Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerorenterte raser?


Evelina
 Share

Recommended Posts

Tror nok du sliter med å finne en komplett liste. Og å kommer det litt an på hva man legger i førerorientert. Jeg synes forsåvidt dansk/svensk gårdshund er ganske førerorientert, men neste gang, når jeg skal ha en hund som "bare er der", så blir det sannsynligvis en gjeter eller retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min Havanais vil jeg ikke kalle spesielt trenbar, men han er hvertfall veldig opptatt av meg, redd for å miste meg av synet på tur og en diltehund generelt. Og svært lite selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ikke noen definisjon på førerorienterte raser på samme måte som det finnes gjeterhunder, vokterhunder e.l. Og det vil jo være veldig individuelt hvilke hunder hver enkelt synes er førerorienterte ettersom man har forskjellig oppfatning av ting og forskjellige preferanser, ønsker og behov i hundeholdet.

Men gruppe 1 hunder (gjeterne) er jo stort sett veldig førerorienterte ihvertfall, en del av selskapshundrasene, kanskje ikke like mye, men fortsatt en del, retriverne,en del av spanielene opplever jeg som mer selvstendige, men fortsatt ganske førerorienterte. Umulig og skulle nevne alle rasene, viss det er rasevalg du er usikker på så er det nok mye bedre å liste opp hvilke egenskaper du vil ha, hva som er viktig for deg og hva du kan tilby en hund også heller liste opp de rasene som passer til helhetene av det du ønsker deg. For innenfor de alle disse hunene som kan kalles førerorienterte så er det jo mange store forskjeller så flesteparten vil jo antagelig ikke passe til deg uansett om førerorientert er et av kravene/ønskene du har ved neste hund. For sånn er det jo uansett, å skulle liste opp en og en egenskap i gangen er jo helt håpløst, det er jo sjeldent noe mer enn en håndfull raser man sitter igjen med uansett når man har listet opp alle ønskene man har for en hund. Bedre og begynne der også kanskje måtte sile mellom 5-10 raser som faktisk passer enn 100 raser hvor mesteparten kanskje ikke er i nærheten av det man vil ha en gang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ingen regel uten unntak, men min erfaring og mitt inntrykk er at spesielt gruppe 1 hunder er førerorienterte. Særlig gjetere er mitt inntrykk. 
Retrievere som flere her sier har jeg ikke sett så mye av at jeg kan uttale meg, men har heller ingen grunn til å si at de ikke er det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...