Gå til innhold
Hundesonen.no

Kryptorchisme

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Hva jeg vet;

Krypto. er en arvelig tilstand, og det bør i utgangspunktet ikke avles på søsken/faren/samme kombinasjon flere ganger- altså må oppdretter underettes (dette er hva jeg har blitt fortalt).

krypto gjør at den ene eller begge testiklene ikke faller ned fra buken, og dette medfører en relativt stor økning i faren for kreft. Hunder med krypto kan bli rene hormonbomber, ofte værre enn ander (dette har jeg ikke merket noe til på min egen einstien)..

Jeg vil altså anbefale å kastrere hunden, dette har jeg blirr anbefalt både av privatpersoner og veterinærer, MEN min vet sa at det ikke hastet veldig, man kunne godt vente til rundt to års alder. Det har også hendt at en av testiklene faller ned ved 19/20 mnd alder, men dette er uvanlig.

Massajse KAN hjelpe (ikke dokumentert).

Skrevet

Kryptokisme er arvelig, men både moren og faren må ha genet. En hund som ikke har fått en steinen kan fortsatt parres, men man får ikke registrert kull etter kryptocild hund(tror jeg).

En hund som kun har en stein vil leve like bra som en som har begge steinene på plass, men med alderen vil han få økt fare for testikkelkreft i testikkelen i buken. Det kan også være fare for at den vil snurre seg rund innvollene til hunden, så hvis den får akutte magesmerter bør man kontakte vetrinær snarest. Hunden vil ha økt hormonproduksjon i testikkelen i buken pga varmen, og det kan føre til at man kan få en hormonbombe av en hund. De fleste vetrinærer anbefaler å få operert ut testikkelen og samtidig fjerne den som er kommet på normal plass.

Sjansene for at den testikkelen faller på plass blir mindre og mindre etter 6mnd og etter 1 år så er det mest sannsynlig at den ikke kommer selv om det kan skje.

Jeg har også en hund med en testikkel og jeg sende mail til vetrinæren for å få svar på noen spørsmål. Kan jo like greit legge ut deler av svaret.

(...)Kryptorkide hunder har som du nevner en større hormonproduksjon enn en som ikke har det. Dette kan i enkelte tilfeller føre til adferdsendringer. Den største grunnen til at slike testikler blir anbefalt å fjernes er den svært økede sjansen for testikkelkreft, i tillegg til problemer med prostata som kan oppstå som følge av den økede hormonproduksjonen. Dette er god nok medisinsk grunn til å kastrere hunden. Vanligvis venter man til hunden er kjønnsmoden (7-9 mnd) før man tar en avgjørelse om man skal operere eller ikke. Hvis testikkelen ikke har kommet ned til dette tidspunkt kan hunden kastreres, og det anbefales alltid da å fjerne begge testiklene. (...)
Skrevet

men kan denne operasjonen dekkes av en forsikring? har vetrinærforsikring, men er litt usikker på hva den dekker. er første gang vi har forsikring på hund. Brukte den engang da vi var hos vet`n på en søndag, og det ble ekstra dyrt da siden det var helgeavgifter og utryknings greier,. og det gikk helt greit å få igjen penger da.

Skrevet

Hvorfor anbefales det å fjerne begge testiklene egentlig?

Skjønner jo at den som ikke kommer ned må ut, men den andre?

Har det ringvirkninger å bare ha en testikkel også?

Skrevet

men kan denne operasjonen dekkes av en forsikring? har vetrinærforsikring, men er litt usikker på hva den dekker. er første gang vi har forsikring på hund. Brukte den engang da vi var hos vet`n på en søndag, og det ble ekstra dyrt da siden det var helgeavgifter og utryknings greier,. og det gikk helt greit å få igjen penger da.

Det er spørs hvor du har forsikringa. Agria dekker det ikke...

• 2 weeks later...
Skrevet

kastrer snarest etter 18 måner.

har ikke stein kommet ned innen 8 måner burde det fortsatt kastreres selv om den kommer ned innen den

fyller 18 måner.

dette for og hjelpe til å bli kvitt denne sykdomen.

ett av problemene er at det er 60% prosent sikkert at den ikke er fruktbar, er den fruktbar er den bærer av genet å bør ikke brukes i avl.

om bare den stein som ligger fast blir fjærnet er det fortsatt stor fare for kreft i den testikel som var normal.

d finnes hormon behandling som kan brukes innen 8 måner men er ikke annbefalt.

i danmark blir ikke hunder som måtte ha hormonbehandling for kryptorchisme godkjent for utstilling,hvis de klarer å bevise at hunden fikk behandling for å få ned stein.

kjør deg selv og hunden en tjeneste å kastrer ved 18 måner.

d finns nok useriøse oppdettere som gir fan......

det med hormonforstyrelser er ikke noe man kan si i alle tilfeller.

hunden trenger ikke få hormonforsyrelser i det hele tatt men kan å bli en hormon bombe av en hund.

Skrevet

Det er spørs hvor du har forsikringa. Agria dekker det ikke...

Synes det er dårlig at Agria ikke dekker det. Vi forsikret Aro da NKK hadde avtale med Storebrand, de dekket det da vi kastrerte Aro...

Skrevet

Synes det er dårlig at Agria ikke dekker det. Vi forsikret Aro da NKK hadde avtale med Storebrand, de dekket det da vi kastrerte Aro...

Ja, jeg synes også det er dårlig. Ero er forsikret i Agria, og vi må betale hele oprasjonen selv.

Skrevet

Så de kan altså kastreres før de er 18mnd? :)

Så ikke helt hva som var morsomt med det, men ja hunder kan det. For mange hunder med kryptoksime så anbefales det også pga hormoner.

Skrevet

Så ikke helt hva som var morsomt med det, men ja hunder kan det. For mange hunder med kryptoksime så anbefales det også pga hormoner.

Hvor står det noe anngåend morsomt :)

Har blitt fortalt at man ikke skulle kastrere før de er 18mnd, men hva er vel jeg,,ingen ekspert ihvertfall ;)

Skrevet

Hvor står det noe anngåend morsomt :)

Har blitt fortalt at man ikke skulle kastrere før de er 18mnd, men hva er vel jeg,,ingen ekspert ihvertfall ;)

Du hadde bare en slik :P bak innlegget dit, så derfor så det ut som om det var morsomt at hunder kan kastreres før 18 mnd.

Skrevet

Du hadde bare en slik :) bak innlegget dit, så derfor så det ut som om det var morsomt at hunder kan kastreres før 18 mnd.

Ikke meningen at det skulle oppfattes slik, heller at jeg er en glad gutt ;)

Skrevet

kastrer snarest etter 18 måner.

har ikke stein kommet ned innen 8 måner burde det fortsatt kastreres selv om den kommer ned innen den

fyller 18 måner.

dette for og hjelpe til å bli kvitt denne sykdomen.

ett av problemene er at det er 60% prosent sikkert at den ikke er fruktbar, er den fruktbar er den bærer av genet å bør ikke brukes i avl.

om bare den stein som ligger fast blir fjærnet er det fortsatt stor fare for kreft i den testikel som var normal.

d finnes hormon behandling som kan brukes innen 8 måner men er ikke annbefalt.

i danmark blir ikke hunder som måtte ha hormonbehandling for kryptorchisme godkjent for utstilling,hvis de klarer å bevise at hunden fikk behandling for å få ned stein.

kjør deg selv og hunden en tjeneste å kastrer ved 18 måner.

d finns nok useriøse oppdettere som gir fan......

det med hormonforstyrelser er ikke noe man kan si i alle tilfeller.

hunden trenger ikke få hormonforsyrelser i det hele tatt men kan å bli en hormon bombe av en hund.

men kan man ikke kastrere før hunden er 18 mnd ?

Skrevet

men kan man ikke kastrere før hunden er 18 mnd ?

Selvfølgelig kan du det. Min vetrinær mente at jeg bør kastrere Ero fortest mulig.

Skrevet

oki...

men ved kastrering, hva andre ting kan endre seg?

vil han f,eks snuse mindre på gulvet når vi trener? (f.eks viss det er tisper)

evt. roe seg ned litt? (veldig hyper denne gutten)

osv.osv...

Skrevet

oki...

men ved kastrering, hva andre ting kan endre seg?

vil han f,eks snuse mindre på gulvet når vi trener? (f.eks viss det er tisper)

evt. roe seg ned litt? (veldig hyper denne gutten)

osv.osv...

Noen hunder blir roligere, noen slutter å markere, noen reagerer ikke på løpstispe så tror ikke det er noen fasitsvar på hvordan hunden blir.

• 3 months later...
Skrevet

Kryptokisme er arvelig, men både moren og faren må ha genet. En hund som ikke har fått en steinen kan fortsatt parres, men man får ikke registrert kull etter kryptocild hund(tror jeg).

(...)

Jeg har også en hund med en testikkel og jeg sende mail til vetrinæren for å få svar på noen spørsmål. Kan jo like greit legge ut deler av svaret.

Du skriver at en hannhund med en testikkel kan brukes i arv. Men hvordan vil det bli for avkommet? Vil det da være høy sannsynslighet for at hannhundene også kun vil få en stein?

Og hvor sikker er du på dette med at man ikke får registert kullet?

Skrevet

Du skriver at en hannhund med en testikkel kan brukes i arv. Men hvordan vil det bli for avkommet? Vil det da være høy sannsynslighet for at hannhundene også kun vil få en stein?

Og hvor sikker er du på dette med at man ikke får registert kullet?

Ja, en kryptochild hannhund brukes i avl men man jeg tror at man ikke får registrert kullet(er som sagt ikke sikker på det med registrering, men jeg synes å ha lest det en plass som jeg ikke finner igjen). Både moren og faren må være bærer av genet for at avkommet skal kunne bli kryptochild(det er vanskeligere å se om tispa er kryptochild siden hun ikke har testikkler). Kullet vil være helt normalt hvis bare hannen er kryptochild(tispen ikker er det eller bærer), men alle valpene i kullet vil være bærer og hvis de parres med en annen bærer kan valper av det kullet bli kryptochild. Altså trengs det ikke så sees på kullet at de har en kryptochild far så lenge moren ikke er kryptochild eller bærer, men de vil alle være bærer av det genet.

Jeg personlig mener at det er uansvarlig å avle på hunder som er kryptochild(også kullsøsken, avkom og forreldre av den kryptochilde hunden) siden det er med på å spre dette problemet. Det blir det samme som HD, man avler ikke på hunder med HD siden det er med på å svekke rasen og det er ikke etisk riktig

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...