, men kunne godt tenkt meg å ha et annet navn, som er lettere å uttale.. :) Det stod mellom Lissea, Toysea og Chessea, og Chessea vant til slutt. Rett og slett fordi det har en betydning jeg liker godt.

Chess=Fordi hun er svart og hvit

Sea=Fordi hun er en vannhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en stund før vi ble enige om navn vi også, ettersom det var fire stykker som ville bestemme... Lillebror ville absolutt ikke ha Tjorven, så siden det første navet som skulle stå på stamtavla skulle begynne på P, fikk han bestemme at hun skulle hete "Paris" (og bare så det er sagt, det er etter byen og ikke en viss snobbebærte nedi USA). Og etter at jeg hadde lest Ronja Røverdatter, tenke jeg litt lengre i de baner, og kom fram til Tjorven. Og det passer perfekt! Angrer ikke :o

Vilja og Stella hadde jeg også tenkt litt på, men de andre var ikke helt enige... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel et "teit" eller rart navn på hunden, Mona. Litt utradisjonelt, men jaja! Valgte det fra kennelnavnet, Rosen Ramona av Grunningen. Ville ha noe som var kortere enn Ramona, men som hun var vant til å høre. Så det ble Mona :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel et "teit" eller rart navn på hunden, Mona. Litt utradisjonelt, men jaja! Valgte det fra kennelnavnet, Rosen Ramona av Grunningen. Ville ha noe som var kortere enn Ramona, men som hun var vant til å høre. Så det ble Mona :o

Ey! Mona er vel ikke et teit eller rart navn?? :o

(hehe, jeg skjønte hva du mente da.. :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer litt på at jeg ikke valgte et mer typisk hundenavn egentlig. :) Men men.

Husker egentlig ikke hvordan jeg fant ut at han skulle hete det jeg ;) Sto mellom Scott og Lucas tilslutt iallefall. Men Scott synes jeg ble for kort, så da ble det Lucas ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa er oppkalt etter to hunder: en dobermann valp fra kennel Silverkrohn som jeg egentlig skulle ha for en tid tilbake, som ble avlivet i 8 ukers alder. Hun het Coralisa. Og mamma'n til Embla het Lisa, så da var det ikke mye tvil. Vi visste at Lisa var en Lisa leeenge før vi fikk henne.

Neste hundenavn er ikke helt bestemt enda, men jeg tror det blir ett av disse:

Nova

Smia

Leah

De hundene jeg har hatt tidligere har forøvrig vært Zita, Zico, Mario, Shira og Chanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..angrer vel ikke men har ofte tenkt at det og det navnet ville vært kult på han osv. :)

<valget falt på ask fordi det er et norskt navn, og i norrøn mytologi er ask og embla det samme som eva og adam, fikk vi vite av oppdretter :) han har heller ikke kennel.navn, så vi slapp å ta hensyn til bokstaver. hadde ikke hatt noe imot en hund med kennel navn da :) det ser liksom litt bedre ut med skadsemgaardens eller kimuras ask enn are ask :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serchaj heter Serchaj på papiret også.. Har veeeldig dårlig fantasi så det ble Serchaj:p På begynnelse uttalte jeg det ; ser'shaj så fant jeg ut at man uttalte det Sarkaj eller Serkaj... Men alle skriver det enten feil eller sier det feil.. Så jeg skulle ha tatt noe litt mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min heter Amigo.

Dette var et A-kull så valget av bokstav var klart fra starten. Hadde rådslag med familien (viktig med demokrati når man har unger :wub: ), og det navnet som falt oss best i smak var Amigo. Det betyr jo "venn" på spansk, og det var jo det han kom til å være for oss.

Han heter jo ikke det på stamtavla da - der skulle vi ha dobbeltnavn på A... Og dermed valgte jeg noe helt sært: Always Action Ahead (3 A-er riktignok, men det var umulig å finne noe jeg likte på kun 2...).

Om jeg angrer på navnevalget? Nope - det passer som hånd i hanske på ham. Amigo er Amigo :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...