Gå til innhold
Hundesonen.no

Blod i urin - urinveisinfeksjon?


Recommended Posts

Tispe med blod i urinen. Det var ikke blod i det første hun tisset i dag, vi var ute en times tid, så kjørte vi hjem. Da hun tisset utenfor huset før vi gikk inn var det blod i urinen.

Har ikke merket noe på adferd, ingen økt drikking eller tissing. Eneste som kanskje kan knyttes til det er at hun har vasket seg litt bak de siste dagene (hun vasker seg normalt lite, jeg har da sjekket bak men alt har sett normalt ut) + at ene hunden har vært litt interessert i å snuse henne bak. Det har ikke vært mer enn at vi først nå kobler dette til blodet.

Hun er fullstendig kastrert (før jul, så dette er helt grodd). Er det urinveisinfeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det kan bare prøven gi deg svaret på, men det er absolutt ikke utenkelig at det er det. Dette burde du ikke vente til mandag med å sjekke ut. Får håpe det bare er UVI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta urinprøve selvsagt :) Har dialog med veterinær som har sakt vi kan vente til mandag med mindre det forverrer seg.

Ingen blod i går kveld, ingen blod så langt i dag. Hun har tisset noe oftere den siste mnd, men ikke mer enn at vi har tenkt hun bare har markert litt mer (tisset 2 ganger på morgenturen fremfor 1, osv). Har vært veldig subtilt. Så om hun har UVI/nyrebekkenbetennelse så har hun hatt det lenge :( 

Lenge siden jeg har tatt urinprøve av hund nå, er det bare å bruke en hvilken som helst ren plastskål? Det bør helst være morgenurin? Hun tisser såpass sjeldent om dagen at jeg ikke tør å gamble på at hun tisser utenfor hos veterinæren, så jeg vil helst ha ordnet dette på forhånd. Hvis ikke får jeg bære henne ut til bilen sånn at hun ikke får tisset på morgenturen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Lenge siden jeg har tatt urinprøve av hund nå, er det bare å bruke en hvilken som helst ren plastskål? Det bør helst være morgenurin? Hun tisser såpass sjeldent om dagen at jeg ikke tør å gamble på at hun tisser utenfor hos veterinæren, så jeg vil helst ha ordnet dette på forhånd. Hvis ikke får jeg bære henne ut til bilen sånn at hun ikke får tisset på morgenturen :hmm:

Det er viktig at urinen er så fersk som mulig. Grunnen til at man helst sier morgenurin, er at man vil ha urin som har ligget en stund i blæra, men om hun generelt tisser sjeldent, så trenger det ikke være morgenurinen :) 

Er det skikkelig UVI så merker du det. Det er hvert fall min erfaring. Det kan være det er en begynnende UVI, men symptomene virker veldig like som på venninna mi sin hund som hadde krystaller i urinen. Jeg tror jeg ville holdt en knapp på sistnevnte :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
41 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er viktig at urinen er så fersk som mulig. Grunnen til at man helst sier morgenurin, er at man vil ha urin som har ligget en stund i blæra, men om hun generelt tisser sjeldent, så trenger det ikke være morgenurinen :) 

Er det skikkelig UVI så merker du det. Det er hvert fall min erfaring. Det kan være det er en begynnende UVI, men symptomene virker veldig like som på venninna mi sin hund som hadde krystaller i urinen. Jeg tror jeg ville holdt en knapp på sistnevnte :) 

Har levert noen urinprøver selv til lege og da har jeg hvertfall fått beskjed om at det ikke skal være morgenurin. Men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Yellow skrev:

Har levert noen urinprøver selv til lege og da har jeg hvertfall fått beskjed om at det ikke skal være morgenurin. Men ikke vet jeg.

Ja, det er fordi de vil ha urin som har ligget lengst mulig i blæren, slik at urinen er konsentrert :) Om hunden til TS tisser sjeldent, kommer jo an på hva man regner som sjeldent da, så spiller det ingen rolle om urinen har ligget 8 timer i blæren over natten eller om den har ligget 8 timer i blæren på dagen. Stort sett skal man jo til veterinæren i løpet av formiddagen, så da er morgenurinen greiest å ta med, men skal man ikke før i kveldinga, så er det ikke sikkert urinen er fersk nok. Men dette er uansett noe man får beskjed om fra veterinæren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...