Gå til innhold
Hundesonen.no

Innboforsikring til en utleie leilighet?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Hva anbefales? Er ikke mye innbo som vi eier, sofa, seng, vaskemaskin, div kjøkkenting, kaffetrakter og noen bokhyller. (Ovn, oppvaskemaskin og mikro er innebygd).

Hva kan vi gjøre for å sikre oss mest mulig ifht det å ha leieboere? Det er byggforsikring på bygget. (Sameie) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Sjekk fagforeningen. Det er sjelden forsikringsselskapene greier å konkurrere med dem.

Hvis det er dere som leier ut er det leietaker som må ha innboforsikring.

Det er vi som leier ut ja, men det er jo våre ting? 
Forstår at de må ha innbo for sine egne ting altså, vi skal jo ikke dekkes deres ting, men våre egne bare. :) Sånt har man jo gjerne depositum for, og det har vi også altså, men det er jo ikke alltid leieboers feil at ting ryker tenker jeg. 
Vannskade, brann osv f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Det kommer garantert ikke til å koste mange hundrelappene i året, så ring forsikringsselskapet deres og forklar situasjonen, så ordner det seg nok :) 

Har faktisk ingen forsikringer for øyeblikket. Søkte Liv hos Nordea, men pga treig fastlege som ikke svarte kjapt nok ble den avslått. (Skal dog søke på ny) Har lån i nordea og er vel fordel pluss, eller ung/check in kunde eller noe i den dur. 

Kikket litt hos Tryg nå på en sånn basic og det er ikke mye i måneden nei. Selv med lav egenandel og en halv mill som forsikringssum havner vi på rundt 150kr i måneden. (Usikker på om vi trenger så høy dog. :P Er som sakt ikke store verdiene vi har der utenom leiligheten i seg selv) 

Men jeg lurer rett og slett på hva som er lurt å ha når man leier ut, jeg har ingen anelse! Så flott om noen har erfaringer å dele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rocket skrev:

Har faktisk ingen forsikringer for øyeblikket. Søkte Liv hos Nordea, men pga treig fastlege som ikke svarte kjapt nok ble den avslått. (Skal dog søke på ny) Har lån i nordea og er vel fordel pluss, eller ung/check in kunde eller noe i den dur. 

Kikket litt hos Tryg nå på en sånn basic og det er ikke mye i måneden nei. Selv med lav egenandel og en halv mill som forsikringssum havner vi på rundt 150kr i måneden. (Usikker på om vi trenger så høy dog. :P Er som sakt ikke store verdiene vi har der utenom leiligheten i seg selv) 

Men jeg lurer rett og slett på hva som er lurt å ha når man leier ut, jeg har ingen anelse! Så flott om noen har erfaringer å dele :) 

Jeg bruker kun gjensidige, og liker bare de, så jeg er fryktelig partisk når det gjelder selskap :P

 

hva du trenger er litt avhengig av økonomien deres ellers.. Men en liten innbo er nok ikke dumt.. Ellers må jo dere holde alt "utvendige" forsikringer osv..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leier ut så har dere vel en bolig dere har forsikring på? Og egen innboforsikring, håper jeg?

Og nå husker jeg ikke alder og status på deg/dere, men jeg angrer utrolig på at jeg ikke kjøpte uføreforsikring fra jeg var student. Når man har hatt en saklig inntekt et par år så får man evt uførepensjon fra NAV så man greier seg, men om man ikke har hatt noe inntekt å snakke om så får man ikke noe uførepensjon fra NAV å snakke om heller. I'm there now...

Det enkleste er uansett å ha kontrakt på at det som er der av møbler og sånt er leiers ansvar. Jeg er rimelig sikker på at det er normalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har ingenting, bygget er et sameie og er forsikret felles, dette er det styret/sameiet som gjør. (Er et lokalt selskap på sunnmøre som har denne forsikringen) Altså står den ikke spesifikt på meg. 

Egen innbo har vi ikke heller, men det skal vi også skaffe oss nå! Eller det vil si, jeg er usikker på hva sambo har og ikke har. Han har i hvertfall bilen forsikret via DNB og har et uttall forsikringer via jobben som elektriker. Vi har ikke samboerkontrakt så hans forsikringer dekker uansett ikke meg. Regner dog med at huset vi bor i er forsikret, men skal ikke si det sikkert heller. (Vi leier privat en provisorisk leilighet i kjelleren til en slektning, har bare muntlig kontrakt)  Mine teknologiske ting av verdi er forsikret via min far, og bunaden hang tidligere hos min mor og var da dekket av hennes innboforsikring. 

Bikkja var forsikret i IF når min mor eide ham. (Jeg skulle overta denne, men det ble helt glemt i styret rundt hennes død) Nå er han for gammel til å forsikres på nytt. 

Utleieenheten skal dog forsikres "felles" av meg og min søster, blir nok i hovedsak i mitt navn med henne som medeier eller noe. Slik vi har gjort det både i utleiekontrakt og med lån. Usikker på om hun har innbo i sin egen leilighet, den er kommunal så mulig det inngår i leileforholdet hennes. Hesten hennes er forsikret i Agria, men det hjelper ikke så mye ifht leilighet. :P 


Uføre skal jeg absolutt også invistere i! Skal til legen på onsdag og skal da få verifisert kontaktopplysninger så jeg kan få søke på nytt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal tegne flere forsikringer så ta kontakt med flere forsikringsselskap om gode tilbud. den kan klare det med et kontrakts nr på innboen og et annet på resten også  får du totalrabatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...