Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


Wanderlust

Recommended Posts

er helt ny her, og har egentlig bare fora på de helt vanlie typene man får kjøpt på butikken. Men ser jo at folk skriver så mye positivt om vom og hundemat, og hva er det for noe? Så likso priser som var 160 for 20 kg, og det hørtes veldig billig ut. SÅ vil noen skrive litt om det, evt hva jeg bør vite.

hvordan fòr det er?

Hordan det tilberedes(skal det legges i bløt, eller gis som det er)?

hvor får man kjøpt det?

sikkert mer som er kjekt å vite også.

Er det til å anbefale om en hund gjør fra seg ofte, og da snakker jeg om alt fra 3- 6 ganger daglig?

kan jo si at jeg har en border collie på 1 år da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på vom og hundemat her inne..da får du opp trådene dette har blitt diskutert i tidligere..Alle spørsmål er vel blitt besvart på der :blink:

Det er beregnet på å gis som det er..Eventuelt blande inn litt tørrfor for at hunden skal få i seg fiber..

Finner forhandler liste her:http://www.vomoghundemat.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg lest gjennom det meste, tro rjeg, men bare lurte på noe, og det er om jeg bare kjøper en sånn "pølse" på en av de forhandlerne, for å teste foret? Og viss jeg ønsker å fortsette me det, bestiller jeg fra de som produserer det? eller?

Også var det hvordan fòret er. har jeg forstatt det riktig at det er et fòr som ligger i frysern, og at man må tine opp porsjonen hunden skal ha på forhånd?

helt fersk n¨r det gjelder sånt, og har ingen erfaring med det. men ønsker jo å prøve det siden hunden min gjør fra seg mye, og virker heller ikke som om han syns det smaker så godt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper foret hos forhandleren i Alta..Får kjøpt både pølser og blokk på 20kg. Betaler 160 for en blokk..Men tror det er enkelte som betaler mer enn det gjennom forhandler..Hvis du har mulighet til og kjøpe rett fra produsent blir det kanskje billigere..Noen forer med bare pølser,litt dyrere men mindre "styr".

Når du kjøper blokka er den frosen..Jeg lar den ligge til tining til dagen etter..da er den halvfrosen og kan deles opp i porsjoner.Litt vanskelig og dele den halv frosen men det er jo snakk om innmat og slikt så jeg ønsker ikke at det skal bli helt tint. er redd det skal bli "gammelt"..(kan hende jeg er litt overhysterisk :) )

..Tar opp for tre dager i slengen..

Jeg hører jo(leste) at noen tar opp for 5 dager,men tror det gjalt pølsene og de er jo mest sansynlig vakumpakket og har derfor litt lengere holdbarhet.

Nå er ikke jeg noen "ekspert på dette,har akkurat begynt på det til mine hunder,men driste meg til og svare likavell ;)

Når man ser hvor godt hunder liker dette foret,ja da er det verd det ekstra arbeidet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar forhandleren 250 kr for en 20 kilos blokk. Så det er nok stor forskjell prismessig.

Hunden vår har enda ikke smakt på det, men så er også hun veldig kresen i matveien. Men jeg har ikke gitt meg enda...

Så jeg vil råde deg til å kjøpe pølse i begynnelsen og se om hunden din spiser det. I følge forhandler så skal en merke en stor forskjell på mengden som kommer ut igjen. Men du kan risikere noe løs avføring i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg lest gjennom det meste, tro rjeg, men bare lurte på noe, og det er om jeg bare kjøper en sånn "pølse" på en av de forhandlerne, for å teste foret? Og viss jeg ønsker å fortsette me det, bestiller jeg fra de som produserer det? eller?

Også var det hvordan fòret er. har jeg forstatt det riktig at det er et fòr som ligger i frysern, og at man må tine opp porsjonen hunden skal ha på forhånd?

helt fersk n¨r det gjelder sånt, og har ingen erfaring med det. men ønsker jo å prøve det siden hunden min gjør fra seg mye, og virker heller ikke som om han syns det smaker så godt heller...

Hvis du skal prøve ut et fôr, så bør du prøve det i 2 mndr. slik at mage/tarm-bakteriefloraen kan få omstilt seg. Først etter 2 mndr. ser du virkelig hvordan opptakeligheten er på din hund, hvor mye møkk det blir og hvor mye hunden din trenger av fôret. Vanlig pris på blokkene når du kjøper hos en forhandler ligger på rundt 250 kr. Pølsene blir noe dyrere pr. kg., men de er mye mere praktisk når man bare har en hund. Da kan du jo bra ta opp en pølse kvelden i forveien, så er den klar til å fôires med dagen etter. Jeg bruker dette fôret på alle hundene mine, og alle har lite avføring. Avføringen blir gjerne noe hard, men dette kan du ungå enten ved å tilsette litt selolje i maten, eller 10% tørrfôr eller kli. Selolje får du også kjøpt hos vomoghundemat.

Jeg har enda ikke opplevd en hund som ikke liker dette fôret, og heller ingen som har fått løs avføring ved å gå direkte over på dette fôret. Og jeg har brukt det på flere forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal prøve ut et fôr, så bør du prøve det i 2 mndr. slik at mage/tarm-bakteriefloraen kan få omstilt seg. Først etter 2 mndr. ser du virkelig hvordan opptakeligheten er på din hund, hvor mye møkk det blir og hvor mye hunden din trenger av fôret. Vanlig pris på blokkene når du kjøper hos en forhandler ligger på rundt 250 kr. Pølsene blir noe dyrere pr. kg., men de er mye mere praktisk når man bare har en hund. Da kan du jo bra ta opp en pølse kvelden i forveien, så er den klar til å fôires med dagen etter. Jeg bruker dette fôret på alle hundene mine, og alle har lite avføring. Avføringen blir gjerne noe hard, men dette kan du ungå enten ved å tilsette litt selolje i maten, eller 10% tørrfôr eller kli. Selolje får du også kjøpt hos vomoghundemat.

Jeg har enda ikke opplevd en hund som ikke liker dette fôret, og heller ingen som har fått løs avføring ved å gå direkte over på dette fôret. Og jeg har brukt det på flere forskjellige raser.

Hunden vår er ikke begeistret for dette föret. Og hunden til venninnen min fikk ekstremt løs avføring da hun startet med det. Men sånn at det er sagt: jeg har absolutt trua på at dette er et bra fôr. Ingen tvil om det. Ville bare poengtere at det finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår er ikke begeistret for dette föret. Og hunden til venninnen min fikk ekstremt løs avføring da hun startet med det. Men sånn at det er sagt: jeg har absolutt trua på at dette er et bra fôr. Ingen tvil om det. Ville bare poengtere at det finnes unntak.

Med tanke på alle de hundene jeg har brukt det på, så må jammen dette være noen sjeldne unntak. Og den som fikk løs avføring kan jo fint ha spist noe annet i tillegg, som utløste den løse avføringen.

Hvis hunden din ikke er begeistret for fôret, så ville jeg prøvd å gi mindre posjoner og mose det skikkelig. Hvilken rase har du? Også kan du jo prøve å helle litt olje over, evt. smeltet smør eller litt lunken kraft, eller melk eller ha i en eggeplomme, bare slik at den skal bli vant til smaken av maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alle de hundene jeg har brukt det på, så må jammen dette være noen sjeldne unntak. Og den som fikk løs avføring kan jo fint ha spist noe annet i tillegg, som utløste den løse avføringen.

Hvis hunden din ikke er begeistret for fôret, så ville jeg prøvd å gi mindre posjoner og mose det skikkelig. Hvilken rase har du? Også kan du jo prøve å helle litt olje over, evt. smeltet smør eller litt lunken kraft, eller melk eller ha i en eggeplomme, bare slik at den skal bli vant til smaken av maten.

Den som fikk løs avføring hadde ikke spist noe annet. Men den var bra i dag, så det går rette veien. :o Jeg har en tibetansk terrier. Den er meget kresen i matveien. Jeg er helt konsekvent med å ikke blande andre ting i maten enn det hun skal spise. Hun blir da forferdelig vanskelig å avvenne med dette ekstra. Men i dag er nok dagen for det meste, for hun spiste faktisk vom og hundemat i dag. Men da har hun heller ikke spist siden onsdag. Hun er kjempesta. Men jeg er staere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi matglade tispe har ikke ville spist V&H de siste dagene, kun tørrfor. Men jeg tror det har en sammenheng med at hun venter løpetid, for hun likte det godt før. Puddelen min vil ikke ha det med mindre det er blandet med tørrfor.

Jeg har også en del katter som ikke er helt begeistret for det.

Avføringen til mine er heldigvis like fin som før.

Her betaler vi 220 for 20 kilo. Synes det er en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi matglade tispe har ikke ville spist V&H de siste dagene, kun tørrfor. Men jeg tror det har en sammenheng med at hun venter løpetid, for hun likte det godt før. Puddelen min vil ikke ha det med mindre det er blandet med tørrfor.

Jeg har også en del katter som ikke er helt begeistret for det.

Avføringen til mine er heldigvis like fin som før.

Her betaler vi 220 for 20 kilo. Synes det er en grei pris.

Noe av poenget med rått fullvitaminisert kjøttfôr er jo nettopp at man ikke til vanlig skal blande det med vesentlig mengder tørrfôr. Det eneste er maks. 10 % tørrfôr for å ikke få altfor hard avføring. Blander man med mere tørrfôr så får hunden i seg altfor mye karbohydrater, og vitsen med vomoghundemat reduseres betraktelig.

Katter er vanligvis veldig glad i dette fôret.

Hvis avføringen ikke har blitt vesentlig mindre enn da du fôret med kun tørfôr, så har du enten fôret med vomoghundemat for kort tid, eller du gir for mye tørrfôr.

Det er helt normalt at matlysten avtar når en tispe nærmer seg løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at matlysten reduseres når tispa har løpetid.

Nei, vi har ikke foret med det i lang tid. Vi begynte med det for kun 1 måned siden. Om mengde avføring blir mindre eller ikke bryr jeg meg ikke stort om, da den mengden er liten fra før av.

Vi forer ikke med mye tørrfor, men vi hadde 20 kilo olivers når vi begynte med V&H og vil bruke det opp. Tror vi skal kutte ut tørrfor helt når det er tomt, hvis de vil spise det uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal kutte ut tørrfor helt når det er tomt, hvis de vil spise det uten.

Klart de vil spise det uten tørrfôr, det er bare å gi de litt lite til å begyne med, til de venner seg til å spise opp maten som er i matkoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dypfryst vom som en belønning til hunden min når han har spist opp tørrforet sitt. Han elsker det! Blir helt vill når jeg går til frysen. ;) Han får det som en belønning fordi han er så vanskelig når det gjelder tørrfor..Skal ikke ha noenting :rolleyes: Men nå får han Pro Plan, og det liker han veldig godt, og vom hver gang han har spist opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert mer som er kjekt å vite også.

Er det til å anbefale om en hund gjør fra seg ofte, og da snakker jeg om alt fra 3- 6 ganger daglig?

kan jo si at jeg har en border collie på 1 år da ;)

Det er ikke normalt å gjøre fra seg så ofte, og jeg anbefaler deg absolutt å skifte fôr. Hadde jeg fått livslang forsyning av butikkfôr gratis, ville jeg fortsatt ikke vurdert å bruke det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe annet som fungerer like bra som vom&hundemat som man ikke må ha i frysern a? Er liksom det at vi ikke har plass til sånt der ;)

Da er det to alternativer, enten kjøpe en større fryser, eller kjøpe bare noen få pølser om gangen, som du kan pakke inn i avispapir og legge i kjøleskapet helt øverst, der det er kaldest.

Skal du ha rått kjøttfôr, så er den beste måten å oppbevare det på dypfryst. Du kan sikkert få tak i noe som er kokt, som selges i butikken i pølsefasong, men kvaliteten kan ikke sammenlliknes med vomoghundemat. NP er også kokt, så det er heller ikke like bra som vomoghundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe annet som fungerer like bra som vom&hundemat som man ikke må ha i frysern a? Er liksom det at vi ikke har plass til sånt der ;)

Du kan jo prøve et tørrfôr av høy kvalitet? Som f.eks. Royal Canin eller Eukanuba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve et tørrfôr av høy kvalitet? Som f.eks. Royal Canin eller Eukanuba?

Skulle det kunne sammenliknes med vomoghundemat? Vet du hva vomoghundemat ikke inneholder, som alt tørrfôr har alt for mye av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det kunne sammenliknes med vomoghundemat? Vet du hva vomoghundemat ikke inneholder, som alt tørrfôr har alt for mye av?

Jeg trodde problemet var mye avføring? Alt er jo bedre enn butikkfôr. Og det er en goood del mindre karbohydrater i bra tørrfôr enn i dårlig. ;)

Du kan jo prøve frysetørket vom da, det er tørka, så du slipper å ha det i fryseren. Men det bør blandes med tørrfôr eller vitaminblanding. Det skal bløtes opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde problemet var mye avføring? Alt er jo bedre enn butikkfôr. Og det er en goood del mindre karbohydrater i bra tørrfôr enn i dårlig. ;)

Problemet er at tørrfôr har altfor mye karbohydrater, enten det er butikk-kjøpt eller kjøpt et annet sted. Disse karbohydratene er sterkt belastende for nyrer og lever når utskillingsprosessen av avfallstoffer foregår. En hund er ikke planteeter, den er åtselseter, og karbohydrater er vegetabilske produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det to alternativer, enten kjøpe en større fryser, eller kjøpe bare noen få pølser om gangen, som du kan pakke inn i avispapir og legge i kjøleskapet helt øverst, der det er kaldest.

Skal du ha rått kjøttfôr, så er den beste måten å oppbevare det på dypfryst. Du kan sikkert få tak i noe som er kokt, som selges i butikken i pølsefasong, men kvaliteten kan ikke sammenlliknes med vomoghundemat. NP er også kokt, så det er heller ikke like bra som vomoghundemat.

men om jeg får plass i fryser, (vet jo ikke hvor stor blokkene er så), men hvordan dele opp i posjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om jeg får plass i fryser, (vet jo ikke hvor stor blokkene er så), men hvordan dele opp i posjoner?

Da kan du halvtine fôret, slik at du får delt det opp og puttet det i små plastfryseposer. Eller du kan sage det opp i små biter før du putter dem opp i små plastfryseposer. Etterpå putter du det tilbake i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for en flott tilbakemelding! Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver virkelig å oppdra hunden min med klare grenser, og jeg har sett hvordan det gir resultater. Det kan absolutt være utfordrende med nye miljøer, spesielt med flere mennesker og distraksjoner. Jeg har prøvd å forklare familien min viktigheten av å være konsekvent, og de begynner å forstå at det ikke bare handler om å være streng, men om å gi hunden min trygghet gjennom rutiner. Ro-trening og pauser har også hjulpet mye når situasjonene blir for overveldende. Gradvis tilvenning er definitivt veien å gå!
    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...