Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fint i bånd


Lappisen
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Finsk Lapphund Hanhund på nå 10 månder som jeg sliter litt med av han drar mye i bånd på tur.

Jeg har vært på både valpekurs og unghund kurs med han, og har prøve LENGE nå med metoden hvor du begynner å gå bakover når han begynner å trekke og belønne med å gå fremover igjen når han kommer mot meg istedet.

Han skjønner veldig fort at når jeg rygger så skal han følge etter. Men tror ikke han forstår at det jeg vil frem til er at han ikke skal trekke.

Er vanskelig med noe form for godbit på tur også, for selv om han er veldig glad i pølse, fiskekake og lignende så er han så fokusert på at tur er kult og lukter er spennende at han bare spytter ut belønningen. Prøver jeg da å belønne med lek snøfter han litt i frustrasjon over at jeg er så teit som vil leke når han vil snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk Lapphund som rase drar endel har jeg inntrykk av, bruker du sele? Mye kan være løst med sele og et litt langt bånd (gjerne med strikk) så han får bevege seg litt. Ellers er det et bra gratis epostkurs her (men også basert på godbiter): https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Tar han godbiter på trening? Da jeg begynte med kontakt-trening, måtte jeg begynne ute i gangen først, da hunden min var for gira utenfor døra til å ta godbitene, eller bare rett og slett vant til å være uoppmerksom de fleste steder ute.
Du kan kanskje begynne å trene kontakt på steder og tidspunkt der han ikke er så oppgira først, og så er det forhåpentligvis mulig å få kontakt de andre stedene etter hvert.
Ellers er jo 10 mnd midt i unghundperioden så det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Schæferblanding skrev:

Finsk Lapphund som rase drar endel har jeg inntrykk av, bruker du sele? Mye kan være løst med sele og et litt langt bånd (gjerne med strikk) så han får bevege seg litt.

Tja. Den ene hunden min drar i kort bånd. Bytter jeg til flexi drar hun i 5 meter bånd. Bruker jeg langline drar hun i 10 meter bånd.

Jeg har bedre erfaring med å kun stoppe opp og så starte å gå igjen når hunden tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lappisen skrev:

Hei

Jeg har en Finsk Lapphund Hanhund på nå 10 månder som jeg sliter litt med av han drar mye i bånd på tur.

Jeg har vært på både valpekurs og unghund kurs med han, og har prøve LENGE nå med metoden hvor du begynner å gå bakover når han begynner å trekke og belønne med å gå fremover igjen når han kommer mot meg istedet.

Han skjønner veldig fort at når jeg rygger så skal han følge etter. Men tror ikke han forstår at det jeg vil frem til er at han ikke skal trekke.

Er vanskelig med noe form for godbit på tur også, for selv om han er veldig glad i pølse, fiskekake og lignende så er han så fokusert på at tur er kult og lukter er spennende at han bare spytter ut belønningen. Prøver jeg da å belønne med lek snøfter han litt i frustrasjon over at jeg er så teit som vil leke når han vil snuse.

Jeg ville heller stoppet opp når båndet blir stramt også vente til han gir slakke. Personlig foretrekker jeg å vente til hunden gir meg kontakt og har senket skuldrene(ikke bare gå igjen med en gang det er slakke på båndet), det tar litt mer tid i starten, men jeg synes effekten blir bedre og at de skjønner poenget litt raskere. Belønning i form av lek eller godbit ville jeg droppet(og heller ikke sagt noe når du skal begynne å gå igjen), det at hunden får lov å gå videre er belønningen og å ta fokus vekk fra det vil nok bare gjøre det vanskeligere for hunden, pluss at belønning kan være en trigger som bare gjør at hunden ruser frem igjen etterpå. Ro er bedre :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min lappis begynte å bli fjortis i hodet kjøpte jeg hoftebelte, trekksele og strikk, sånn at vi skulle fortsette å være venner på noen turer :teehe: Var vel et par måneder eldre enn din da. Men da fikk han ta seg ut med surring de dagene fluene surret som verst i pubertetshodet, og når han var sliten mot slutten av turen/på bedre dager jobbet vi heller med å ikke dra i vanlig bånd. Hadde da på halsbånd i tillegg og hadde med et ekstra kobbel, og når han var mer på plass jobbet vi med å gå rolig og ikke dra, men slik at det ble et tydelig skille på når trekking er greit og når det ikke er greit. Gjorde mest slik som @Malamuten beskriver, altså, bare at båndet ble slakt holdt ikke, men han måtte faktisk senke skuldrene og være mentalt tilstedeværende, ikke bare fokusert på "det derre der fremme". Det tok jo tid da, skal ikke legge skjul på det, så det og var jo en grunn til at han rett og slett fikk endel "friturer", for vår begges del. Men det funket :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Schæferblanding skrev:

Finsk Lapphund som rase drar endel har jeg inntrykk av, bruker du sele? Mye kan være løst med sele og et litt langt bånd (gjerne med strikk) så han får bevege seg litt. Ellers er det et bra gratis epostkurs her (men også basert på godbiter): https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Tar han godbiter på trening? Da jeg begynte med kontakt-trening, måtte jeg begynne ute i gangen først, da hunden min var for gira utenfor døra til å ta godbitene, eller bare rett og slett vant til å være uoppmerksom de fleste steder ute.
Du kan kanskje begynne å trene kontakt på steder og tidspunkt der han ikke er så oppgira først, og så er det forhåpentligvis mulig å få kontakt de andre stedene etter hvert.
Ellers er jo 10 mnd midt i unghundperioden så det blir bedre :)

Om han bruker sele så drar han en god del hardere, så nei bruker bånd.

Han er også som Mushi sin går så langt fra meg som mulig, så samme om det er et 2 meters bånd eller 15 meters langline så er båndet stramt. 

 

Tar også forbehold om hvilke periode han er i, men tar meg selv litt på at jeg skylder alt det teite han gjør med alderen :P

8 timer siden, Aslan skrev:

Når min lappis begynte å bli fjortis i hodet kjøpte jeg hoftebelte, trekksele og strikk, sånn at vi skulle fortsette å være venner på noen turer :teehe: Var vel et par måneder eldre enn din da. Men da fikk han ta seg ut med surring de dagene fluene surret som verst i pubertetshodet, og når han var sliten mot slutten av turen/på bedre dager jobbet vi heller med å ikke dra i vanlig bånd. Hadde da på halsbånd i tillegg og hadde med et ekstra kobbel, og når han var mer på plass jobbet vi med å gå rolig og ikke dra, men slik at det ble et tydelig skille på når trekking er greit og når det ikke er greit. Gjorde mest slik som @Malamuten beskriver, altså, bare at båndet ble slakt holdt ikke, men han måtte faktisk senke skuldrene og være mentalt tilstedeværende, ikke bare fokusert på "det derre der fremme". Det tok jo tid da, skal ikke legge skjul på det, så det og var jo en grunn til at han rett og slett fikk endel "friturer", for vår begges del. Men det funket :) 

Hmm hoftebelte, trekksele og strikk ja. Ikke dumt :lol:

Takk for råd, og skal prøve med stoppe og vente treninga, også bare prøve å være tålmodig med hormontrollet :)

Er ikke lett å synes ALT er kult, for å så skulle fokusere på hu mor :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...