Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av DEKK! (hund med sirup....)


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Jeg har slitt en del med at hun har tatt seg fryktelig lang tid i dekken. Hun har gjort dekk i ok tempo, men ikke det PANG-DEKK! som jeg ønsker.
Jeg begynte å lure på om jeg måtte lære inn med ny kommando og starte fra scratch, men i går hadde vi et gjennombrudd: Hun gjorde noen supre dekk fra sitt og det virket som at hun "knakk koden"..

Nå har vi trent litt i dag og, og hun har gode dekk fra sitt hvor hun bare kaster seg ned :ahappy: Testa fra stående posisjon, men der er hun like sirup som før.

Er det vanlig at man driller inn øvelsen fra sitt først, og gir dem god tid på dette? Når vet jeg at hun er "klar" for å begynne med dekk fra stående, og hva gjør jeg dersom hun fremdeles ikke har det tempoet jeg ønsker? Skal jeg da gå tilbake til dekk fra sitt og øve mer?:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund med slowmotion dekk tidligere. Jeg gjorde klar to forskjellige belønninger, en halvkjip = tørrfór, og en supergod = kyllingfilet. For trege dekker fikk hann tørrfór, etterhvert bygget han opp både frustrasjon og litt stress og da kom klaskedekken. Da fikk han masse kylling og full jubel (lønn etter innsats), poletten falt ned da kan man si :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, mokken skrev:

Jeg hadde en hund med slowmotion dekk tidligere. Jeg gjorde klar to forskjellige belønninger, en halvkjip = tørrfór, og en supergod = kyllingfilet. For trege dekker fikk hann tørrfór, etterhvert bygget han opp både frustrasjon og litt stress og da kom klaskedekken. Da fikk han masse kylling og full jubel (lønn etter innsats), poletten falt ned da kan man si :P 

Nå har vi hatt en treningsøkt på 15 min igjen. Hun er kjempeflink fra sitt, men fra stå er hun ekstremt treig ift hva hun er fra sitt.
Merker at vi har møtt på en liten vegg med dette. Føler vi prøver alt.. Gire henne opp, bedre godbiter (ost, kjøttboller, kylling, oksekjøtt) og vi har drillet masse fra sitt og det funker veldig bra. Og hun legger seg fra stå, men hun er såååå treig i vinklene i bakparten :icon_confused: Nå prøvde vi med bevegelse og oppgiring ute, for å ha henne "frem og ned med energi". Men uansett hvor gira hun er, uansett hvor god hun er fra sitt... så bare. Æææ, sirup i rumpa:huh: Hun greier jo fra sitt, så det skal da ikke være nødvendig med en egen kommando fra stå... Kan ikke øve særlig lenge fordi hun blir lei. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Nå har vi hatt en treningsøkt på 15 min igjen. Hun er kjempeflink fra sitt, men fra stå er hun ekstremt treig ift hva hun er fra sitt.
Merker at vi har møtt på en liten vegg med dette. Føler vi prøver alt.. Gire henne opp, bedre godbiter (ost, kjøttboller, kylling, oksekjøtt) og vi har drillet masse fra sitt og det funker veldig bra. Og hun legger seg fra stå, men hun er såååå treig i vinklene i bakparten :icon_confused: Nå prøvde vi med bevegelse og oppgiring ute, for å ha henne "frem og ned med energi". Men uansett hvor gira hun er, uansett hvor god hun er fra sitt... så bare. Æææ, sirup i rumpa:huh: Hun greier jo fra sitt, så det skal da ikke være nødvendig med en egen kommando fra stå... Kan ikke øve særlig lenge fordi hun blir lei. :P

Hva med å lære inn bakdekk fra stå? Dvs at alle fire beina er låste til bakken og hunden "faller" bakover i dekk. Kanskje er dette enklere for henne? Får fine raske dekker av det også - gjerne den som er å foretrekke i avstand siden den hindrer framdrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Hva med å lære inn bakdekk fra stå? Dvs at alle fire beina er låste til bakken og hunden "faller" bakover i dekk. Kanskje er dette enklere for henne? Får fine raske dekker av det også - gjerne den som er å foretrekke i avstand siden den hindrer framdrift

Hmm. Jeg må teste alt! Hvordan skal jeg gjøre dette egentlig?

Det med å gjøre henne frustrert funker ikke, for hun er bare sånn "f*ck this, im out" og går dersom hun føler det blir for krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Hmm. Jeg må teste alt! Hvordan skal jeg gjøre dette egentlig?

Det med å gjøre henne frustrert funker ikke, for hun er bare sånn "f*ck this, im out" og går dersom hun føler det blir for krevende.

På forrige hunden min så lokket jeg det inn. Jeg belønnet at han gynget i stå, dvs lente seg fram på tærne og lente seg bak på hæla, deretter førte jeg hånda bakover til han datt bak i dekk. Lokket opp i stå igjen osv... Etterhvert så økte jeg kravene til at beina skulle være i ro. Men gikk ganske greit å lære inn på ham... På Pigg nå så er det veldig vanskelig for han tar så i med låra at gulvet ikke henger med, så han hopper en meter over bakken hver gang han skal opp fra ligg til stå - så vi har satt den øvelsen på vent til han roer topplokket litt. Mens klaskdekk har han veldig fint fra både stå og sitt, men opp det kommer han ikke uten 1m lufthopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nuka skrev:

Nå har vi hatt en treningsøkt på 15 min igjen. Hun er kjempeflink fra sitt, men fra stå er hun ekstremt treig ift hva hun er fra sitt.
Merker at vi har møtt på en liten vegg med dette. Føler vi prøver alt.. Gire henne opp, bedre godbiter (ost, kjøttboller, kylling, oksekjøtt) og vi har drillet masse fra sitt og det funker veldig bra. Og hun legger seg fra stå, men hun er såååå treig i vinklene i bakparten :icon_confused: Nå prøvde vi med bevegelse og oppgiring ute, for å ha henne "frem og ned med energi". Men uansett hvor gira hun er, uansett hvor god hun er fra sitt... så bare. Æææ, sirup i rumpa:huh: Hun greier jo fra sitt, så det skal da ikke være nødvendig med en egen kommando fra stå... Kan ikke øve særlig lenge fordi hun blir lei. :P

Men hvorfor får hun kjøttboller og andre godsaker for en dårlig utført jobb? Da er det jo strengt tatt ikke vits i å ta i da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nuka skrev:

Nå har vi hatt en treningsøkt på 15 min igjen. Hun er kjempeflink fra sitt, men fra stå er hun ekstremt treig ift hva hun er fra sitt.

Hva med å prøve det på et annet underlag? Jeg hadde en som var redd for å klaske seg ned i dekken, så jeg trente på det på gress. Flyttet oss gradvis over til grus og annet underlag, og hun klasker ned uansett nå :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ kommer en oppdatering! Vi har hatt et bittelite gjennombrudd! Testet på et helt nytt sted i hagen som vi aldri har trent før, og DA hadde hun noen gode dekk fra stå. Men kunne ikke gjøre det på samme underlag (gress, like mykt) på annet sted hvor vi hadde trent før. Hahhaa, sære dyret. Men skal teste igjen i kveld og prøve å trene i helgen! Yesss.. Nå lever jeg i håpet! :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2016 at 11:00 PM, mokken skrev:

Men hvorfor får hun kjøttboller og andre godsaker for en dårlig utført jobb? Da er det jo strengt tatt ikke vits i å ta i da? :)

Jeg belønner ikke når hun gjør sirupsdekk, men jeg må innimellom gjøre dekk fra sitt (som er gode) som hun mestrer for at hun ikke bare skal gå. Har en hund som er veldig tungmotivert og gir veldig lett opp hvis hun mister motet eller føler for lite mestring. Da bare er det umulig å nå inn. Men jeg belønner altså aldri treige dekk fra stå! :)

PS: dobbeltpost. Forumnybegynner:icon_redface: glemmer at jeg kan quote flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye varierer du? Min av samme rase blir treg om han kjeder seg. Så hvis jeg skulle øvd på rask dekk, ville jeg først tatt et par-tre repitisjoner, hatt stormende jubel og beste godbiter når han gjorde en veldig bra dekk, så ville jeg gjort noe annet. F.eks. snurr, sikksakk mellom beina, tempobytter, triks, som jeg belønnet med helt greie godbiter og så gått tilbake til dekk igjen. Et par gode repitisjoner med god belønning på hver, og når den var som jeg ville ha den (etter toppen 5 reps), ville jeg belønna med supergodbiter, skrytt masse og tatt pause. Etter pausa (et par minutters snusing et helt annet sted) ville jeg gått tilbake og begynt med noe helt annet, f.eks. fremadsending til kjegle fordi han syns det er gøy, og så ville jeg trent et par repetisjoner til på dekk. Når dekken da ble rask og fin, hadde jeg belønna helt vilt mye og gitt meg. Neste økt ville jeg prøvd å gjøre mest mulig annet enn dekk.

Jeg vil han skal ha forventninger til plassen vi trener på (treningsplass = masse gøy og godt), øvelsene vi gjør (alltid noe nytt, yay!) og godbitene han får (hva har hun for noe godt nå?). Da har jeg en hund som jobber godt og syns det er kjempekult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nuka skrev:

Jeg belønner ikke når hun gjør sirupsdekk, men jeg må innimellom gjøre dekk fra sitt (som er gode) som hun mestrer for at hun ikke bare skal gå. Har en hund som er veldig tungmotivert og gir veldig lett opp hvis hun mister motet eller føler for lite mestring. Da bare er det umulig å nå inn. Men jeg belønner altså aldri treige dekk fra stå! :)

PS: dobbeltpost. Forumnybegynner:icon_redface: glemmer at jeg kan quote flere...

Aha! Da misforsto jeg! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...