Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp 5 mnd hopper og biter.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg har en flattispe på 5 mnd, som ved noen anledninger hopper opp og biter seg fast i armene mine og ofte knurrer samtidig. Dette er ofte i det hun skal ut å få bæsja til kvelds, og ellers av og til i forbindelse med å nærme oss hjemme når vi går tur, eler om hun vil snuse på noe eller løpe etter nabokatten og jeg ikke er enig. Har tenkt at dette sannsynligvis er en måte å vise frustrasjon på over å være sliten, eller må bæsje eller andre ting. Problemet ligger i det at jeg blir veldig rådvill når dette skjer. Om hun begynner med lignende inne så fungerer det godt å sette henne i et bånd i stuen, sikkert noen som ikke liker denne metoden, men det funker ihvertfall for henne når hun koker over, og hun trenger hjelp til å roe seg. Ute er ikke dette like lett. er ikke så mange plasser å sette henne fast. Synd siden jeg faktisk tror det kunne funka.Leste noen som skrev et sted på nett at de pleide å korte inn båndet så de fikk hunden helt inntil seg og så øke tempoet og at det funka på deres, men det hjelper ikke her da hun uansett får til å henge med tennene nederst på armen min. Ellers nytter det noen ganger å kommandere henne i sitt, rose/klikk-godbit, og så gå videre, men det spørs hvor "vill" hun er.. "nei" og sinna stemme har ingen effekt på henne. Jeg vet at der er mye vanlig valpetull, men begynner å bli stor og voldsom nå, så vil gjerne få noen tips til hva jeg kan prøve.

Det som bekymrer meg mest nå er at hun begynte med dette i ringen når vi var på ringtrening. Dette gjorde hun også når noen andre prøvde å løpe med henne, men ga seg når de lagde "øøyy" lyd, det funker ikke når det er meg eller noen andre hun kjenner. Riktignok kan hun enda stille bare i valpeshow, men hva i allverden skal jeg gjøre om hun hopper og henger i armen min foran dommeren? :o  Jeg kan godt trene mye med dette på tur og slikt, men akurat dette i ringen skulle jeg gjerne hatt en slag effektiv stoppknapp på:/

Blir veldig glad om noen kommer med tips om de har hatt erfaringer med dette, og gjerne fortell hva som funket/ ikke funket på din hund/den hunden du trente. Kan gjerne også komme med tips til det å være med valp i ringen da jeg er helt fersk på området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur kan du jo bare trampe på båndet (og du må trampe sånn at det blir såpass kort at hun ikke får til å hoppe da selvsagt). Evt så får du finne noe annet å binde henne fast i? Et gjerde, et tre et eller annet? Strø litt godbiter på bakken som hun får spise opp? Tvangsholde henne i haldsbåndet e.l. til hun er rolig(selv om hun biter i armen)? Om hun gjør sånt på utstilling, vell du får vell ta å fjerne henne da, med tvang. Det får du til om du må. Og selv om det kanskje ødelegger en del for inntrykket (og derfor uansett er noe som lønner seg å trene vekk) så ser helt sikkert dommer forskjell på tøyseoppførsel og aggresjon feks, så antagelig får det ingen større konsekvenser enn at det ødelegger helhetsinntrykket litt. 

Her funker det å si ifra at det ikke er lov når min begynner med sånt tull, men klart sånt kommer an på både hund og fører også, noen hunder bryr seg ikke så hardt og noen førere greier ikke helt å være streng sånn at hunden tar det seriøst, så da må man finne på noe annet :) Hunden er jo ung så det er jo bare å fortsette å trene så vil nok både trening og alder/modenhet fikse problemet om ikke så alt for lenge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur kan du jo bare trampe på båndet (og du må trampe sånn at det blir såpass kort at hun ikke får til å hoppe da selvsagt). Evt så får du finne noe annet å binde henne fast i? Et gjerde, et tre et eller annet? Strø litt godbiter på bakken som hun får spise opp? Tvangsholde henne i haldsbåndet e.l. til hun er rolig(selv om hun biter i armen)? Om hun gjør sånt på utstilling, vell du får vell ta å fjerne henne da, med tvang. Det får du til om du må. Og selv om det kanskje ødelegger en del for inntrykket (og derfor uansett er noe som lønner seg å trene vekk) så ser helt sikkert dommer forskjell på tøyseoppførsel og aggresjon feks, så antagelig får det ingen større konsekvenser enn at det ødelegger helhetsinntrykket litt. 

Her funker det å si ifra at det ikke er lov når min begynner med sånt tull, men klart sånt kommer an på både hund og fører også, noen hunder bryr seg ikke så hardt og noen førere greier ikke helt å være streng sånn at hunden tar det seriøst, så da må man finne på noe annet [emoji4] Hunden er jo ung så det er jo bare å fortsette å trene så vil nok både trening og alder/modenhet fikse problemet om ikke så alt for lenge [emoji4] 

Takk for svar!:) Ja det er vel bare å fortsette å trene, tror jeg mest trengte å lufte litt frustrasjon. Har snakket med oppdretter også og fått noen tips, så tror vi får jobbet bort dette etterhvert:) Tråkke på båndet fungerer men hun biter i leggen da, men hun gir seg fortere. Hun er litt i sin egen boble nå for tiden av og til så er vel en fase hun må gjennom:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...