Gå til innhold
Hundesonen.no

Fellesdekk - hatøvelsen


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Fellesdekk må være den kjedeligste øvelsen jeg vet om.. Det er så kjedelig å trene inn, og det er så kjedelig øvelse i seg selv. Jeg klarer virkelig ikke å motivere meg selv til å trene på den. Så har dere soniser noen tips til å gjøre den mer spennende for meg som fører? Hva kan man gjøre for at det skal bli gøy å trene? Har dere noen gode triks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MegaMarie skrev:

Fellesdekk må være den kjedeligste øvelsen jeg vet om.. Det er så kjedelig å trene inn, og det er så kjedelig øvelse i seg selv. Jeg klarer virkelig ikke å motivere meg selv til å trene på den. Så har dere soniser noen tips til å gjøre den mer spennende for meg som fører? Hva kan man gjøre for at det skal bli gøy å trene? Har dere noen gode triks? 

Etter å ha slitt veldig med en hund som ikke ville ligge, har jeg i ettertid hjernevasket hundene på å "parkere".
Når jeg ordner ting, rigger bane, styrer med ungen, ungen leker i parken etc så blir de parkert i sitt eller dekk, og der skal de ligge. Dette gjentas og gjentas hver dag, i alle daglige situasjoner, og jeg har i dag to hunder (eller i allefall en, den eldste er nærmest døv og mener brått at regler ikke gjelder for gamle damer:lol:) som ligger/sitter som statuer og venter.
Ble veldig lett å overføre dette til lp-situasjoner for vår del i allefall.
 

Vet ikke om det var så hjelpsomt for deg, men med slike økter så er du i aktivitet og bikkja må holde seg i ro i allefall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ganzie skrev:

Etter å ha slitt veldig med en hund som ikke ville ligge, har jeg i ettertid hjernevasket hundene på å "parkere".
Når jeg ordner ting, rigger bane, styrer med ungen, ungen leker i parken etc så blir de parkert i sitt eller dekk, og der skal de ligge. Dette gjentas og gjentas hver dag, i alle daglige situasjoner, og jeg har i dag to hunder (eller i allefall en, den eldste er nærmest døv og mener brått at regler ikke gjelder for gamle damer:lol:) som ligger/sitter som statuer og venter.
Ble veldig lett å overføre dette til lp-situasjoner for vår del i allefall.
 

Vet ikke om det var så hjelpsomt for deg, men med slike økter så er du i aktivitet og bikkja må holde seg i ro i allefall.

Ja, har hørt at dette er et lurt triks. Men hvordan begynner du? Trapper du ikke opp forstyrrelsene litt etter litt? Eller bare krever du fra første stund at de skal bli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Ja, har hørt at dette er et lurt triks. Men hvordan begynner du? Trapper du ikke opp forstyrrelsene litt etter litt? Eller bare krever du fra første stund at de skal bli? 

Jeg har vel i grunn tatt det som det har kommet, men har hatt en brukbar bli i grunn, og deretter trappet opp. Har ikke forventet ligg og bli i lekeplassen og mellom hundelek fra første stund, nei:)
Startet med en godt innlært bli, og deretter har jeg økt avstand og forstyrrelser. Men det gikk faktisk ganske fort etter at forståelsen for bli var inne.
Gitt mye rolig godbitbelønning når de ligger, godbit, rolig ros og kos, og deretter gå i fra igjen.
Inya har faktisk så god sitt/litt at om vi møter dyr i skogen smeller jeg henne heller ned i avstandsdekk enn å kalle henne inn, for dekken er bombesikker. (Ganzie hører ikke og suller i sin egen verden uansett:lol:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ganzie skrev:

Jeg har vel i grunn tatt det som det har kommet, men har hatt en brukbar bli i grunn, og deretter trappet opp. Har ikke forventet ligg og bli i lekeplassen og mellom hundelek fra første stund, nei:)
Startet med en godt innlært bli, og deretter har jeg økt avstand og forstyrrelser. Men det gikk faktisk ganske fort etter at forståelsen for bli var inne.
Gitt mye rolig godbitbelønning når de ligger, godbit, rolig ros og kos, og deretter gå i fra igjen.
Inya har faktisk så god sitt/litt at om vi møter dyr i skogen smeller jeg henne heller ned i avstandsdekk enn å kalle henne inn, for dekken er bombesikker. (Ganzie hører ikke og suller i sin egen verden uansett:lol:)

Altså det er en så hat øvelse for meg, at Tidi så langt kun kan ligge i 30 sekunder ute med små forstyrrelser :P Det er døden for meg å trene på altså... I tillegg har hun lopper og lus i ræven og vil aldri sitte/ligge stille ute. Om vi stopper opp på tur så begynner hun å grave eller rive i stykker busker og trær :lol: Så lite ro er det i den ræven. Men jeg skal prøve å gi henne mer forståelse for det og teste det du sa :)

Tar gjerne i mot flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Altså det er en så hat øvelse for meg, at Tidi så langt kun kan ligge i 30 sekunder ute med små forstyrrelser :P Det er døden for meg å trene på altså... I tillegg har hun lopper og lus i ræven og vil aldri sitte/ligge stille ute. Om vi stopper opp på tur så begynner hun å grave eller rive i stykker busker og trær :lol: Så lite ro er det i den ræven. Men jeg skal prøve å gi henne mer forståelse for det og teste det du sa :)

Tar gjerne i mot flere tips!

Høres ut som det er flere enn hunden som har lopper i ræva:lol:
Men ja, start i det små og øk kravene, og tren overalt. Er du ute på tur, ligg og bli mens du lukter på blomstene eller nyter utsikten. (eller som jeg gjør: ligg og vent mens jeg sager ned busker og kratt til kaninene:lol:)
Ligg og bli over alt, 30 sek her, 1 minutt der. Alle monner drar:) Hilsen hun som ikke hadde hundeklubb eller andre hunder å trene med, og derfor trente fellesdekk utenfor hovedinngangen til kjøpesenteret under rushtiden:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er kjedelig å trene på, men det er fint å ha hund som er god på det... :P

Jeg lærte først hunden å dekke, så begynte jeg å strekke tiden, dvs. at hunden måtte ligge lengre og lengre før frikommando/belønning(noen velger jo å ha egen frikommando, slik at de kan belønne hunden mens den ligger i dekk).  Da begynte jeg også å sette krav til at hunden skal holde dekken inntil jeg gir beskjed. Først inne, så ute osv. Da hunden kunne holde dekken en stund uten å reise seg uten forstyrrelser, så begynte jeg å legge på forstyrrelser, fra å f.eks. gå på siden av/rundt hunden til å kaste godbiter rundt den, støvsuge rundt den(for min hund var det veldig forstyrrende, han ville heller spise den :P), løpe rundt, pipe med pipeleker, erte med draleker etc. Først inne i stuen, så ute i hagen, nye steder etc. Jeg kjører mye i jobben så jeg stoppet gjerne underveis for å trene dekk på nye plasser. Deretter med andre hunder som forstyrrelse og i fellesdekk med andre. Beste tipset jeg har er å ta det mer gradvis enn du har lyst til, det er lett å gå for fort frem. Da hunden hadde en sikker dekk med kjempeforstyrrelser så begynte jeg med skjult fører.

Noen mener at man kun skal belønne med godbit fordi det er en rolig øvelse etc. Jeg valgte etter hvert å bruke superduperlekebelønning på min. For oss funket det best å ha en kjempebelønning for å holde ut den kjipe og kjedelige øvelsen. :P

Når det gjelder det du egentlig spurte om, nemlig lure triks for å øke motivasjonen din så har jeg ikke så mye å bidra med. Fellesdekk er bare ikke noe spesielt spennende å trene på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som simira, er en del av den daglige treningen og en stor mengde trening jobb for min hund som synes mennesker innat er ekkelt osv.

Her trenee vaps dekk med forstyrrelser. Skit vanskeli hilsen Vaps.

3ecfb659508e0805d2a429476e4c8d46.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Artemis skrev:

Dekk er kjedelig å trene på, men det er fint å ha hund som er god på det... :P

Jeg lærte først hunden å dekke, så begynte jeg å strekke tiden, dvs. at hunden måtte ligge lengre og lengre før frikommando/belønning(noen velger jo å ha egen frikommando, slik at de kan belønne hunden mens den ligger i dekk).  Da begynte jeg også å sette krav til at hunden skal holde dekken inntil jeg gir beskjed. Først inne, så ute osv. Da hunden kunne holde dekken en stund uten å reise seg uten forstyrrelser, så begynte jeg å legge på forstyrrelser, fra å f.eks. gå på siden av/rundt hunden til å kaste godbiter rundt den, støvsuge rundt den(for min hund var det veldig forstyrrende, han ville heller spise den :P), løpe rundt, pipe med pipeleker, erte med draleker etc. Først inne i stuen, så ute i hagen, nye steder etc. Jeg kjører mye i jobben så jeg stoppet gjerne underveis for å trene dekk på nye plasser. Deretter med andre hunder som forstyrrelse og i fellesdekk med andre. Beste tipset jeg har er å ta det mer gradvis enn du har lyst til, det er lett å gå for fort frem. Da hunden hadde en sikker dekk med kjempeforstyrrelser så begynte jeg med skjult fører.

Noen mener at man kun skal belønne med godbit fordi det er en rolig øvelse etc. Jeg valgte etter hvert å bruke superduperlekebelønning på min. For oss funket det best å ha en kjempebelønning for å holde ut den kjipe og kjedelige øvelsen. :P

Når det gjelder det du egentlig spurte om, nemlig lure triks for å øke motivasjonen din så har jeg ikke så mye å bidra med. Fellesdekk er bare ikke noe spesielt spennende å trene på. :P

Ja, jeg forstår selve innlæringsmetoden. Ingen problemer der. Jeg ser fort når det blir for mye for henne, og da går jeg heller et sted tilbake. Jeg ser og når hun bare er teit og egentlig vet hva hun skal gjøre, hun bare gidder ikke for det er kjedelig. Så den biten er grei. Det er som sagt min motivasjon for å i det hele tatt trene på den øvelsen som er problemet. 

11 timer siden, simira skrev:

Jeg trener på dekk overalt. Underveis på tur, på vei ut av og inn i bilen, før mat osv. Når jeg faktisk husker og gidder å trene så blir det fort mye bedre.

Ja, det kan jo hjelpe på. At jeg egentlig ikke føler det er en treningsøkt så mye. Bare slenger inn en dekk her og der. Jeg gjorde en del slikt med Blondie da jeg lærte det inn på henne. Mye dekk i gangen før vi skulle ut på tur f.eks. Godt forslag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

 

Ja, det kan jo hjelpe på. At jeg egentlig ikke føler det er en treningsøkt så mye. Bare slenger inn en dekk her og der. Jeg gjorde en del slikt med Blondie da jeg lærte det inn på henne. Mye dekk i gangen før vi skulle ut på tur f.eks. Godt forslag :)

Det er veldig god generalisering også. Hunden lærer å legge seg og bli liggende mange steder den ikke har ligget før. Og variable forstyrrelser. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er veldig god generalisering også. Hunden lærer å legge seg og bli liggende mange steder den ikke har ligget før. Og variable forstyrrelser. :)

Ja! Vi trener en del sitt og bli om jeg finner på å legge et felt midt på tur, da er hun veldig flink! Takler at jeg går fra henne et godt stykke, og at jeg "lokker" henne med gjenstanden. Så kanskje vi skal gjøre det om til dekk istedenfor sitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg syns dekk ble mye gøyere å trene på etter jeg begynte å løse ut hunden med å la henne komme å hente ball fra hånda mi, istedenfor å gå tilbake å belønne. Det blir liksom ikke så rolig og kjedelig da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Christine skrev:

Jeg syns dekk ble mye gøyere å trene på etter jeg begynte å løse ut hunden med å la henne komme å hente ball fra hånda mi, istedenfor å gå tilbake å belønne. Det blir liksom ikke så rolig og kjedelig da :P 

Men føler du hunden likevel ligger rolig? Jeg ser for meg at Tidi da ligger litt helt spent, klar til å løpe i den leken! Jeg vil helst ha en hund som slapper av under øvelsen, tror jeg. 

Men sånn ellers høres det ut som en morsom ting å gjøre da! Ser for meg ligge henne i dekk, lokke litt med leken også gi en frikommando. Høres moro ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente inn dekken for seg selv, og når hunden kan ligge så er det vi som gjør det kjedelig for oss selv ;) Jeg legger hundene i dekk mens jeg ser på andre trene, eller står og prater med andre folk, så får nå hunden bare ligge der, og så går jeg bare bort og belønner litt innimellom. Hvis vi føler det er kjedelig og blir utålmodige, så hjelper ikke det akkurat for å få hunden til å bli liggende. Varierer tid og avstand, og om jeg står med fronten til, siden til, eller ryggen til, og nå også i skjul, da legger jeg bare hunden sånn at hun ikke ser meg når jeg går bort til gruppa med andre folk, liksom. Jeg brukte masse tid på dekk med kort avstand og lang tid, så jeg visste hun var trygg på å ligge, men også dette gjorde jeg mens jeg så på andre trene. Synes ikke det er kjedelig å trene i det hele tatt, jeg, og det er ihvertfall gøy når man kan sanke inn 60 poeng på øvelsen i kl.D i bruks (for ja, fellesdekk har 6 i koeff. i D). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 minutt siden, MegaMarie skrev:

Men føler du hunden likevel ligger rolig? Jeg ser for meg at Tidi da ligger litt helt spent, klar til å løpe i den leken! Jeg vil helst ha en hund som slapper av under øvelsen, tror jeg. 

 

Nei det vil du ikke :P  En hund som er avslappet vil fort vippe på skinken, ta seg tid til å se seg om, krølle en fot under seg osv. En spent hund holder muskelkonsentrasjonen oppe og posisjonen de er i, ikke minst konsentrasjonen mot fører.

Men husk at en spent hund er ikke det samme som en usikker/redd hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
12 minutter siden, MegaMarie skrev:

Men føler du hunden likevel ligger rolig? Jeg ser for meg at Tidi da ligger litt helt spent, klar til å løpe i den leken! Jeg vil helst ha en hund som slapper av under øvelsen, tror jeg. 

Men sånn ellers høres det ut som en morsom ting å gjøre da! Ser for meg ligge henne i dekk, lokke litt med leken også gi en frikommando. Høres moro ut :D

Jeg trener aldri uten en medhjelper som kan stå i nærheten og følge med på henne, så hun blir aldri løst ut før hun ligger helt rolig. Når jeg trener dekk på egenhånd gjør jeg det med henne i nærheten av meg, kaster ball og venter til hun ligger helt rolig før hun får hente den. 

Med medhjelper legger jeg henne ned i dekk, går fra og står med ballen i høyre hånd. På tegn fra medhjelperen sier jeg "ja", og setter meg på huk med arma og ballen ut fra kroppen slik at hun kan hente den. Videre hopper jeg litt, slenger med armene mine, og medhjelperen er urolig og lager lyder. Hun får som nevnt aldri løpe til meg om hun ikke ligger helt i ro. Ber alltid medhjelperen følge med på skuldrene hennes, for man ser godt der om hun ikke er helt avslappet.

Vi har slitt mye med dekk da hun har lopper i blodet, og har prøvd alle tips vi har fått. Tok opp problemet på kurs, og da fikk jeg tips om denne metoden. Noen er negative til å belønne hunden ved å la den bryte dekken, men jeg var villig til å prøve da ingenting annet har fungert. Det er jeg glad for, fordi det fungerer kjempebra! Fordelen med dette er jo også at dersom hun bryter en fellesdekk en gang så vil hun trolig løpe rett til meg.

Edit: rolig i sammenheng med min hund = ligge uten å røre på seg. Hun er intens og kommer nok aldri til å slappe av under dekk, men så lenge hun ligger er jeg fornøyd. 

Tidligere rykket hun til eller tok springfart opp fra dekk, men nå ligger hun og er avventende i forhold til hva jeg gjør. Fremdeles intens, og idet jeg sier "ja" er det som om en rakett skytes ut. Bare pass på å varier tiden hun ligger, for jeg ser hos min at hvis hun bryter selv så er det tre steg tilbake og flere forsøk på å bryte før vi igjen finner roen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Caroline skrev:

Trente inn dekken for seg selv, og når hunden kan ligge så er det vi som gjør det kjedelig for oss selv ;) Jeg legger hundene i dekk mens jeg ser på andre trene, eller står og prater med andre folk, så får nå hunden bare ligge der, og så går jeg bare bort og belønner litt innimellom. Hvis vi føler det er kjedelig og blir utålmodige, så hjelper ikke det akkurat for å få hunden til å bli liggende. Varierer tid og avstand, og om jeg står med fronten til, siden til, eller ryggen til, og nå også i skjul, da legger jeg bare hunden sånn at hun ikke ser meg når jeg går bort til gruppa med andre folk, liksom. Jeg brukte masse tid på dekk med kort avstand og lang tid, så jeg visste hun var trygg på å ligge, men også dette gjorde jeg mens jeg så på andre trene. Synes ikke det er kjedelig å trene i det hele tatt, jeg, og det er ihvertfall gøy når man kan sanke inn 60 poeng på øvelsen i kl.D i bruks (for ja, fellesdekk har 6 i koeff. i D). 

Ja, jeg er klar over at det ikke akkurat hjelper på hvordan hunden syns treningen er. Men det hjelper ikke å være klar over det. Jeg trenger liksom noe mer for å motivere meg til å i det hele tatt trene på øvelsen.

Vi har dessverre ikke noe bra treningsmiljø akkurat nå. Klubben jeg trente lydighet i før ble det bare rot i, så jeg er ikke medlem der lenger. Nå trener jeg kun i en agilityklubb, de har nylig startet rally trening. Så vi kan kanskje få inn noe dekktrening der mens jeg ser på. Ellers er jeg og medlem i en brukshundklubb, men treningstiden passer ikke meg alltid, og min mor er medlem der og ønsker helst ikke at jeg skal trene der med henne (men hun trener ikke så mye lenger, så jeg kan sikkert lure meg inn på treningene deres når det passer). 

Det er til D-spor jeg vil få på plass den øvelsen. Alt annet (utenom sporet) er klart til start. Så jeg må jo bare få inn den fordømte kjedelige fellesdekken! :lol:

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

Nei det vil du ikke :P  En hund som er avslappet vil fort vippe på skinken, ta seg tid til å se seg om, krølle en fot under seg osv. En spent hund holder muskelkonsentrasjonen oppe og posisjonen de er i, ikke minst konsentrasjonen mot fører.

Men husk at en spent hund er ikke det samme som en usikker/redd hund.

Nei, det var derfor jeg skrev "tror jeg" for jeg var usikker på om dette kan bli et problem :lol: Blondie har liksom lagt der og tittet litt rundt seg, men hun er ikke en skinke hund. Hun ligger aldri på skinken. Så det har fungert på henne. Men jeg tenker at hvis hun ligger spent, så ligger hun klar til å bykse frem når som helst på en måte. Men jeg er åpen for å prøve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mokken skrev:

Bare å gi en lyd om du trenger hunder å tene med, Harly stiller opp :ahappy:

Takk! Det er godt mulig  vi trenger det en dag. Foreløpig må vi få på plass en litt mer sikker dekk alene først *kremt*. Komme oss litt opp i tid også. Jeg bruker Blondie en del, og det fungerer fint, for hun er ganske trygg i dekken opp til 2 min :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg og trene på det i alle situasjoner og ikke så mye på trening eller ute på banen som en sånn a4 øvelse som det faktisk er i praksis. Generalisering av dekk er mye viktigere enn det å ligge på banen eller sammen med hunder. Når hunden har en trygg dekk så kommer den mest sannsynlig til å ligge uansett og om hunder skulle endre på det så er det uansett mye lettere å trene på det å ligge mellom to hunder når hunden allerede har en solid dekk. Da kommer nok det, og evt andre utfordringer, på plass rimelig kjapt uansett :) 

Nå har ikke vi slitt så veldig med dekken akkurat, men har trent mye på alt fra at hun ligger ved siden av meg i pausen mens jeg sitter å ser på de andre som trener eller skravler med folk. Eller at jeg legger henne ned litt lenger unna mens jeg selv kan finne på noe annet, bare gå tilbake å belønne innimellom selvsagt. Legge henne ned på banen også gå i bilen for å hente ting jeg skal bruke til treningen(her får man jo også begynt så smått på skjult fører alt ettersom hvordan man gjør det. Har man flere hunder så kan man jo legge den ene hunden i dekk også trene med den andre og motsatt. Hvor du kan begynne å hvor fort du kan øke vannskelighetsgrad kommer jo veldig an på hunden så der må du nok bare prøve deg frem på hva som blir for mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...