Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering

Gronnis

Recommended Posts

Jeg leste i en bok jeg fikk låne (som er ca. 12 år) at man ikke har lov til å sterilisere/kastrere hunden sin hvis det ikke er nødvendig, er det slik sånn fremdeles?? Siden Raja ikke kan registreres i NKK vurderer jeg å gjøre det hvis det går, når hun er over ett år.

Og hvor dyrter det? Der dere har sterilisert/kastrert deres hund? Har det skjedd noen forandring med deres hunder etter sterilisering/kastrering? Utenom at tispen ikke har løpetid lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en bok jeg fikk låne (som er ca. 12 år) at man ikke har lov til å sterilisere/kastrere hunden sin hvis det ikke er nødvendig, er det slik sånn fremdeles?? Siden Raja ikke kan registreres i NKK vurderer jeg å gjøre det hvis det går, når hun er over ett år.

Og hvor dyrter det? Der dere har sterilisert/kastrert deres hund? Har det skjedd noen forandring med deres hunder etter sterilisering/kastrering? Utenom at tispen ikke har løpetid lenger.

hvordan det er med tisper og sterilisering er jeg ikke sikker på, men hanner skal man fortsatt ha en grunn til å steriliserei følge loven... (men nå er vel dette en eldegammel lov som burde vært oppdatert lit..) har selv fått ei tispe sterilisert, men det var etter anbefaling av vetrinær. Hun blødde voldsomt i 3 uker hver løpetid. Den gang jeg fikk dette gjort så kostet det 2400,- det er vel ca 8 år siden nå. Og ja, det ble en utrolig forskjell etterpå med henne. Men må jo og si da at hun startet 2 mnd før hver løpetid og levde i sin egen verden... Var voldsomme hormonelle svingninger på henne i den tiden. Alt det forsvant, og jeg fikk en stabil og stødig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man kan sterilisere tisper hvis det har veldig mye plager under løpetid(lang blødning, kraftig innbilt svangerskap ol) eller hvis det skulle være en annen medesinsk grunn.

I tromsø koster det 3575kr å sterilisere tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal avle på hunden er det like greit å sterilisere, siden sjangser for kreft og betennelser minsker betraktelig. Ihvertfall etter det jeg har hørt. jeg vil gjerne sterilisere min hund, men jeg har ikke råd. Har ikke sjekket prisen enda her i byen, men det ligger nok mellom 4-6000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker personlig ingen kirurgiske inngrep dersom det ikke er gode grunner for det. Men det ser ut til at det går mot sterilisering på Tinka til våren. Dette fordi det er en klar sammenheng mellom løpetidsyklus og anfall. Men tenker ikke så mye på det enda, for da blir jeg nervøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...