Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene - overgang fra bur til "fri tilgang"


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Tispa på 19 mnd har vært i bur stort sett når hun er alene hjemme.... Har hendt at jeg har droppet buret når jeg bare har skullet en kjapp tur på butikken osv.... Hun virker helt klart komfortabel med bur, men jeg ønsker å kunne droppe det.... Gjorde om hjemme, sperret av et område under trappa/litt av stua med grind. Enden på visa var at tapeten ble gnagd av veggen, og trappetrinnene ble litt gnagd på.... Hun har aldri vært veldig flink til å "finne roen" på egenhånd. Altså, hun er lydig og kan "kommanderes" til å ligge, men hun er ikke god på å finne roen av seg selv.... Vet ikke om det har noe med saken å gjøre...

Hele greia ble satt litt på "hold" fordi vi fikk valpis i hus. Han er nå 5,5 mnd og har vært i bur når han har vært hjemme alene. Selvfølgelig en del for å hindre valpestreker mens vi er borte. Nå begynner han snart å bli såpass stor at vi ønsker å få vekk buret for begges del (de har hvert sitt bur altså, men rett i nærheten av hverandre, så de ser hverandre hele tiden). Valpis er en helt annen type, han har kunnet "slenge seg på gulvet" fra han kom i hus, og selv om han nå er i rampealder osv, så kan han fortsatt finne roen på en helt annen måte enn det tispa noen gang har kunnet...

Mens jeg skriver nå, ligger han flatt på gulvet, mens tispa står og ser på meg. Helt typisk her i huset, egentlig...

Jeg velger å formulere spørsmålet åpent: hvordan ville dere gått fram for å ha størst mulighet for at vi på sikt kan slippe buret? Ta sjansen og la det stå til en vakker dag, bare? Hehe.... Vi har åpen løsning, så om det ikke skal sperres av under trappa, så vil de ha tilgang til kjøkken og stue...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen høres jo ut som han har kontroll, så der ville jeg latt det stå til. Tispa, vel, hva har du gjort for at hun skal lære å roe seg? Over hvor lang tid har du gitt henne sjansen til å klare seg utenfor buret? Type, har det blitt med et forsøk, eller har du prøvd over noen dager eller uker? Og hvor lenge siden er det siden siste forsøk?

Jeg tror jeg uansett ville prøvd en overgangsperiode med en grind fremfor bur, f.eks. kompostgrind fra Biltema eller lignende, slik at hun fikk mer frihet, og dermed sjansen til å prøve seg frem med mer frihet, men uten at hun kan skade seg eller inventaret for mye.

Så er det jo en hovedregel som sier at en sliten bikkje ikke kjeder seg, den sover. Det er jo en sannhet med modifikasjoner, men likevel verdt forsøket. Det er kanskje vanskelig å slite ut en storpuddel (hvis jeg gjetter riktig ut fra profilen din) fysisk før man skal på jobb, men hvis man legger på litt mentaløvelser, både før og når man drar, så kanskje hun etterhvert lærer å fokusere på andre ting enn kjedsomhet. Du har jo klassikeren Kong fylt med leverpostei eller vom og så fryst. Ypperlig aktivitet en time eller to etter at du har dratt hjemmefra. Med litt fantasi kan du også lage andre mentaløvelser som du kan ta frem før du drar. Hvis hun liker å bruke tennene, så gi henne noe som hun kan ødelegge, f.eks. tomme tørkerullhylser med en overraskelse inni. Har du noen gamle kakebokser i metall, så kan du sette dem oppned, kanskje flere oppå hverandre, med noe tungt oppå, så hun må jobbe litt for å finne godbit under (metall = tryggere for herping). Det er sikkert en haug med andre aktiviteter også, det var de jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen virker "trygg"; men han er likevel en sutreJens uten like...Det har blitt bedre altså, men jeg har aldri vært borti makan til sutrete bikkje.... Han har ALDRI oppnådd noe med sutringen sin (som jeg har klart å skjønne, det kan jo hende han er av en annen oppfatning). Han sutrer hvis han må vente, hvis han ville ligge på fanget og ikke får akkurat da osv, hvis jeg tar ut tispa først, you name it.... Jeg FØLER ikke at han sutrer av utrygghet, og som sagt, det har blitt mye bedre enn det var.... Akkurat som om han bare gjør det fordi han er vant til det i visse settinger...

Tispa har som sagt aldri "funnet roen" på samme måte. Hun klarer ekstremt sjelden ligge på fanget og slappe av UTEN å vite hvor han er. Hvis han ligger som et slakt på gulvet og hun vet han sover, så kan hun legge seg ned. Hvis han tusler rundt og driver med sitt, MÅ hun se på ham.... Akkurat det vet jeg ikke om er "kontroll" eller hva det er.... Det er ikke direkte relevant for "bur eller ikke bur", men jeg nevner det for å vise "settingen" her...

Vi har sikkert prøvd litt lite med tispa, men jeg har en ide om at glassfiberstrie ikke er det beste for fordøyelsen, så da ble det "enklere" å bare lukke igjen. Jeg ØNSKER meg jo en annen mulighet, er derfor jeg spør her.... Den forrige storpuddeltispa vi hadde, valgte buret selv, og gikk dit da hun skjønte at vi skulle gå, uten at døra ble stengt... Det gjør aldri denne (og ikke valpen heller forsåvidt da....)

Det er ikke lett å "slite ut" en storpuddel nei, og mat er hun ekstremt lite interessert i. Godbiter KAN være interessant, men ikke alltid... Men klart, man kunne prøvd mer hjernetrim og startet med å være borte i ti minutter, sånn for å se hvordan det går med de to sammen.... Jeg kjenner bare meg selv og vet at å stå opp 05 istedenfor 0530 frister ikke HVER dag, særlig ikke nå mens det er mørkt... Men det er jo mitt problem, ikke bikkja sitt...

Må legges til at selv om vi har vært ute og løpt fritt i skogen OG hatt godbitsøk etterpå feks, så er hun ikke god på å finne roen.... Er flere som har kommentert det, at hun "burde vel vært sliten nå?" Det hender hun er enklere å få til å legge seg ned, særlig fordi valpen er sliten og ligger som et slakt, sånn at hun ikke følger med på ham, men hun trenger en bedre "av-knapp"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...