Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtrening med bilredd hund


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg holder på med prosjekt "trene wannabe trekkhunden til å gå pent i bånd". Det går veldig fint, helt til vi kommer til et sted hvor det kjører biler. Tidi er nemlig redd biler og har vært det sånn ca hele livet sitt. Hun viser det ikke på noen annen måte enn at hun trekker mer i båndet enn til vanlig og hun prøver å komme seg bort fra bilveien, altså velge gater som fører bort fra bilene eller går bort til inngangsdøren på hus og håper vi skal inn dit så hun slipper å gå langs bilveien lengre.

Til vanlig er båndtrening langs veien en kamp. Hun vet at hun ikke får dra, så hun rygger, også bykser hun frem og drar igjen, og slik kan hun stå lenge. Hun er litt vanskelig å nå inn til også, hun blokkerer vekk alt annet enn muligheter for å komme seg bort fra bilveien. I dag prøvde jeg en ny taktikk, få henne til å gå med kontakt forbi bilene på en "her" kommando som jeg vanligvis bruker når vi passerer mennesker på tur og hun er løs. Som en fri ved fot kommando, bare litt slappere krav rundt den. Men etterhvert ble det mye kjefting fordi hun slurvet for mye og jeg er redd for å ødelegge den kommandoen som sitter så fint i skogen ved å bruke den langs veien. 

Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bikkja er så redd for biler at den blokkerer, så er vel kanskje løsningen å prøve å gjøre hunden mindre redd for biler, framfor å kjefte på den fordi den ikke gjør det du sier pga redsel? Jeg kan ikke se for meg at det er så veldig konstruktivt.

Hvis jeg var veldig redd for f. eks høyder, og noen tvang meg til å gå langs en smal sti langs en fjellvegg med 500 meter rett ned, og samtidig ville at jeg skulle fortelle om andre verdenskrig, og kjeftet hvis jeg fortalte feil, så tror jeg ikke at jeg hadde prestert så bra, for å være ærlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du evt sette deg et stykke unna bilvei og trene enkle ting/stappe inn godbiter/leke med en kul leke, og så gradvis flytte dere nærmere når hun slapper av? Ikke så sikker på om det blir noe hyggelig for noen av dere å trene gå pent i bånd hvis hun er redd for bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tuvane skrev:

Hvis bikkja er så redd for biler at den blokkerer, så er vel kanskje løsningen å prøve å gjøre hunden mindre redd for biler, framfor å kjefte på den fordi den ikke gjør det du sier pga redsel? Jeg kan ikke se for meg at det er så veldig konstruktivt.

Hvis jeg var veldig redd for f. eks høyder, og noen tvang meg til å gå langs en smal sti langs en fjellvegg med 500 meter rett ned, og samtidig ville at jeg skulle fortelle om andre verdenskrig, og kjeftet hvis jeg fortalte feil, så tror jeg ikke at jeg hadde prestert så bra, for å være ærlig.

Jeg ser det ikke kom godt nok frem i start innlegget. Selvfølgelig er jeg klar over at det ikke er kjekt. Verken for meg eller bikkjen. Det kom heller ikke godt nok frem at det faktisk fungerte veldig fint en stund i dag å holde kontakt og passere biler, men det kom til et punkt der hun nektet og bare ville løpe over bilveien og jeg ble streng. En ting er at jeg blir streng fordi hun detter ut av "øvelsen". En annen ting er at jeg blir streng fordi hun rett og slett setter sitt eget liv i fare. Hun vil bare fortest mulig bort og over veien, så da kan hun finne på å løpe rett ut i veien. Da vil jeg heller ha en hund som er enda mer redd biler og ikke løper over veien, enn en som faktisk løper over veien. 

12 minutter siden, tonjek skrev:

Kan du evt sette deg et stykke unna bilvei og trene enkle ting/stappe inn godbiter/leke med en kul leke, og så gradvis flytte dere nærmere når hun slapper av? Ikke så sikker på om det blir noe hyggelig for noen av dere å trene gå pent i bånd hvis hun er redd for bilene.

Jeg vet ikke om hennes redsel for biler er noe som noen sinne kan kureres. Det kan kanskje dempes, men jeg tror hun alltid vil være redd for biler. Jeg plages ikke av det i hverdagen, utenom den båndtreningen. Jeg tenkte kontakt i passering av biler kunne løse problemet, for da fikk hun andre ting å tenke på.

Tanken jeg har er at denne kontakt treningen fungerte til en viss grad i dag. Desto flere biler det ble, desto vanskeligere ble det for henne å holde på kravene. Så muligens trappe det opp gradvis. I tillegg går hun faktisk fint i bånd på steder nå hvor hun før ikke gikk fint i bånd fordi det var biler i nærheten, så jeg aner håp en dag! Musesteg, så kanskje vi kommer dit. Jeg er kjent for å være utålmodig og hopper gjerne rett ut på dypt vann med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det blir for mye for henne når det blir mye trafikk? At hun greier å trene, holde fokus og kontakt ved lite trafikk men at det blir for mye med mye trafikk? At det blir for krevende til at hun takler det.

Hvis du har muligheten? Kunne du da trent gå pent/kontakt på veier med lite trafikk? 

Kanskje du skulle sjekka ut BAT?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Virker som om det blir for mye for henne når det blir mye trafikk? At hun greier å trene, holde fokus og kontakt ved lite trafikk men at det blir for mye med mye trafikk? At det blir for krevende til at hun takler det.

Hvis du har muligheten? Kunne du da trent gå pent/kontakt på veier med lite trafikk? 

Kanskje du skulle sjekka ut BAT?

Ja, tror det kan funke å trene det opp med litt og litt mer trafikk. Før gikk hun ikke fint i bånd i nabolaget bare fordi hun visste det kunne komme bil. Det er også et tursted ganske nært veien hvor hun før ikke gikk fint i bånd, men som hun nå går fint i bånd. Så å øke utfordringen litt og litt med mer og mer trafikk kan sikkert hjelpe. 

Googler BAT nå, men kan du forklare kort hva det går ut på om du vet det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MegaMarie skrev:

Ja, tror det kan funke å trene det opp med litt og litt mer trafikk. Før gikk hun ikke fint i bånd i nabolaget bare fordi hun visste det kunne komme bil. Det er også et tursted ganske nært veien hvor hun før ikke gikk fint i bånd, men som hun nå går fint i bånd. Så å øke utfordringen litt og litt med mer og mer trafikk kan sikkert hjelpe. 

Googler BAT nå, men kan du forklare kort hva det går ut på om du vet det? :)

http://dogdiggers.com/blogg/?cat=33

Står litt kort om det her :-) Jeg ekke så stor på BAT selv, men har troen på at det kan fungere veldig bra på enkelte problemer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...