Gå til innhold
Hundesonen.no

Luna slipper apporten

_aussie_

Recommended Posts

Skrevet

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Skrevet

Lær inn hele apporten på nytt igjen ved hjelp av baklengskjeding. Altså lær inn siste moment først. Begynn med å lære henne å holde, det er som regel det vaskeligste.

Skrevet

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Slik du beskriver det, så har du med et moment(avlevering) i kjeden som ikke fungerer og en kjede blir ikke bedre en det svakeste ledd. Ikke kjør øvelsen med avlevering. Utelat den en periode og tren på det separat. Det momentet du skal jakte på er at både du og hunden skal kunne holde på apporten sammtidig og at du faktisk skal kunne dra litt i den slik at hun legger litt vilje i å holde den fast. Den skal slippes på "Takk" Slik gjorde jeg det med Pia:

Når hun viste tegn til å spytte ut, snudde jeg meg vekk med en ørliten timeout. Det lille sekundet hun holdt apprten lengre mens jeg grep etter den, var nok til å utvikle det videre. Til slutt kunne vi begge holde i den og hun leverer på "takk". Da satte jeg det momentet tilbake i kjeden. Håper du fikk noe ut av dette :lærer:

Skrevet

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Skrevet

Kommer litt sent inn i diskusjonen, men det får stå sin prøve!

Jeg hadde droppet alt annet i øvelsen, bortsett fra avlevering.

Jeg klikker aldri for å holde apporten, men selv avleveringen. Jeg klikker når hunden leverer apporten i hånda mi, med andre ord.

Grunnen til det, er at jeg synes det er vanskelig å vite om hunden virkelig holder, eller om den har krøllet tunga og er på vei til å spytte ut apporten når jeg klikker... derfor klikker jeg for avlevering i hånda. Havner apporten på bakken = ingen klikk. Får jeg den i hånda = klikk.

Når hunden har lært dette foran meg, tar vi det i utgangsstilling. Hunden må holde på apporten til jeg senker hånda og tar tak i apporten.. først da får den klikk. Slipper den for tidlig og apporten havner på bakken... sorry - ingen klikk.

Mitt tips :blink:

Skrevet

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Hunden i utgangsstilling, gi hunden apporten, ta den tibake og klikk - masse belønning.

Gjenta noen ganger, slik at hunden skjønner at det er å avlevere apporten i utgangsstilling som lønner seg. Legg apporten en meter foran deg og la hunden hente den.. forhåpentligvis henter hunden apporten og kommer inn i utgangsstilling, ta apporten og klikk - jackpot av ypperste klasse da selvfølgelig!

Etterhvert vil hunden skjønne at det kun er avlevering i utgangsstilling som gjelder... og da vil forhåpentligvis tempoet inn også øke.

Høres ikke ut som du har baklengskjedet øvelsen.. og det kan lønne seg :rolleyes:

Skrevet

Hunden i utgangsstilling, gi hunden apporten, ta den tibake og klikk - masse belønning.

Gjenta noen ganger, slik at hunden skjønner at det er å avlevere apporten i utgangsstilling som lønner seg. Legg apporten en meter foran deg og la hunden hente den.. forhåpentligvis henter hunden apporten og kommer inn i utgangsstilling, ta apporten og klikk - jackpot av ypperste klasse da selvfølgelig!

Etterhvert vil hunden skjønne at det kun er avlevering i utgangsstilling som gjelder... og da vil forhåpentligvis tempoet inn også øke.

Høres ikke ut som du har baklengskjedet øvelsen.. og det kan lønne seg :rolleyes:

Det må jeg prøve :blink:

Jeg bare lurer, er det ikke bedre å klikke og så ta apporten?

Skrevet

Det må jeg prøve :blink:

Hvis det fungerer for dere.. helt greit :D

Men som sagt.. jeg foretrekker å klikke for avleveringen (se svar ovenfor)

Skrevet

Det må jeg prøve ;)

Det funker sikker, men klikket betyr jo også at du har avsluttet handlingen. det mange opplever da, er at når hunden har kommet i utgangsstilling, så klikker de, og hunden spretter opp, slipper apporten og tar godbiten. Om du skal konkurrere er jo ikke øvelsen ferdig før hunden har avlevert apporten, og da kan det være lurt at ikke klikke før den er avlevert :)

Skrevet

Men da klikker jeg jo på en måte for at hun slipper den ikke fordi hun kom i utgangsstilling med den, for det jeg sliter med er jo at hun skal komme utgangstilling raskt, slippe gjør hun uansett.

Skrevet

Takk for tipset Kristin, hun tok det å komme i utgangstilling med apporten på 5 repitisjoner, men tempoet går fortsatt like tregt så jeg håper det bedrer seg :)

Skrevet

Men da klikker jeg jo på en måte for at hun slipper den ikke fordi hun kom i utgangsstilling med den, for det jeg sliter med er jo at hun skal komme utgangstilling raskt, slippe gjør hun uansett.

Om du baklengskjeder vil at du gir hunden lov til å fortsette forsterke atferden (den kommer nærmere belønningen). La oss si at å avlevere apporten er siste del i kjeden. At du sier "takk" og tar apporten vil da forsterke at hun satte seg i utgangsstilling (hun får lov til å komme videre til belønningen).

Baklengskjed kun når alle delmomentene er akkurat slik du vil ha de. Om hunden gjør noe du ikke liker i kjeden (f.eks hunden "dreper" apporten i stedet for å plukke den fint opp), så avbryter du bare, og hunden får ikke lov til å fortsette.

Skrevet

Takk for tipset Kristin, hun tok det å komme i utgangstilling med apporten på 5 repitisjoner, men tempoet går fortsatt like tregt så jeg håper det bedrer seg ;)

Bare hyggelig, godt det løsnet.

Ikke tenkt så mye på tempoet enda.. sørg heller for at utgangsstillingen med apporten er korrekt og at avleveringen er korrekt. Og sørg for å belønne AVLEVERINGEN skikkelig hver gang det er perfekt.

Dette vil gjøre hunden mer sikker i oppgaven, og som regel vil tempoet da øke over tid.

Finnes måter å få opp tempoet på.. men det kan vi ta siden - HVIS du har et problem med det :)

Hvis du alltid belønner avleveringen skikkelig, vil jo naturligvis hunden skynte seg til det momentet i øvelsen... Den vet at det kun er der belønningen kommer, ikke noe annet sted i øvelsen.

Skrevet

Hvordan er hu på innkalling?

Hvis hu har bra fart på innkalling så hadde jeg satt fra meg hunden (som om jeg skulle kalle henne inn) og lagt apporten en meter foran henne. Når du kaller henne inn kan du si f.eks apport kom.

Kan hende du får bra fart inn da.

Gjorde dette med min og det fuket kjempebra. Jeg kastet ikke apporten før jeg så om hu hadde farten inn.

Nå kan jeg kaste apporten og det er stor fart ut og like stor fart inn.

Skrevet

Kommer litt sent inn i diskusjonen, men det får stå sin prøve!

Jeg hadde droppet alt annet i øvelsen, bortsett fra avlevering.

Jeg klikker aldri for å holde apporten, men selv avleveringen. Jeg klikker når hunden leverer apporten i hånda mi, med andre ord.

Grunnen til det, er at jeg synes det er vanskelig å vite om hunden virkelig holder, eller om den har krøllet tunga og er på vei til å spytte ut apporten når jeg klikker... derfor klikker jeg for avlevering i hånda. Havner apporten på bakken = ingen klikk. Får jeg den i hånda = klikk.

Når hunden har lært dette foran meg, tar vi det i utgangsstilling. Hunden må holde på apporten til jeg senker hånda og tar tak i apporten.. først da får den klikk. Slipper den for tidlig og apporten havner på bakken... sorry - ingen klikk.

Mitt tips :)

Så ikke dette får nå, tusen takk for tisp, dette skal vi prøve :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...