Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering

Gronnis

Recommended Posts

Jeg leste i en bok jeg fikk låne (som er ca. 12 år) at man ikke har lov til å sterilisere/kastrere hunden sin hvis det ikke er nødvendig, er det slik sånn fremdeles?? Siden Raja ikke kan registreres i NKK vurderer jeg å gjøre det hvis det går, når hun er over ett år.

Og hvor dyrter det? Der dere har sterilisert/kastrert deres hund? Har det skjedd noen forandring med deres hunder etter sterilisering/kastrering? Utenom at tispen ikke har løpetid lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en bok jeg fikk låne (som er ca. 12 år) at man ikke har lov til å sterilisere/kastrere hunden sin hvis det ikke er nødvendig, er det slik sånn fremdeles?? Siden Raja ikke kan registreres i NKK vurderer jeg å gjøre det hvis det går, når hun er over ett år.

Og hvor dyrter det? Der dere har sterilisert/kastrert deres hund? Har det skjedd noen forandring med deres hunder etter sterilisering/kastrering? Utenom at tispen ikke har løpetid lenger.

hvordan det er med tisper og sterilisering er jeg ikke sikker på, men hanner skal man fortsatt ha en grunn til å steriliserei følge loven... (men nå er vel dette en eldegammel lov som burde vært oppdatert lit..) har selv fått ei tispe sterilisert, men det var etter anbefaling av vetrinær. Hun blødde voldsomt i 3 uker hver løpetid. Den gang jeg fikk dette gjort så kostet det 2400,- det er vel ca 8 år siden nå. Og ja, det ble en utrolig forskjell etterpå med henne. Men må jo og si da at hun startet 2 mnd før hver løpetid og levde i sin egen verden... Var voldsomme hormonelle svingninger på henne i den tiden. Alt det forsvant, og jeg fikk en stabil og stødig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man kan sterilisere tisper hvis det har veldig mye plager under løpetid(lang blødning, kraftig innbilt svangerskap ol) eller hvis det skulle være en annen medesinsk grunn.

I tromsø koster det 3575kr å sterilisere tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal avle på hunden er det like greit å sterilisere, siden sjangser for kreft og betennelser minsker betraktelig. Ihvertfall etter det jeg har hørt. jeg vil gjerne sterilisere min hund, men jeg har ikke råd. Har ikke sjekket prisen enda her i byen, men det ligger nok mellom 4-6000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker personlig ingen kirurgiske inngrep dersom det ikke er gode grunner for det. Men det ser ut til at det går mot sterilisering på Tinka til våren. Dette fordi det er en klar sammenheng mellom løpetidsyklus og anfall. Men tenker ikke så mye på det enda, for da blir jeg nervøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...