Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Det kan virke som lille Bernie på litt over 7 mnd allerede er kommet i tenåringsalderen. Han har i alle fall funnet ut at tisper er utrolige kule! Derfor har det vært litt vanskelig på trening i det siste. Han er ganske kresen i utgangspunktet, men nå fungerer verken pølse, lever, kjøttdeig eller skinke som belønning, og han er bare ukonsentrert og vil bort til de andre hundene. Det gjør ikke saken bedre at vi skal ta bronsemerket om 1 mnd :no:

Noen som har noen tips til skikkelig god belønning (i form av mat)? 

Skrevet

Altså - unge hannhunder som begynner å bli kjønnsmodne har jo veldig ofte grøt mellom øra. Man trener ikke så mye med dem da, man overlever bare... :aww:. Jeg tror vi stod på klubben og stort sett trente kontakt i et halvt år, jeg, da guttungen her i huset var pubertetslus. Det går ikke så mye verken ut eller inn i den perioden...

• Like 3
Skrevet

Når Yoshi var i puberteten, så gadd jeg ikke trene om han ikke viste interesse selv. Da tenker jeg på LP og slikt, og ikke generell oppdragelse. Ble mye kontakt trening og lite annet de mnd det stod på..

Skrevet
12 minutter siden, Siri skrev:

Altså - unge hannhunder som begynner å bli kjønnsmodne har jo veldig ofte grøt mellom øra. Man trener ikke så mye med dem da, man overlever bare... :aww:. Jeg tror vi stod på klubben og stort sett trente kontakt i et halvt år, jeg, da guttungen her i huset var pubertetslus. Det går ikke så mye verken ut eller inn i den perioden...

Signerer. Har hatt endel fellestreninger med å se på at andre trener gitt :teehe: 

• Like 1
Skrevet
9 minutter siden, Aslan skrev:

Signerer. Har hatt endel fellestreninger med å se på at andre trener gitt :teehe: 

Skikkelig givende, sant? :lol: 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Skrevet

For meg er det viktig å fortsatt stille krav, selv om puberteten inntreffer! Ikke gi opp, hold deg hard :-) Jeg har trent med alle mine hannhunder, også under puberteten. Det tar kanskje litt mer tid før kontakten er der, men den kommer som regel når de skjønner at de ikke får gjøre de andre tingene de lyster etter (snuse, pisse, flørte med tisper!). En stilte konkurranse ved 10 mnd, sistemann er påmeldt konk nå 1 år gammel... I mitt hode skal de pent få fungere, selv om fluene surrer litt mer i hodet deres :-P 

En annen ting... Det går over :-P bare sørg for å ikke få med ekstra uvaner på veien.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...