Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye fôr bør han få?


marim
 Share

Recommended Posts

Papillonen min har gått fra å bare ville ha fôr med leverpostei på, til å elske tørrforet sitt. Dette ble gjort med en skikkelig sultestreik stakkar, han fikk tilgang på maten sin morgen og kveld i 30 min, spiste han ikke, ble han ikke tilbudt noe som helst før neste måltid. Etter noen dager når han begynte å spise, erfarte vi at om han fikk mat på morgenen, spiste han ikke på kvelden. Så vi droppet morgensmåltidet. Nå får han mat klokken 18.00 ca hver kveld. 

Vi har prøvd oss frem, og nå spiser han opp 40 gram. Fyller vi på noe mer, spiser han sjeldent opp. Han får apetitt fôr fra felleskjøpet. På den pakken står det at han trenger 80-110 gram om dagen. Han får også dentastix hver gang etter han har spist opp all maten sin. 

Det jeg da  lurer på er om han spiser lite, eller om det er normalt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit at han spiser det, har finne et for han liker, også er det jo best for tennene at han får tørrfor i stedet for mye bløtfor. Har også prøvd han med både bløtfor og vom, men han har ikke ville hatt det. Litt av en raring han her. 

Men han er altså ikke tynn, veier litt over 4 kilo, og er generelt  liten i størrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Oj, det var lite mat! Min lille veier fem kilo og får ca 130 gram om dagen pluss matrester.

Har du prøvd å droppe dentastixen og heller gi mer mat? Det hjelper veldig å tilsette selolje på min. :)

Ja det er det jeg syns også, men før vi tok tak og tok ''ifra'' han den vanen om leverpostei, så spiser han til og med mer nå enn han gjorde før. Så nå spiser han jo faktisk mye, i forhold til det han gjorde. Han er vant til det at etter han har spist opp all maten sin, så får han dentastix som belønning. Så han forventer på en måte den etter mat, og han er så glad i den, så vil egentlig la han ha den gleden jeg.  

Får din de 130 grammene med en gang, eller har han maten sin gjennom hele dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, marim skrev:

Ja det er det jeg syns også, men før vi tok tak og tok ''ifra'' han den vanen om leverpostei, så spiser han til og med mer nå enn han gjorde før. Så nå spiser han jo faktisk mye, i forhold til det han gjorde. Han er vant til det at etter han har spist opp all maten sin, så får han dentastix som belønning. Så han forventer på en måte den etter mat, og han er så glad i den, så vil egentlig la han ha den gleden jeg.  

Får din de 130 grammene med en gang, eller har han maten sin gjennom hele dagen? :)

Hun får ett måltid om dagen, etter jobb og lang tur. Da er hun alltid veldig sulten og spiser det som blir servert. 

Hva med å bytte ut dentastix med noe annet? En tyggepinne eller lignende. Eller gi en halv eller en tredjedel av en dentastix i en periode for å se om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke er tynn, hvorfor skal han da på død og liv ha mer mat? Det er jo innmari individuelt hvilken mengde en hund trenger for å holde vekta si. Jeg har f.eks. tre tisper av samme rase her nå, som veier ganske nøyaktig det samme, men den ene trenger bare halvparten av fôrmengden i forhold til de to andre for ikke å bli tjukk. Jeg skal jammen prøve å veie mengden jeg gir til sheltien her, for det er ikke mye hun trenger (litt mer etter hun ble 10+ år). 

Edit: Jeg fôret nå jeg, så da måtte jeg bare veie opp maten for moro skyld.
Alle hundene får nå for enkelhets skyld samme fôr, RC 4300.

Tonks (aussie, 19 kg, 4 år): ca. 300 gram om dagen
Cirka (aussie, 21 kg, 20 mnd): ca. 300 gram om dagen
Tibra (aussie, 20 kg, 7 år): ca. 180 gram om dagen
Ia (schäfer, 30 kg, 5 år): ca. 300 gram om dagen
Saeta (sheltie, 7,5 kg, 11 år): ca. 70 gram om dagen

De får vanligvis ikke noe særlig tyggeting i tillegg. Litt godbiter blir det på trening, men bruker også mye ball, og trener heller ikke mer enn 2-3 dager i uka på denne tiden av året. 

Synes ikke 40 gram ble så lite til en hund på 4 kg, jeg, så lenge han ikke er tynn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka får 140 gram V&H + 30 gram oppbløtt tørrfôr fordelt på to måltider nå. Jeg veier all mat. Hun skulle opp i vekt etter en heftig operasjon, så da var det nødvendig å vite nøyaktig hva hun spiste. Hun har lagt på seg den halvkiloen hun skulle og jeg trapper nå ned til 120 - 140 gr V&H pr dag.

Hvor mye mat hunden trenger,  har vel litt med mosjon og forbrenning å gjøre, også. Til å være en 6 kilos hund, får kanskje Tinka mye mosjon. 7 - 10 kilometer pr dag, fordelt på en to - tre turer. Vet ikke om det er mye, jeg. Vi tusler nå bare i skogen. Men hun hadde ikke klart å holde vekten oppe på 50 - 60 gram tørrfôr om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ida skrev:

Tinka får 140 gram V&H + 30 gram oppbløtt tørrfôr fordelt på to måltider nå. Jeg veier all mat. Hun skulle opp i vekt etter en heftig operasjon, så da var det nødvendig å vite nøyaktig hva hun spiste. Hun har lagt på seg den halvkiloen hun skulle og jeg trapper nå ned til 120 - 140 gr V&H pr dag.

Hvor mye mat hunden trenger,  har vel litt med mosjon og forbrenning å gjøre, også. Til å være en 6 kilos hund, får kanskje Tinka mye mosjon. 7 - 10 kilometer pr dag, fordelt på en to - tre turer. Vet ikke om det er mye, jeg. Vi tusler nå bare i skogen. Men hun hadde ikke klart å holde vekten oppe på 50 - 60 gram tørrfôr om dagen. 

 

Kom til å sitere meg selv. Stilig. Skulle endre, da men...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ida skrev:

 

Kom til å sitere meg selv. Stilig. Skulle endre, da men...

 

Vet du hvor mange kjøttboller du gir ca? Min hund på 4,5 kg spiser 8-10 V&H kjøttboller + grønnsaker om dagen og så mye tørrfôr han vil.  Jeg har ikke vekt lenger så jeg aner ikke hvor mange gram han spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, marim skrev:

Papillonen min har gått fra å bare ville ha fôr med leverpostei på, til å elske tørrforet sitt. Dette ble gjort med en skikkelig sultestreik stakkar, han fikk tilgang på maten sin morgen og kveld i 30 min, spiste han ikke, ble han ikke tilbudt noe som helst før neste måltid. Etter noen dager når han begynte å spise, erfarte vi at om han fikk mat på morgenen, spiste han ikke på kvelden. Så vi droppet morgensmåltidet. Nå får han mat klokken 18.00 ca hver kveld. 

Vi har prøvd oss frem, og nå spiser han opp 40 gram. Fyller vi på noe mer, spiser han sjeldent opp. Han får apetitt fôr fra felleskjøpet. På den pakken står det at han trenger 80-110 gram om dagen. Han får også dentastix hver gang etter han har spist opp all maten sin. 

Det jeg da  lurer på er om han spiser lite, eller om det er normalt? :) 

Anbefalt mengde er ofte en god del mer en de fleste hunder trenger og det er jo uansett veldig individuelt hvor mye de faktisk trenger :) Om hunden er i fint hold så får den jo i seg nok mat. Men skulle han bli tynn så finnes det jo triks, feks bytte ut maten med høyenergi for (mer kalorier på samme mengde), kanskje forsøke å bytte ut dentastixen med noe med næringsverdi og antagelig så kommer han til å ville ha litt mer etterhvert som han spiser(magesekken strekker seg og han vil bli mer sulten). Tørrfor er forøvrig ikke noe bedre for tennene enn annet for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lemen skrev:

Vet du hvor mange kjøttboller du gir ca? Min hund på 4,5 kg spiser 8-10 V&H kjøttboller + grønnsaker om dagen og så mye tørrfôr han vil.  Jeg har ikke vekt lenger så jeg aner ikke hvor mange gram han spiser. 

Nå ligger det åtte boller i en plastboks med lokk til tining i kjøleskapet = 148 gram :sleep: Jeg har digital vekt, så den er pinlig nøyaktig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ida skrev:

Nå ligger det åtte boller i en plastboks med lokk til tining i kjøleskapet = 148 gram :sleep: Jeg har digital vekt, så den er pinlig nøyaktig :lol:

Tusen takk! Da vet jeg det. :) 

Min vekt avgikk med døden for lenge siden, så jeg har gitt mat etter hold og apetitt og siden han ikke verken blir tynnere eller tykkere så har jeg tenkt at han hvert fall får nok mat. Jeg vil tro at 148g ++ om dagen er nok for en spjæling på 4,5 kg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...