Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress eller bare hormonell


Lizbeth

Recommended Posts

Valpen er 7 mnd. nå og rir på oss. Det har hun forsåvidt gjort hele tiden når hun har vært oppkavet.

Men de siste to dagene har hun plutselig reist seg og begynt å ri på meg "uten grunn". Det har ikke vært noe bråk eller uro, vi har bare sett på tv og hun har lagt på gulvet. Det er altså ingen årsak til at det evt. er stress hos henne.

Hvorfor gjør hun dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting:

Løpetid

Dominans

Hunden din er 7 måneder gammel og kanskje begynner den første løpetida hennes. Det betyr at hun går over i en annen fase - og trangen til å prøve å klatre på rangstigen er større - ergo rir hun. For jukking har jeg ikke tro på kommer av stress; det er ren dominanshandling.

Du må ikke la henne få lov til å ri - for ved at du lar henne humpe rundt på beina dine, så sier du indirekte at du er underlegen henne. Skarpt nei! og dytt henne vekk, og ros henne når hun kutter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jukking har jeg ikke tro på kommer av stress; det er ren dominanshandling.

Der er jeg uenig med deg. Riing kan også komme av stress, i hvert fall har jeg observert det på egne hunder. Eldstetispa mi, som ellers gjerne skulle ha sjefet litt over hele verden, har kun ridd på meg to ganger i sitt åtteårige liv, begge gangene i forbindelse med ekstra høyt stressnivå. Yngstehunden er veldig lite dominant, men har et ganske høyt stressnivå. De gangene han er aller mest stressa prøver han seg på å ri, men ikke ellers. Jeg mener ikke at man skal godta riing, men jeg synes det er bryet verdt å tenke igjennom hvorfor det skjer før man bestemmer seg for hvordan man skal få bukt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riing kan også være en måte å skaffe seg oppmerksomhet på. Vær litt oppmerksom på i hvilke situasjoner det skjer, og prøv heller å gå inn i FORKANT og be hunden gjøre noe annet. FØR den rekker å begynne å ri.

Det kan bli en runddans dette - at hunden vil ha oppmerksomhet, og lærer seg hva dere reagerer på. Og selv negativ oppmerksomhet er oppmerksomhet.... :-)

Nei, den skal ikke slippe unna med riing. Det er en dum uvane å legge til seg, og bør ikke få skje. Men jeg tror det virker enda bedre å stoppe ting FØR de skjer... det "imponerer" hunden (oi, de skjønte hva jeg tenkte på), og så er det greit å slippe å kjefte. Kjefter man på ting, viser man også at man tar dem "alvorlig" - og så styrker det hvalpens tro på at "her er det noe".

Da minstemann her gjorde noen forsøk, så tok jeg bare tvert og feide ham unna - ganske håndfast, men jeg var ikke sint eller irettesatte ham - jeg bare fikk ham unna og "lo" litt av det hele ("tok det ikke alvorlig"). Så ba jeg ham heller gå unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riing kan også være en måte å skaffe seg oppmerksomhet på. Vær litt oppmerksom på i hvilke situasjoner det skjer, og prøv heller å gå inn i FORKANT og be hunden gjøre noe annet. FØR den rekker å begynne å ri.

Jeg skjønner hva du mener, og takker for svaret. Du tar deg alltid tid til å skrive lange velbegrunnete svar. ;)

Men de er av og til uforutsigbare disse hundene. Vanligvis, hvis det er typisk stressriing så kan jeg forutse det, og delvis hindre det. Fordi vi da gjerne er i en situasjon der man kan anta at hun blir stresset.

Men i går kveld satt vi i hver vår stol og så på tv, valpen lå og smådormet på gulvet. Pluselig reiser hun seg og kommer småsøvnig bort til meg, jeg strekker ut en hånd for å kose og hun starter umiddelbart med å ri på kneet mitt.

Men jeg skal være obs, og det blir ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, på yngstemann her - de få gangene han har slike tanker i hodet - så har han et meget målbevisst uttrykk der han er på vei bort mot beinet mitt...

Noen ganger så kan hunder bare "få ting for seg". Jeg kjente engang en veldig "klatrete" hund som ikke klarte å se en annen hund stå på en bestemt måte, uten å få en slags "halvautomatisk" reaksjon i form riing. Dette så vi flere ganger; pussig ting.

Samme assosiasjonsgreie mener jeg at jeg så på en hund her; jeg satt i stolen med ene beinet over den andre - hunden gikk forbi, og synet av den foten gjorde at det liksom "koblet" noe i hodet hans, krona datt ned, og han hoppet på. Pussig, det også. Akkurat som et slags instinkt, slik man ser på unge hunder - det er mer enn en tilfeldighet, men...

Det jeg så i neste runde, var at samme hund brukte dette som en måte å få oppmerksomhet på - fra den andre hunden i huset, som ikke tillater at han bedriver denslags respektløsheter som dette og knurring; da setter hun ham på plass. Hvis den eldre hunden overser minsten, så har han prøvd denne riingen - for da klarer hun ikke å late som ingenting lenger.

Samme hund ble forsøksvis ridd på den også, og DA ble hun ikke sint - men bare "ristet" minsten av seg, eller dasket solid til ham med labben så det ikke gikk (han prøvde å ri på hodet hennes når hun lå på gulvet....).

Men adferd man ikke ønsker - det får man bare si stopp til. Men man kan gjøre det uten å bli "sint". Har du et "nei" inne fra andre sammenhenger, så kan det være greit. For er hunden i ferd med å prøve seg frem, så kan din respons bli avgjørende for hvor "viktig" hunden tror dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...