Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr til valp med sensitiv mage


Tempus
 Share

Recommended Posts

Saga har antakeligvis litt sensitiv mage. Hun fikk Kronch(?) da vi hentet henne, noe hun fungerte bra på. Vi fant ikke noen som solgte det, så vi byttet gradvis over til Royal Canins valpefôr til medium hunder. Det var mye og løs avføring. Vi begynte derfor å halvfôre med vom og hundemat. Fremdeles mye løs mage, med noen dager der hun var litt bedre. Vi fikk over til å fullfôre med V&H og gi noen få tørrfôrkuler i tillegg. Avføringen ble da veldig hard (så klart) og tørr. Der så ut til å fungere greit.

Nå har hun begynt å bæsje blod, så vi var hos veterinær. Betennelse i tarmen. Veterinæren sa at avføringen er for hard og tørr så det irriterer tarmen. Vi må derfor gjøre om på fôringen enda en gang. 

Noen tips til hva vi kan gjøre? Finnes det valpefôr til sensitive mager? Oppdretter sier vi ikke burde velge et kornfritt tørrfôr fordi det kan bli for hard kost (den er jeg med på), og fordi det visstnok ikke er bra å go valper som har slitt mye med urinveisinfeksjon(det har jeg aldri hørt om).

Skulle ønske hu var mer lik vår andre. Hu stjal enchiladas med chili og bønner og var ikke litt dårlig i magen engang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund tidligere med veldig sensitiv mage, av tørrfór fungerte han best på pro plan med laks. Han gikk også på lam varianten en periode, den og fungerte fint. Etterhvert gikk han over på v&h, for å unngå hard mage fikk han litt linfrø i maten, ca 1/4 ts. 

Siden den gang har jeg hovedsakelig fórt hundene på v&h i kombinasjon med tørrfór, da er ca 50-70% av dagsrasjonen v&h og resten tørrfór. Valper har fått v&h nr 25 og pro plan sensitive med laks (valpefór). 

Når det kommer til hvilket fór som fungerer best for din hund er det veldig individuelt hva som passer best. Når det kommer til kornfritt er det endel hunder (bla annet min ene) som har reagert på fór som orijen, da det rett og slett blir en veldig kraftig overgang.  Alternativt kan man begynne med noe som har litt lavere kjøttinnhold enn orijen som feks acana el kingsmoore.

Med hund med sensitiv mage kan det være lurt å ha probiotika kapsler hjemme. Man får plutselig bruk for de... :P

 

Edit: 

Kom plutselig på en ting til! For ca et år siden reagerte den ene hunden vår veldig på et fór bytte.  Han mistet pels flere steder på kroppen og klødde endel. Vi byttet tilbake til det gamle fóret med en gang jeg tok koblingen mellom fór bytte og pelsavfallet. For å hjelpe immunforsvaret tilbake igjen på topp bestilte jeg denne og tok en "kur" iht bruksanvisningen. http://www.optima-ph.no/?pid=5937

Null mer kløe og pelsen kom gradvis tilbake. Og veldig stabil og fin i magen. Det kan selvsagt ha vært "bare" fór bytte tilbake til gammelt fór, men det var absolutt verd forsøket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har hun sensitiv mage da? Ett av to tørrfôrtyper fungerte hun ikke så veldig bra på, det er ikke uvanlig. Hard mage på fullfôring av V&H er ei heller uvanlig. Jeg hadde akkurat samme problemet med Keo, byttet bare til et annet vanlig tørrfôrmerke så var problemet borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 26.11.2015, 19.43.41, Tempus skrev:

Saga har antakeligvis litt sensitiv mage. Hun fikk Kronch(?) da vi hentet henne, noe hun fungerte bra på. Vi fant ikke noen som solgte det, så vi byttet gradvis over til Royal Canins valpefôr til medium hunder. Det var mye og løs avføring. Vi begynte derfor å halvfôre med vom og hundemat. Fremdeles mye løs mage, med noen dager der hun var litt bedre. Vi fikk over til å fullfôre med V&H og gi noen få tørrfôrkuler i tillegg. Avføringen ble da veldig hard (så klart) og tørr. Der så ut til å fungere greit.

Nå har hun begynt å bæsje blod, så vi var hos veterinær. Betennelse i tarmen. Veterinæren sa at avføringen er for hard og tørr så det irriterer tarmen. Vi må derfor gjøre om på fôringen enda en gang. 

Noen tips til hva vi kan gjøre? Finnes det valpefôr til sensitive mager? Oppdretter sier vi ikke burde velge et kornfritt tørrfôr fordi det kan bli for hard kost (den er jeg med på), og fordi det visstnok ikke er bra å go valper som har slitt mye med urinveisinfeksjon(det har jeg aldri hørt om).

Skulle ønske hu var mer lik vår andre. Hu stjal enchiladas med chili og bønner og var ikke litt dårlig i magen engang :P 

Hei - min Kingsley (1 år på mandag:D) har også mest sannsynlig sensitiv mage (selvom jeg krysser alt og håper at det kun er 'valpemage' og at han vil tåle mer etterhvert) og jeg har etter mye prøving landet på Royal Canin Veterinary Care Nutrion Pediatric Junior (digest/osteo) som visstnok kun er å få kjøpt hos dyrlege/veterinærutsalg og det fungerer virkelig bra på ham, så det kan jeg absolutt anbefale:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...