Gå til innhold
Hundesonen.no

Impuls kjøp av cavalier king charles...

Ane_

Recommended Posts

Skrevet

Ei på jobben har nå gått til innkjøp av en liten cavalier tispe på 8 uker. Mannen er nå i Stavanger for å hente henne. De bestemte seg på ganske kort tid, og min kollega er litt spent på hvordan dette skal gå. Jeg tror dette kommer til å gå kjempe bra. De er en familie på 4 og alle er innstilt på å hjelpe til. Mannen er hjemme for øyeblikket, så han kan være hjemme med valpen. Men de har aldri hatt hund før og vet nok ikke helt hvordan de skal gjøre det. Jeg har gitt henne noen råd, men lurer på om dere har noe mer tips om hva jeg kan råde de til å gjøre..?

Det eneste jeg har sagt så langt er at

- bruk mye tid på valpen. vær tolmodige.

- ikke lek så mye. ikke dra leker, kaste pinne/ball etc... stress leker

- ikke la datter på 12 år ha med seg masse venninner hjem som får herje med valpen.

- gi den mye kjærlighet og ro.

- gå på kurs, etterhvert. Både valpekurs/grunnkurs og kanskje etterhvert lydighet/agility, noe som kan gjøre at nettopp datter (som var den som ønsket seg denne hunden mest) får mere annsvarsfølelse og ikke blir lei.. At de får bedre kontakt og at det blir "morsomere" å ha hund.

De gå 10000 kr for denne lille. Er det vanlig pris for dem?

Noen som vet om noen oppdrettere i Stavanger området? Hjemmeside? Litt nysgjerrig på hvilken oppdretter dette er.

Skrevet

Håper det går fint da. :)

Vet du hvilken farge de får?

Chili ligger i stavanger iallefall: http://home.online.no/~mag-goa/

Og ja, 10 000 er anbefalt valpepris på Cavalier nå. :)

Takk for svar. De får brun og hvit.

Er det noe du mener de bør tenke på? Noe som er viktig å tenke på i forhold til rasen?

Skrevet

Tja, de får vel vite det meste hos oppdretteren da. Men pass på å vask rundt øynene hver dag, de har lett for å bli missfarget om pusset blir liggende. Og det er så og si umulig å få bort missfargingen..

I begynnelsen må de begynne med korte turer på 5 minutter ca og øke sakte, men det gjelder vel de fleste raser da.

Ikke la valpen leke til den blir sliten, de må avbryte leken, en valp kjenner ikke selv at den er sliten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...