Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei, 

Jeg er litt usikker om hva hundene i huset synes om hverandre. Storhunden er litt over to år, veldig snill, valpen vår er 9 uker gammel. Vi bør i utleiedelen av et hus, og oppe bor det nevnte tispa. Det er en dør i gangen som kan åpnes for å komme seg opp eller ned.

Når vi slipper dem sammen i huset blir valpen jo veldig gira på å leke (vel, det blir hun forsåvidt uansett hvor). Den eldre tispa er ikke alltid helt med på det, men når hun er i humør raser og herjer dem litt. Men senest i dag var hun altså ikke i humør. Valpen hoppet og knasket på henne, mens hun ignorerte det for det meste. Etter hvert la hun labben på valpen, helt rolig ellers og ingen av dem laget noe lyd. Valpen la litt på rygg/siden og gikk tilbake til litt mer forsiktig angrep etter hvert.

Nå har jeg forstått det slik at dette er ganske heftig demping (type når alt annet feiler), og etter et par forsøk til sendte jeg tispa tilbake til sin del av huset med en godis og stengte døra. Noen mener også at Flatcoaten bruker dette i lek, men siden hun var såpass passiv tipper jeg på demping. 

Jeg er litt redd at det skal smelle når valpelisensen går ut, hun har heller aldri satt valpen på plass (griseører vil hun ikke dele, men hun godtar når valpen stjeler tyggebein og leker). Hun virker nesten litt hjelpeløs med valpen, så snill er hun for det meste ?

Hva mener dere, er det noe som valpen vil skjønne når det skjer, eller bør vi forhindre/avbryte det når det skjer og ta dem fra hverandre? 

Skrevet

Det høres ikke faretruende ut i det hele tatt. Kanskje kommer den voksne til å si ifra hardere etterhvert som valpen blir eldre, men det betyr ikke at det kommer til å smelle. :) 

• Like 3
Skrevet
58 minutes ago, Malamuten said:

Det høres ikke faretruende ut i det hele tatt. Kanskje kommer den voksne til å si ifra hardere etterhvert som valpen blir eldre, men det betyr ikke at det kommer til å smelle. :) 

Da blir jeg i hvert fall litt lettet. Som sagt er Flat'n veeeldig snill med valpen, men hun er ikke den best sosialiserte hunden akkurat og det gjør meg litt usikker mtp. oppførselen hennes. Hun er også veldig "awkward" i hundeparken ?

Valpen er i tillegg  veldig trygg på seg selv og har virkelig bein i nesen, så det blir spennende å se hvordan det utvikler seg når hun blir større ?

Skrevet

Malledamen her hjemme er veldig rar med andre hunder og sier ifra ganske hardt når hun har et problem. "Valpen" som ikke er så liten lengre er veldig bus, plagsom som bare det og lærer sent, hun får seg noen karameller støtt og stadig, men de har hun som regel fortjent og det er ikke noe bråk/slossing eller noe alvorlig mellom dem. Stort sett er de gode venner. 

• Like 1
Skrevet

Høres normalt ut, og det er jo sånn det skal gjøres. En flink voksen hund vil dempe og dempe og dempe til den store gullmedalje, også rundt ordentlig pøblete valper som ikke ser ut til å skjønne signalene. Det er heller ikke sånn at valpelisensen er der på torsdag og blir borte på fredag. Den voksne hunden vil gradvis bli tydeligere i språket, og den lille vil få utallige sjangser til å lære at nok er nok, helt uten at det smeller.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...