Gå til innhold
Hundesonen.no

Her trenes hundene med strømhalsbånd


Kaja
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
13 timer siden, Belgerpia skrev:

Det er ikke lov å bruke pigg eller strøm i ipo heller.

Jeg lærte noe nytt i helgen om utstyr i forhold til ipo - det eneste tillatte halsbånd i ipo er faktisk kjetting - og det er fordi de ikke skal kunne skjule pigger osv under halsbånd 

Mange grunner til det, ser en litt ut av lille Norge så er det en stor internasjonal sport og da er det noe med at det skal være likt for alle og selvom det meste skjer uten halsbånd kan det være endel av f.eks sporprøven og motprøve. I Gruppe C er også halsbåndet eneste sikkerheten man har til å håndtere hund ovenfor figurant så figurantene pleier å sette pris på at utstyrer er i orden. Derfor skal det ikke være hvilken som helst kjetting fra Rimi men (mulig uskreven lov) godkjent rustfritt stålkvalitet, disse har en tag med et rødt merke i ene ringen.

11 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg har sett kjetting halsbånd som er halvstrup. I mitt hodet så skal ikke halvstuphalsbånd strupe, men bare lukke seg nok til at de ikke går over hodet. Har ikke sett et som ikke struper i det hele tatt. 

Sånn som det bildet under. Er ihvertfall ganske vanlig i vel assosierte dyrebutikker i Bergen utifra hva jeg har sett.

5_p_97_1489.jpg

Som over, 17 grunner til å ikke stille med sånt ræl. Da har man ikke forstått hva man holder på med og selv på trening risikerer du å bli sendt av banen. 

4 timer siden, Emilie skrev:

Under prøve skal i hvert fall strupen IKKE være koblet på. Det er ikke lov. Antar prinsippet gjelder under trening også. Kjettingen skal se slik ut:

tx2167-tx2171_S.jpg

94777_Helstrup__stainless__medium_ledd_1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Emilie skrev:

Under prøve skal i hvert fall strupen IKKE være koblet på. Det er ikke lov. Antar prinsippet gjelder under trening også. Kjettingen skal se slik ut:

tx2167-tx2171_S.jpg

Nåja, nå er det mye brukt med strup i flere miljø *sett med egne øyer* De har kanskje ikke på strupfunksjon på konkurranse, men trening er en annen sak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joachim skrev:

Mange grunner til det, ser en litt ut av lille Norge så er det en stor internasjonal sport og da er det noe med at det skal være likt for alle og selvom det meste skjer uten halsbånd kan det være endel av f.eks sporprøven og motprøve. I Gruppe C er også halsbåndet eneste sikkerheten man har til å håndtere hund ovenfor figurant så figurantene pleier å sette pris på at utstyrer er i orden. Derfor skal det ikke være hvilken som helst kjetting fra Rimi men (mulig uskreven lov) godkjent rustfritt stålkvalitet, disse har en tag med et rødt merke i ene ringen.

Som over, 17 grunner til å ikke stille med sånt ræl. Da har man ikke forstått hva man holder på med og selv på trening risikerer du å bli sendt av banen. 

94777_Helstrup__stainless__medium_ledd_1

Må bare presisere at jeg ikke bruker kjetting eller helstrup på min hund, og det er ytterst sjeldent at jeg bruker halsbånd på hunden.

Jeg svarte bare på spørsmålet som ble stilt om kjettinghalsbånd kom i andre former enn helstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Joachim skrev:

Mange grunner til det, ser en litt ut av lille Norge så er det en stor internasjonal sport og da er det noe med at det skal være likt for alle og selvom det meste skjer uten halsbånd kan det være endel av f.eks sporprøven og motprøve. I Gruppe C er også halsbåndet eneste sikkerheten man har til å håndtere hund ovenfor figurant så figurantene pleier å sette pris på at utstyrer er i orden. Derfor skal det ikke være hvilken som helst kjetting fra Rimi men (mulig uskreven lov) godkjent rustfritt stålkvalitet, disse har en tag med et rødt merke i ene ringen.

Som over, 17 grunner til å ikke stille med sånt ræl. Da har man ikke forstått hva man holder på med og selv på trening risikerer du å bli sendt av banen. 

94777_Helstrup__stainless__medium_ledd_1

Under trening bruker man da gjerne hetssele/hetshalsbånd. Så eneste sikkerhet er det jo ikke.

3 timer siden, Shlush skrev:

Nåja, nå er det mye brukt med strup i flere miljø *sett med egne øyer* De har kanskje ikke på strupfunksjon på konkurranse, men trening er en annen sak.

For all del, jeg har sett folk bruke mye verre ting under trening enn kjetting koblet til strup. Men det er likevel ikke malen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...