Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn valp - ok?


Tempus
 Share

Recommended Posts

Saga (7mnd) har blitt veldig tynn synes jeg. Hu sliter veldig med magen og går nå på Hills Z/D. Hu har tatt blodprøver og ultralyd, neste steg er nå koloskopi. Greia er at hu spiser omtrent ikke. De to første dagene syntes hu Hills var supert, men nå bare rygger hu. Hu går gjerne et døgn - halvannet uten mat for så å spise litt til et måltid eller to. Deretter går hu et døgn - halvannet igjen uten. Ribbeina kjennes veldig godt og hoftebeina og ryggrad stikker ut.

Er det farlig for en valp å bli så tynn? Hadde det vært vår voksne hadde jeg ikke vært bekymra, for hu er jo tross alt ferdig utvokst. Kan det gå ut over veksten/skjelett, eller kan hu bli underernært på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu kan selvsagt, men det skal ofte mye til :) At ribbeina kjennes veldig godt er ikke nødvendigvis noe faresignal, men slike utsagn er jo veldig subjektive så det er vanskelig å vite hva du legger i det når du beskriver det nå, hoftebein og ryggrad er hos noen mer utstikkende og fremtredende uansett vekt og mer ofte hos unghunder/valper iom at de er dårligere muskulert og det som hovedsaklig omgir disse skjelettområdene er store muskelgrupper. Er det en Bichon havanaise det er snakk om? Isåfall vil jeg tro at hun er over det meste av vekst og sånt uansett i en alder av 7 mnd, så noen stor krise er det neppe så lenge hun ikke er helt avmagret (og det er jo ikke bra uansett alder) og det er fare for generell helse, men siden du sier du ikke hadde vært bekymret om det hadde vært voksenhunden så regner jeg med at det ikke er så ille? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd vom? Nyx var sånn som din, hun spiste kun om det var høyst nødvendig. Det kunne gå et par dager uten at hun gadd å spise.. Det så man på vekta, for hun veide kun 15 kg (14 på det verste). Hoftebein, ryggrad og ribbein var veldig utstikkende.

Jeg prøvde vom og nå spiser hun en kilo om dagen :P Hun går til og med og maser litt når det nærmer seg middagstid, for hun er så glad i maten nå. Vekta har gått opp til 16 kg, men har stoppet opp der. Nå er hun i god form og hverken tynn eller tjukk synes jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Hu kan selvsagt, men det skal ofte mye til :) At ribbeina kjennes veldig godt er ikke nødvendigvis noe faresignal, men slike utsagn er jo veldig subjektive så det er vanskelig å vite hva du legger i det når du beskriver det nå, hoftebein og ryggrad er hos noen mer utstikkende og fremtredende uansett vekt og mer ofte hos unghunder/valper iom at de er dårligere muskulert og det som hovedsaklig omgir disse skjelettområdene er store muskelgrupper. Er det en Bichon havanaise det er snakk om? Isåfall vil jeg tro at hun er over det meste av vekst og sånt uansett i en alder av 7 mnd, så noen stor krise er det neppe så lenge hun ikke er helt avmagret (og det er jo ikke bra uansett alder) og det er fare for generell helse, men siden du sier du ikke hadde vært bekymret om det hadde vært voksenhunden så regner jeg med at det ikke er så ille? 

Vår voksne, havanaisen, er også slank men langt ifra så tynn som Saga. Saga er en blandingshund, så vi vet ikke helt hvor stor hu blir. Hu er rundt 8.5kg nå. Hadde gått ned ca 200 gram på en måneds tid. 

 

2 timer siden, Lunatic skrev:

Har du prøvd vom? Nyx var sånn som din, hun spiste kun om det var høyst nødvendig. Det kunne gå et par dager uten at hun gadd å spise.. Det så man på vekta, for hun veide kun 15 kg (14 på det verste). Hoftebein, ryggrad og ribbein var veldig utstikkende.

Jeg prøvde vom og nå spiser hun en kilo om dagen :P Hun går til og med og maser litt når det nærmer seg middagstid, for hun er så glad i maten nå. Vekta har gått opp til 16 kg, men har stoppet opp der. Nå er hun i god form og hverken tynn eller tjukk synes jeg :) 

Saga kan dessverre ikke spise vom og hundemat :( Hu får blodig diaré og oppkast av alt annet enn spesialfôret.. Hu gikk på vom og hundemat før, men det ble hu også mektig lei av. Mulig hu har vondt i magen og at det er derfor hu ikke vil spise, men veit jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tempus skrev:

Vår voksne, havanaisen, er også slank men langt ifra så tynn som Saga. Saga er en blandingshund, så vi vet ikke helt hvor stor hu blir. Hu er rundt 8.5kg nå. Hadde gått ned ca 200 gram på en måneds tid. 

 

Saga kan dessverre ikke spise vom og hundemat :( Hu får blodig diaré og oppkast av alt annet enn spesialfôret.. Hu gikk på vom og hundemat før, men det ble hu også mektig lei av. Mulig hu har vondt i magen og at det er derfor hu ikke vil spise, men veit jo ikke..

Æsj, ja da skjønner jeg. Høres ikke så bra ut :( men da har jeg dessverre ingen tips.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tempus skrev:

Vår voksne, havanaisen, er også slank men langt ifra så tynn som Saga. Saga er en blandingshund, så vi vet ikke helt hvor stor hu blir. Hu er rundt 8.5kg nå. Hadde gått ned ca 200 gram på en måneds tid. 

 

Det at hun er slank/tynn allerede og fortsatt(?) går ned fordi hun ikke får i seg nok er jo absolutt bekymringsverdig. Ikke sikkert det er problematisk helt enda, men før eller siden må det jo stoppe, viss ikke er det jo absolutt ikke bra. Du sier hun ikke spiser i et par dager også kan hun spise et par måltider før hun tar en pause igjen, Hvor ofte serveres det mat?  Viss dere serverer to ganger om dagen feks så prøv å gå over på en gang, da kanskje hun blir å spise litt hver dag istedet fordi hun blir sulten mellom hver gang? Kanskje hun totalt sett spiser litt mer også.. Finnes det ingenting dere kan tilsette maten som dere vet om? Olje? Egg? noe som kan gi en god boost på kalorier uten å være så mye i mengde? Evt noe rent kjøtt/fisk e.l. som hun tåler? De har ikke noe våtfor el av dette spesialforet? kanskje hun liker det bedre? Det er ikke enkelt slikt, og spesielt ikke når det kan være noe galt/vondt som gjør det. En ting med friske hunder, de får jo som regel i seg nok, om enn det er lite, men ved sjukdom så kan de jo faktisk sulte ved matskålen. Håper det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...