Gå til innhold
Hundesonen.no

Kryptorchisme


Wanderlust

Recommended Posts

Hva jeg vet;

Krypto. er en arvelig tilstand, og det bør i utgangspunktet ikke avles på søsken/faren/samme kombinasjon flere ganger- altså må oppdretter underettes (dette er hva jeg har blitt fortalt).

krypto gjør at den ene eller begge testiklene ikke faller ned fra buken, og dette medfører en relativt stor økning i faren for kreft. Hunder med krypto kan bli rene hormonbomber, ofte værre enn ander (dette har jeg ikke merket noe til på min egen einstien)..

Jeg vil altså anbefale å kastrere hunden, dette har jeg blirr anbefalt både av privatpersoner og veterinærer, MEN min vet sa at det ikke hastet veldig, man kunne godt vente til rundt to års alder. Det har også hendt at en av testiklene faller ned ved 19/20 mnd alder, men dette er uvanlig.

Massajse KAN hjelpe (ikke dokumentert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptokisme er arvelig, men både moren og faren må ha genet. En hund som ikke har fått en steinen kan fortsatt parres, men man får ikke registrert kull etter kryptocild hund(tror jeg).

En hund som kun har en stein vil leve like bra som en som har begge steinene på plass, men med alderen vil han få økt fare for testikkelkreft i testikkelen i buken. Det kan også være fare for at den vil snurre seg rund innvollene til hunden, så hvis den får akutte magesmerter bør man kontakte vetrinær snarest. Hunden vil ha økt hormonproduksjon i testikkelen i buken pga varmen, og det kan føre til at man kan få en hormonbombe av en hund. De fleste vetrinærer anbefaler å få operert ut testikkelen og samtidig fjerne den som er kommet på normal plass.

Sjansene for at den testikkelen faller på plass blir mindre og mindre etter 6mnd og etter 1 år så er det mest sannsynlig at den ikke kommer selv om det kan skje.

Jeg har også en hund med en testikkel og jeg sende mail til vetrinæren for å få svar på noen spørsmål. Kan jo like greit legge ut deler av svaret.

(...)Kryptorkide hunder har som du nevner en større hormonproduksjon enn en som ikke har det. Dette kan i enkelte tilfeller føre til adferdsendringer. Den største grunnen til at slike testikler blir anbefalt å fjernes er den svært økede sjansen for testikkelkreft, i tillegg til problemer med prostata som kan oppstå som følge av den økede hormonproduksjonen. Dette er god nok medisinsk grunn til å kastrere hunden. Vanligvis venter man til hunden er kjønnsmoden (7-9 mnd) før man tar en avgjørelse om man skal operere eller ikke. Hvis testikkelen ikke har kommet ned til dette tidspunkt kan hunden kastreres, og det anbefales alltid da å fjerne begge testiklene. (...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan denne operasjonen dekkes av en forsikring? har vetrinærforsikring, men er litt usikker på hva den dekker. er første gang vi har forsikring på hund. Brukte den engang da vi var hos vet`n på en søndag, og det ble ekstra dyrt da siden det var helgeavgifter og utryknings greier,. og det gikk helt greit å få igjen penger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan denne operasjonen dekkes av en forsikring? har vetrinærforsikring, men er litt usikker på hva den dekker. er første gang vi har forsikring på hund. Brukte den engang da vi var hos vet`n på en søndag, og det ble ekstra dyrt da siden det var helgeavgifter og utryknings greier,. og det gikk helt greit å få igjen penger da.

Det er spørs hvor du har forsikringa. Agria dekker det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kastrer snarest etter 18 måner.

har ikke stein kommet ned innen 8 måner burde det fortsatt kastreres selv om den kommer ned innen den

fyller 18 måner.

dette for og hjelpe til å bli kvitt denne sykdomen.

ett av problemene er at det er 60% prosent sikkert at den ikke er fruktbar, er den fruktbar er den bærer av genet å bør ikke brukes i avl.

om bare den stein som ligger fast blir fjærnet er det fortsatt stor fare for kreft i den testikel som var normal.

d finnes hormon behandling som kan brukes innen 8 måner men er ikke annbefalt.

i danmark blir ikke hunder som måtte ha hormonbehandling for kryptorchisme godkjent for utstilling,hvis de klarer å bevise at hunden fikk behandling for å få ned stein.

kjør deg selv og hunden en tjeneste å kastrer ved 18 måner.

d finns nok useriøse oppdettere som gir fan......

det med hormonforstyrelser er ikke noe man kan si i alle tilfeller.

hunden trenger ikke få hormonforsyrelser i det hele tatt men kan å bli en hormon bombe av en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig at Agria ikke dekker det. Vi forsikret Aro da NKK hadde avtale med Storebrand, de dekket det da vi kastrerte Aro...

Ja, jeg synes også det er dårlig. Ero er forsikret i Agria, og vi må betale hele oprasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke helt hva som var morsomt med det, men ja hunder kan det. For mange hunder med kryptoksime så anbefales det også pga hormoner.

Hvor står det noe anngåend morsomt :)

Har blitt fortalt at man ikke skulle kastrere før de er 18mnd, men hva er vel jeg,,ingen ekspert ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det noe anngåend morsomt :)

Har blitt fortalt at man ikke skulle kastrere før de er 18mnd, men hva er vel jeg,,ingen ekspert ihvertfall ;)

Du hadde bare en slik :P bak innlegget dit, så derfor så det ut som om det var morsomt at hunder kan kastreres før 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kastrer snarest etter 18 måner.

har ikke stein kommet ned innen 8 måner burde det fortsatt kastreres selv om den kommer ned innen den

fyller 18 måner.

dette for og hjelpe til å bli kvitt denne sykdomen.

ett av problemene er at det er 60% prosent sikkert at den ikke er fruktbar, er den fruktbar er den bærer av genet å bør ikke brukes i avl.

om bare den stein som ligger fast blir fjærnet er det fortsatt stor fare for kreft i den testikel som var normal.

d finnes hormon behandling som kan brukes innen 8 måner men er ikke annbefalt.

i danmark blir ikke hunder som måtte ha hormonbehandling for kryptorchisme godkjent for utstilling,hvis de klarer å bevise at hunden fikk behandling for å få ned stein.

kjør deg selv og hunden en tjeneste å kastrer ved 18 måner.

d finns nok useriøse oppdettere som gir fan......

det med hormonforstyrelser er ikke noe man kan si i alle tilfeller.

hunden trenger ikke få hormonforsyrelser i det hele tatt men kan å bli en hormon bombe av en hund.

men kan man ikke kastrere før hunden er 18 mnd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki...

men ved kastrering, hva andre ting kan endre seg?

vil han f,eks snuse mindre på gulvet når vi trener? (f.eks viss det er tisper)

evt. roe seg ned litt? (veldig hyper denne gutten)

osv.osv...

Noen hunder blir roligere, noen slutter å markere, noen reagerer ikke på løpstispe så tror ikke det er noen fasitsvar på hvordan hunden blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kryptokisme er arvelig, men både moren og faren må ha genet. En hund som ikke har fått en steinen kan fortsatt parres, men man får ikke registrert kull etter kryptocild hund(tror jeg).

(...)

Jeg har også en hund med en testikkel og jeg sende mail til vetrinæren for å få svar på noen spørsmål. Kan jo like greit legge ut deler av svaret.

Du skriver at en hannhund med en testikkel kan brukes i arv. Men hvordan vil det bli for avkommet? Vil det da være høy sannsynslighet for at hannhundene også kun vil få en stein?

Og hvor sikker er du på dette med at man ikke får registert kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at en hannhund med en testikkel kan brukes i arv. Men hvordan vil det bli for avkommet? Vil det da være høy sannsynslighet for at hannhundene også kun vil få en stein?

Og hvor sikker er du på dette med at man ikke får registert kullet?

Ja, en kryptochild hannhund brukes i avl men man jeg tror at man ikke får registrert kullet(er som sagt ikke sikker på det med registrering, men jeg synes å ha lest det en plass som jeg ikke finner igjen). Både moren og faren må være bærer av genet for at avkommet skal kunne bli kryptochild(det er vanskeligere å se om tispa er kryptochild siden hun ikke har testikkler). Kullet vil være helt normalt hvis bare hannen er kryptochild(tispen ikker er det eller bærer), men alle valpene i kullet vil være bærer og hvis de parres med en annen bærer kan valper av det kullet bli kryptochild. Altså trengs det ikke så sees på kullet at de har en kryptochild far så lenge moren ikke er kryptochild eller bærer, men de vil alle være bærer av det genet.

Jeg personlig mener at det er uansvarlig å avle på hunder som er kryptochild(også kullsøsken, avkom og forreldre av den kryptochilde hunden) siden det er med på å spre dette problemet. Det blir det samme som HD, man avler ikke på hunder med HD siden det er med på å svekke rasen og det er ikke etisk riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...